13.06.2024 / 19:43
StoryEditor

Najnowsze wyniki SPAR Group. Czy po rezygnacji z kontynuowania działalności w Polsce firma nabrała wiatru w żagle?

Zarząd SPAR Group, publikując wyniki za pierwsze półrocze roku finansowego, przyznał, że były one poniżej oczekiwań (fot. Shutterstock)
Działalność południowoafrykańskiej Grupy SPAR w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024, zakończonych 31 marca br. przyniosła "mieszane” wyniki – czytamy w raporcie opublikowanym 12 czerwca. Jak SPAR Group radził sobie na poszczególnych rynkach?

Obroty SPAR Group w Afryce Południowej, Irlandii, południowo-zachodniej Anglii i Szwajcarii wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej o 7,9 proc. i wyniosły 77,2 miliarda randów.

Grupa wygenerowała na tych rynkach zysk operacyjny w wysokości 1,6 miliarda randów, co oznacza delikatną poprawę w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, ale wyższe koszty finansowe wpłynęły negatywnie na zysk brutto, który zmniejszył się o 11,2 proc. W konsekwencji, kurs akcji SPAR Group spadł o 7,6 proc. do 464,8 centów za sztukę.

TOPS z dwucyfrowym wzrostem obrotów

W Południowej Afryce SPAR odnotował łączny wzrost obrotów w wysokości 4,8 proc. we wszystkich jednostkach biznesowych. Sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła o 4 proc., podczas gdy wewnętrznie mierzona inflacją cen wyniosła 7 proc. Obroty marki własnej SPAR zwiększyły się o 7,6 proc. Usługi dostaw zakupów zamawianych przez aplikację SPAR2U dostępne były na koniec marca 2024 r. w 420 lokalizacjach, w porównaniu do 356 we wrześniu 2023 r. Na tym tle pozytywnie wyróżniała się także działająca w branży alkoholowej sieć sklepów TOPS, która odnotowała wzrost obrotów o 12,8 proc.

Na Wyspach jak w Polsce?

Brytyjskie Grupa BWG (działająca w Irlandii i południowo-zachodniej Anglia) wykazała się solidnymi obrotami, które wzrosły o 5,7 proc. w przeliczeniu na euro, oraz o 16 proc. w przeliczeniu na randy. Obydwa rynki w dalszym ciągu charakteryzowały się ograniczonym popytem konsumenckim, spowodowanymi wyższymi kosztami życia, bieżącą inflacją cen żywnością i wyższymi stopami procentowymi.

W Irlandii supermarketowy format EUROSPAR był narażony na presję ze strony większych placówek działających w tym kanale oraz dyskontów, do których kupujący zwracali się, poszukując niższych cen. Z tego samego powodu spadek wolumenów odnotowała też Grupa Appleby Westward, która obsługuje punkty sprzedaży detalicznej w południowo-zachodniej Anglii

Gdzie Szwajcarzy wędrują, szukając niższych cen?

Jeśli chodzi o szwajcarski biznes SPAR Group, to jego obroty spadły w przeliczeniu na franki szwajcarskie i 4,6 proc. (w przeliczeniu na randy zanotowały wzrost o 8,7 proc.) w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Tutaj również SPAR negatywnie odczuł wpływ inwestycje w atrakcyjność cenową dokonanych przez duże szwajcarskie sieci supermarketów i dyskonty. Dodatkowo władze Grupy zwróciły uwagę na to, że szwajcarscy konsumenci w poszukiwaniu niższych cen bardzo często wybierali się na zakupy również za granicę.

Lepsza druga połowa

Zarząd SPAR Group przyznał, że wyniki w pierwszej połowie roku obrotowego były słabsze, niż oczekiwano, ale wyraził przekonanie, że drugiej jego połowie będą lepsze. Mają je zapewnić m.in. różne inicjatywy mające na celu zmniejszenie kosztów i poprawę rentowność, a także znaczące zmiany wprowadzone na szczeblu kadry kierowniczej i zarządu Grupy, które są nadal kontynuowane i mają dać początek nowej erze w zakresie sposobu działania SPAR.

Co ze SPAR-em w Polsce

Jeśli chodzi o SPAR Polska, to spółka ta spełnia kryteria pozwalające zakwalifikować ją do działalności zaniechanej i nie uwzględniać w wynikach finansowych. Zarząd SPAR Group omawiając je, zapewnił, że proces wyjścia z polskiego rynku przebiega zgodnie z harmonogramem, który zakłada, że nastąpi to do września 2024 r. Podał również, że strata operacyjna SPAR Polska wynosi 721,1 mln randów i obejmuje utratę wartości aktywów przeznaczonych do sprzedaży. 

W raporcie omawiającym najnowsze wyniki finansowe znaleźliśmy też informację, że a koniec marca 2024 r. Grupa miała w Polsce 194 sklepy (dla porównania w Południowej Afryce było ich 2550, w Irlandii i Wielkiej Brytanii – 1475, a w Szwajcarii – 358).

Przypomnijmy też, że 12 czerwca, a więc dniu publikacji wyników Grupa poinformowała, że osiągnęła "znaczący kamień milowy" na drodze do zbycia akcji SPAR Polska, a jej zarząd dokonał "akceptacji wiążącej oferty w odniesieniu do interesów Grupy w SPAR Polska".

 

14.11.2024 / 17:58
StoryEditor
Adyen i Zalando wzmacniają partnerstwo. Na czym polega współpraca?

Adyen, globalna platforma technologii finansowych, rozwija współpracę z Zalando, jednym z liderów europejskiego rynku modowego online, aby ulepszyć systemy płatności dla klientów w Europie. Dzięki nowym rozwiązaniom, Zalando ma zapewnić użytkownikom wygodniejsze, bezpieczne i szybkie transakcje.

Współpraca Adyen i Zalando trwa od lat, a teraz zostaje rozszerzona na 15 rynków w Europie, co sprawia, że Adyen staje się wyłącznym partnerem Zalando dla wybranych lokalnych me...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 22:41
StoryEditor
Studenac publikuje prospekt emisyjny i rusza z publiczną ofertą. Za ile będzie można kupić akcje chorwackiego dystrybutora, który zadebiutuje na warszawskim parkiecie?
Michał Seńczuk, prezes Studenac

Wywodząca się z Chorwacji Studenac Group jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, opublikowała dziś prospekt i 20 listopada 2024 r. rozpocznie pierwszą publiczną ofertę akcji Spółki. Oferta obejmuje emisję nie więcej niż 24 066 667 nowych akcji oraz sprzedaż nie więcej niż 31 103 927 istniejących akcji, tj. łącznie nie więcej niż 55 170 594 akcji, stanowiących do 35,0 proc. kapitału zakładowego spółki po przeprowadzeniu oferty (przy założeniu wyemitowania przez spółkę maksymalnej liczby nowych akcji).

Oferta spółki Studenac będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjed...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 19:56