02.12.2024 / 15:11
StoryEditor

Ile kawy piją Polacy? Fakty i liczby o naszym zamiłowaniu do aromatycznego napoju [ANALITYCY]

Ile kawy piją Polacy? (fot. Shutterstock)

Jak wynika z badania agencji SW Research, Polacy uwielbiają kawę.Stała się ona nieodłącznym elementem ich codziennego życia, szczególnie podczas spotkań z bliskimi. Wyniki badania wynokananego na zlecienie Tchibo Warszawa rzucają światło na to, jak mocno kawa wpisała się w polską kulturę i tradycję spotkań.

Kawa towarzyszy spotkaniom w niemal każdym domu. Aż 68 proc. Polaków deklaruje, że zawsze lub często pije kawę podczas spotkań z bliskimi. W szczególności jest nieodłącznym elementem świąt i uroczystości rodzinnych. 33 proc. Polaków nie wyobraża sobie spotkania bez kawy. Natomiast 36 proc. respondentów deklaruje regularne jej picie w towarzystwie, a zaledwie 4,6 proc. badanych wskazało, że ich wspólne celebracje nigdy nie obejmują picia kawy.

Dlaczego Polacy piją kawę?

Jak wynika z badania, kawa to dla Polaków coś więcej niż tylko napój – to symbol wspólnego czasu, integracji i okazja do rozmowy. Jak podkreślają eksperci, kawa ułatwia nawiązywanie relacji i wprowadza luźną atmosferę.

– Polacy uwielbiają spotykać się na kawę. Często spełnia ona funkcję integracyjną, ułatwiając nawiązywanie i rozwijanie relacji. Przy kawie rozmowa wydaje się łatwiejsza i przyjemniejsza – zauważa Paulina Iwaszko, PR, CSR & Corporate Communication Manager w Tchibo Warszawa.

Kawa w polskiej tradycji

Dane jasno wskazują, że kawa pełni istotną rolę w polskim społeczeństwie. Dla wielu Polaków to nie tylko sposób na pobudzenie, ale przede wszystkim element codziennych rytuałów i rodzinnych spotkań. Eksperci wskazują, że kawa tworzy przestrzeń do budowania więzi, co w czasach cyfryzacji jest szczególnie cenione. Bez względu na to, czy jest to filiżanka podczas przerwy w pracy, czy wspólny niedzielny obiad, kawa pozostaje dla Polaków kluczowym elementem wspólnego spędzania czasu.

Komentarze (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

Na zdjęciu kawa rozpuszczalna? I to ma być symbol towarzyszący świętom?

Krzysztof
Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

24.03.2025 / 08:48
StoryEditor
Biedronka sprzedaje plecaki wojenne. W środku nóż, kubek i śpiwór z gwizdkiem
Plecak z wyposażeniem Biedronki (fot. Biedronka)

W nowej gazetce sieci Biedronka znalazła się oferta dla osób, które chcą być gotowe na dłuższe pozostawanie poza domem. To plecak z wyposażeniem survivalowym.

Dyskonter już po raz kolejny oferuje podobne rozwiązanie, wcześniej plecak ewakuacyjny trafił do sprzedaży w połowie zeszłego roku. Teraz sieć wraca z tym pomysłem. Na półki sklepowe trafił plecak (w gazetce nazwany “plecakiem z wyposażeniem"). 

W środku znalazły się takie przedmioty, jak:

  • latarka z trybem SOS,
  • krzesiwo,
  • śpiwór termiczny z gwizdkiem i karabińczykiem,
  • nóż taktyczny,
  • łom,
  • notes z ołówkiem,
  • płaszcz przeciwdeszczowy,
  • kombinerki,
  • kabel USB trzy w jednym,
  • worek uniwersalny,
  • kubek stalowy,
  • niezbędnik pięć w jednym,
  • elastyczna linka z haczykami

Jak zwraca uwagę portal businessinsider.com.pl, w porównaniu z wymogami Rządowe Centrum Bezpieczeństwa plecak dostępny w Biedronce ma znacznie okrojony asortyment. RCB rekomenduje bowiem posiadanie radia na baterie z dodatkowymi bateriami, maski oddechowej lub ochronnej, kompasu, busoli, odbiornika GPS, otwieracza do puszek, posiłków na dwa dni, apteczki, butelki filtrującej, gumy, sznurka i opaski zaciskowej. 

Cena plecaka w sieci Biedronka to 129 zł.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

20.03.2025 / 10:15
StoryEditor
Ta sieć dyskontów ma już prawie 3 tys. sklepów. W tym roku che otwierać przynajmniej jedną placówkę dziennie
Na zdj. sklep sieci Action w Kielcach (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Sieć dyskontów non-food Action urosła w ubiegłym roku o 352 sklepy i zakończyła rok z 2918 placówkami w 12 europejskich krajach, w tym w Polsce. Sprzedaż netto sieci podskoczyła aż o 22 proc. do 13,8 mld euro, a sprzedaż porównywalna (like-for-like) wzrosła o 10,3 proc.

Firma podkreśla, że zwiększenie sprzedaży Action wynika wyłącznie z większej liczby transakcji. Dzięki wyższej sprzedaży netto i kontynuowanej dyscyplinie kosztowej sieć była w stanie zwiększyć wskaźnik EBITDA do 2,076 mld euro. To o 29 proc. więcej niż w roku 2023.

Action wchodzi do kolejnych krajów

- 31 stycznia ogłosiliśmy rozwój sprzedaży netto w 2024 r. Wzrost był napędzany większą liczbą klientów. To daje nam motywację do dalszego rozwoju: w tym roku planujemy otwierać co najmniej jeden nowy sklep dziennie - mówi Hajir Hajji, CEO Action.

- Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia działalności w Szwajcarii w kwietniu, natomiast jesienią planujemy otwarcie pierwszych sklepów Action w Rumunii. Podjęliśmy również decyzję o rozpoczęciu działalności w dwóch nowych krajach w 2026 roku: Chorwacji i Słowenii. Oznacza to, że zaspokoimy potrzeby jeszcze szerszego grona klientów i że kolejni z nich będą mogli cieszyć się Action - dodaje Hajji.

Action finalizuje obecnie przygotowania do wejścia na rynek szwajcarski. Otwarcie pierwszego sklepu na wspomnianym rynku planowane jest na 5 kwietnia 2025 r. w Bachenbülach, w kantonie Zurych. Drugi sklep zostanie otwarty 24 kwietnia w Martigny, we francuskojęzycznej Szwajcarii.

W 2025 roku Action planuje otwierać przynajmniej jeden nowy sklep dziennie. Po uruchomieniu pierwszych lokalizacji w Rumunii w drugiej połowie 2025 r. spółka planuje zadebiutować w Chorwacji i Słowenii w 2026 r.

Ile sklepów Action działa w Polsce?

W Polsce Action ma już ponad 350 sklepów oraz trzy centra dystrybucyjne. Holenderska firma w 2025 r. planuje utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju, co oznacza uruchomienie ok. 60-70 nowych sklepów.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

26. marzec 2025 10:53