09.05.2024 / 18:28
StoryEditor

Wyniki Dino lepsze niż Biedronki? Klienci sieci supermarketów częściej odwiedzają placówki sieci i więcej produktów wkładają do koszyka

Koszyk na zakupy w sklepie sieci Dino (Dino Polska)
Sieć sklepów Dino pokazuje, że jest w stanie efektywnie konkurować z Biedronką i pozostałymi graczami. Operator z Krotoszyna pokazał w I kw. 2024 r. dynamikę przychodów i sprzedaży LfL, której może pozazdrościć największy na rynku dyskonter. Firma zanotowała spadek marży EBITDA ze względu na wojnę cenową. Sieć supermarketów zasygnalizowała także zmiany w zachowaniach zakupowych swoich klientów.

W I kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 6 671,2 mln zł i były o ponad 1,12 mld zł, czyli o 20,3 proc. wyższe niż w I kw. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 21,9 proc. do 5,13 mld. zł.

W I kwartale 2024 r. zysk EBITDA zwiększył się rok do roku o 7,4 proc. do 492,1 mln zł.

Marża EBITDA wyniosła 7,4 proc., podczas gdy rok temu było to 8,3 proc. Spadek marży EBITDA wynikał z większej dynamiki wzrostu kosztu własnego sprzedaży niż przychodów ze sprzedaży, co z kolei było następstwem potrzeby zapewnienia atrakcyjnej oferty cenowej sklepów Dino w okresie poprzedzającym święta Wielkiej Nocy oraz w obliczu zwiększającej się konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce.

Znacząca poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejącej sieci sklepów (like for like, LfL). Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I kwartale 2024 r. 11,9 proc., po wzroście o 27,2 proc. w analogicznym okresie 2023 r.  

Dino otwiera nowe sklepy

Na koniec marca 2024 r. sieć posiadała 2438 sklepów, o 228 więcej niż rok wcześniej. Nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozwój firmy wyniosły 330 mln zł. Zatrudnienie w Grupie Dino zwiększyło się do 42,4 tys. pracowników.

W I kw. sieć Dino uruchomiła 32 nowe markety. Na koniec marca 2024 r. w Polsce funkcjonowało 2438 sklepów z wyróżniającym się czerwonym logiem Dino, które dzięki jednolitemu formatowi i dogodnym lokalizacjom ułatwiają konsumentom realizację zakupów spożywczych i innych produktów podstawowej potrzeby.

Ile sieć Dino zainwestowała w ciągu 5 lat?

Na koniec marca 2024 r. łączna powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino wyniosła 960,9 tys. mkw. i była o 10,5 proc. większa niż rok wcześniej.

Nakłady inwestycyjne Dino Polska, głównie związane z rozwojem sieci i zaplecza logistycznego, wyniosły w I kw. 2024 r. 330 mln zł i były o 6 proc. wyższe niż przed rokiem.

Skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczyła 6 mld zł.

Co napędza sprzedaż sklepów Dino?

Przychody ze sprzedaży w I kw. 2024 r. wyniosły 6,7 mld zł i były o 20,3 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Aż 41 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży produktów świeżych, w szczególności owoców i warzyw, pieczywa oraz świeżego mięsa produkowanego przez zakład mięsny Agro Rydzyna.

Produkty świeże są dostarczane do sklepów Dino każdego dnia o poranku.

Rośnie liczba klientów w sklepach Dino

Dynamika sprzedaży w sklepach, które istnieją od co najmniej roku (like-for-like; LfL) osiągnęła w I kw. 2024 r. poziom 11,9 proc. i wynikała zarówno ze wzrostu liczby klientów w sklepach Dino, jaki i ze wzrostu liczby produktów nabywanych podczas pojedynczych zakupów.

– Każdego dnia skupiamy się na tym, aby oferta sklepów Dino w wygodny i kompleksowy sposób zaspokajała potrzeby konsumentów. Równocześnie dużo uwagi przykładamy do oferowania produktów w atrakcyjnych cenach. Efektem tych działań jest solidny wzrost sprzedaży i rosnąca liczba odwiedzin klientów. Stanowi to dla nas motywację do dalszego dynamicznego rozwoju sieci – mówi Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.

Dino lepsze niż dyskontowa Biedronka?

Przychody sieci sklepów Biedronka w I kw. br. - jednego z największych konkurentów sieci Dino -  wyniosły 5,75 mld euro, o 18,8, proc. więcej niż w tym samym kwartale rok wcześniej. W złotych sprzedaż wzrosła o 9,3 proc., jednak sieć zawdzięcza część wzrostu otwarciom nowych sklepów. Sprzedaż w bazie sklepów porównywalnych wzrosła w analizowanym okresie o 4,6 proc.

19.12.2024 / 12:36
StoryEditor
Myprice w Polsce. Rosyjska sieć hard dyskontów otworzyła pierwsze sklepy w naszym kraju! Dawne Mere chce przyciągnąć klientów z... Ukrainy [TYLKO U NAS/GALERIA]
Pierwszy w Polsce sklep rosyjskiej sieci Myprice (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Figurujący na ukraińskiej liście sankcyjnej rosyjski biznesmen otworzył wraz z bratem pierwsze sklepy spożywcze Myprice w Polsce - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Dawniej ta sama firma prowadziła na naszym rynku hard dyskonty Mere, jednak po rosyjskiej pełnoskalowej agresji na Ukrainę w 2022 r. zmuszona została do ich zamknięcia, m.in. w związku z bojkotem ze strony klientów i właścicieli lokali handlowych. Zmienił się szyld, rosyjski rodowód został odrobinę lepiej zamaskowany... ale poza tym jest po staremu. Czy Polacy i Ukraińcy dadzą się nabrać?

Operatorem sieci sklepów Myprice na polskim rynku jest spółka Torgservis PL - ta sama, która stała za dyskontami Mere. Wspólnikami w tej spółce są bracia Andriej i Sier...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.12.2024 / 11:17
StoryEditor
Pepsi i Coca-Cola rozpychają się na półkach w Lidlu i Biedronce. Pozostali gracze napojowi nie mają szans

Producenci napojów ostro rywalizują o uwagę konsumenta i miejsce na świątecznych stołach. W tej kategorii wyróżniają się dwa odwiecznie konkurujące ze sobą brandy – Coca-Cola i Pepsi. Już od listopada w komunikacji obu dominuje świąteczny nastrój. Firma eLeader, wykorzystując swoje narzędzie Shelf Recognition AI, sprawdziła, jak rywalizacja tych marek wyglądała w ostatnich miesiącach na sklepowych półkach.

Jedną z najbardziej rozbudowanych kategorii produktów spożywczych są napoje gazowane, w której zwłaszcza dwie marki wyróżniają się na tle konkurencji.

Według danych s...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 09:44