W I kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 6 671,2 mln zł i były o ponad 1,12 mld zł, czyli o 20,3 proc. wyższe niż w I kw. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 21,9 proc. do 5,13 mld. zł.
W I kwartale 2024 r. zysk EBITDA zwiększył się rok do roku o 7,4 proc. do 492,1 mln zł.
Marża EBITDA wyniosła 7,4 proc., podczas gdy rok temu było to 8,3 proc. Spadek marży EBITDA wynikał z większej dynamiki wzrostu kosztu własnego sprzedaży niż przychodów ze sprzedaży, co z kolei było następstwem potrzeby zapewnienia atrakcyjnej oferty cenowej sklepów Dino w okresie poprzedzającym święta Wielkiej Nocy oraz w obliczu zwiększającej się konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce.
Znacząca poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejącej sieci sklepów (like for like, LfL). Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I kwartale 2024 r. 11,9 proc., po wzroście o 27,2 proc. w analogicznym okresie 2023 r.
Dino otwiera nowe sklepy
Na koniec marca 2024 r. sieć posiadała 2438 sklepów, o 228 więcej niż rok wcześniej. Nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozwój firmy wyniosły 330 mln zł. Zatrudnienie w Grupie Dino zwiększyło się do 42,4 tys. pracowników.
W I kw. sieć Dino uruchomiła 32 nowe markety. Na koniec marca 2024 r. w Polsce funkcjonowało 2438 sklepów z wyróżniającym się czerwonym logiem Dino, które dzięki jednolitemu formatowi i dogodnym lokalizacjom ułatwiają konsumentom realizację zakupów spożywczych i innych produktów podstawowej potrzeby.
Ile sieć Dino zainwestowała w ciągu 5 lat?
Na koniec marca 2024 r. łączna powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino wyniosła 960,9 tys. mkw. i była o 10,5 proc. większa niż rok wcześniej.
Nakłady inwestycyjne Dino Polska, głównie związane z rozwojem sieci i zaplecza logistycznego, wyniosły w I kw. 2024 r. 330 mln zł i były o 6 proc. wyższe niż przed rokiem.
Skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczyła 6 mld zł.
Co napędza sprzedaż sklepów Dino?
Przychody ze sprzedaży w I kw. 2024 r. wyniosły 6,7 mld zł i były o 20,3 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Aż 41 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży produktów świeżych, w szczególności owoców i warzyw, pieczywa oraz świeżego mięsa produkowanego przez zakład mięsny Agro Rydzyna.
Produkty świeże są dostarczane do sklepów Dino każdego dnia o poranku.
Rośnie liczba klientów w sklepach Dino
Dynamika sprzedaży w sklepach, które istnieją od co najmniej roku (like-for-like; LfL) osiągnęła w I kw. 2024 r. poziom 11,9 proc. i wynikała zarówno ze wzrostu liczby klientów w sklepach Dino, jaki i ze wzrostu liczby produktów nabywanych podczas pojedynczych zakupów.
– Każdego dnia skupiamy się na tym, aby oferta sklepów Dino w wygodny i kompleksowy sposób zaspokajała potrzeby konsumentów. Równocześnie dużo uwagi przykładamy do oferowania produktów w atrakcyjnych cenach. Efektem tych działań jest solidny wzrost sprzedaży i rosnąca liczba odwiedzin klientów. Stanowi to dla nas motywację do dalszego dynamicznego rozwoju sieci – mówi Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.
Dino lepsze niż dyskontowa Biedronka?
Przychody sieci sklepów Biedronka w I kw. br. - jednego z największych konkurentów sieci Dino - wyniosły 5,75 mld euro, o 18,8, proc. więcej niż w tym samym kwartale rok wcześniej. W złotych sprzedaż wzrosła o 9,3 proc., jednak sieć zawdzięcza część wzrostu otwarciom nowych sklepów. Sprzedaż w bazie sklepów porównywalnych wzrosła w analizowanym okresie o 4,6 proc.