Obroty SPAR Group w Afryce Południowej, Irlandii, południowo-zachodniej Anglii i Szwajcarii wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej o 7,9 proc. i wyniosły 77,2 miliarda randów.
Grupa wygenerowała na tych rynkach zysk operacyjny w wysokości 1,6 miliarda randów, co oznacza delikatną poprawę w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, ale wyższe koszty finansowe wpłynęły negatywnie na zysk brutto, który zmniejszył się o 11,2 proc. W konsekwencji, kurs akcji SPAR Group spadł o 7,6 proc. do 464,8 centów za sztukę.
TOPS z dwucyfrowym wzrostem obrotów
W Południowej Afryce SPAR odnotował łączny wzrost obrotów w wysokości 4,8 proc. we wszystkich jednostkach biznesowych. Sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła o 4 proc., podczas gdy wewnętrznie mierzona inflacją cen wyniosła 7 proc. Obroty marki własnej SPAR zwiększyły się o 7,6 proc. Usługi dostaw zakupów zamawianych przez aplikację SPAR2U dostępne były na koniec marca 2024 r. w 420 lokalizacjach, w porównaniu do 356 we wrześniu 2023 r. Na tym tle pozytywnie wyróżniała się także działająca w branży alkoholowej sieć sklepów TOPS, która odnotowała wzrost obrotów o 12,8 proc.
Na Wyspach jak w Polsce?
Brytyjskie Grupa BWG (działająca w Irlandii i południowo-zachodniej Anglia) wykazała się solidnymi obrotami, które wzrosły o 5,7 proc. w przeliczeniu na euro, oraz o 16 proc. w przeliczeniu na randy. Obydwa rynki w dalszym ciągu charakteryzowały się ograniczonym popytem konsumenckim, spowodowanymi wyższymi kosztami życia, bieżącą inflacją cen żywnością i wyższymi stopami procentowymi.
W Irlandii supermarketowy format EUROSPAR był narażony na presję ze strony większych placówek działających w tym kanale oraz dyskontów, do których kupujący zwracali się, poszukując niższych cen. Z tego samego powodu spadek wolumenów odnotowała też Grupa Appleby Westward, która obsługuje punkty sprzedaży detalicznej w południowo-zachodniej Anglii
Gdzie Szwajcarzy wędrują, szukając niższych cen?
Jeśli chodzi o szwajcarski biznes SPAR Group, to jego obroty spadły w przeliczeniu na franki szwajcarskie i 4,6 proc. (w przeliczeniu na randy zanotowały wzrost o 8,7 proc.) w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Tutaj również SPAR negatywnie odczuł wpływ inwestycje w atrakcyjność cenową dokonanych przez duże szwajcarskie sieci supermarketów i dyskonty. Dodatkowo władze Grupy zwróciły uwagę na to, że szwajcarscy konsumenci w poszukiwaniu niższych cen bardzo często wybierali się na zakupy również za granicę.
Lepsza druga połowa
Zarząd SPAR Group przyznał, że wyniki w pierwszej połowie roku obrotowego były słabsze, niż oczekiwano, ale wyraził przekonanie, że drugiej jego połowie będą lepsze. Mają je zapewnić m.in. różne inicjatywy mające na celu zmniejszenie kosztów i poprawę rentowność, a także znaczące zmiany wprowadzone na szczeblu kadry kierowniczej i zarządu Grupy, które są nadal kontynuowane i mają dać początek nowej erze w zakresie sposobu działania SPAR.
Co ze SPAR-em w Polsce
Jeśli chodzi o SPAR Polska, to spółka ta spełnia kryteria pozwalające zakwalifikować ją do działalności zaniechanej i nie uwzględniać w wynikach finansowych. Zarząd SPAR Group omawiając je, zapewnił, że proces wyjścia z polskiego rynku przebiega zgodnie z harmonogramem, który zakłada, że nastąpi to do września 2024 r. Podał również, że strata operacyjna SPAR Polska wynosi 721,1 mln randów i obejmuje utratę wartości aktywów przeznaczonych do sprzedaży.
W raporcie omawiającym najnowsze wyniki finansowe znaleźliśmy też informację, że a koniec marca 2024 r. Grupa miała w Polsce 194 sklepy (dla porównania w Południowej Afryce było ich 2550, w Irlandii i Wielkiej Brytanii – 1475, a w Szwajcarii – 358).
Przypomnijmy też, że 12 czerwca, a więc dniu publikacji wyników Grupa poinformowała, że osiągnęła "znaczący kamień milowy" na drodze do zbycia akcji SPAR Polska, a jej zarząd dokonał "akceptacji wiążącej oferty w odniesieniu do interesów Grupy w SPAR Polska".