13.06.2024 / 19:43
StoryEditor

Najnowsze wyniki SPAR Group. Czy po rezygnacji z kontynuowania działalności w Polsce firma nabrała wiatru w żagle?

Zarząd SPAR Group, publikując wyniki za pierwsze półrocze roku finansowego, przyznał, że były one poniżej oczekiwań (fot. Shutterstock)
Działalność południowoafrykańskiej Grupy SPAR w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024, zakończonych 31 marca br. przyniosła "mieszane” wyniki – czytamy w raporcie opublikowanym 12 czerwca. Jak SPAR Group radził sobie na poszczególnych rynkach?

Obroty SPAR Group w Afryce Południowej, Irlandii, południowo-zachodniej Anglii i Szwajcarii wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej o 7,9 proc. i wyniosły 77,2 miliarda randów.

Grupa wygenerowała na tych rynkach zysk operacyjny w wysokości 1,6 miliarda randów, co oznacza delikatną poprawę w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, ale wyższe koszty finansowe wpłynęły negatywnie na zysk brutto, który zmniejszył się o 11,2 proc. W konsekwencji, kurs akcji SPAR Group spadł o 7,6 proc. do 464,8 centów za sztukę.

TOPS z dwucyfrowym wzrostem obrotów

W Południowej Afryce SPAR odnotował łączny wzrost obrotów w wysokości 4,8 proc. we wszystkich jednostkach biznesowych. Sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła o 4 proc., podczas gdy wewnętrznie mierzona inflacją cen wyniosła 7 proc. Obroty marki własnej SPAR zwiększyły się o 7,6 proc. Usługi dostaw zakupów zamawianych przez aplikację SPAR2U dostępne były na koniec marca 2024 r. w 420 lokalizacjach, w porównaniu do 356 we wrześniu 2023 r. Na tym tle pozytywnie wyróżniała się także działająca w branży alkoholowej sieć sklepów TOPS, która odnotowała wzrost obrotów o 12,8 proc.

Na Wyspach jak w Polsce?

Brytyjskie Grupa BWG (działająca w Irlandii i południowo-zachodniej Anglia) wykazała się solidnymi obrotami, które wzrosły o 5,7 proc. w przeliczeniu na euro, oraz o 16 proc. w przeliczeniu na randy. Obydwa rynki w dalszym ciągu charakteryzowały się ograniczonym popytem konsumenckim, spowodowanymi wyższymi kosztami życia, bieżącą inflacją cen żywnością i wyższymi stopami procentowymi.

W Irlandii supermarketowy format EUROSPAR był narażony na presję ze strony większych placówek działających w tym kanale oraz dyskontów, do których kupujący zwracali się, poszukując niższych cen. Z tego samego powodu spadek wolumenów odnotowała też Grupa Appleby Westward, która obsługuje punkty sprzedaży detalicznej w południowo-zachodniej Anglii

Gdzie Szwajcarzy wędrują, szukając niższych cen?

Jeśli chodzi o szwajcarski biznes SPAR Group, to jego obroty spadły w przeliczeniu na franki szwajcarskie i 4,6 proc. (w przeliczeniu na randy zanotowały wzrost o 8,7 proc.) w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Tutaj również SPAR negatywnie odczuł wpływ inwestycje w atrakcyjność cenową dokonanych przez duże szwajcarskie sieci supermarketów i dyskonty. Dodatkowo władze Grupy zwróciły uwagę na to, że szwajcarscy konsumenci w poszukiwaniu niższych cen bardzo często wybierali się na zakupy również za granicę.

Lepsza druga połowa

Zarząd SPAR Group przyznał, że wyniki w pierwszej połowie roku obrotowego były słabsze, niż oczekiwano, ale wyraził przekonanie, że drugiej jego połowie będą lepsze. Mają je zapewnić m.in. różne inicjatywy mające na celu zmniejszenie kosztów i poprawę rentowność, a także znaczące zmiany wprowadzone na szczeblu kadry kierowniczej i zarządu Grupy, które są nadal kontynuowane i mają dać początek nowej erze w zakresie sposobu działania SPAR.

Co ze SPAR-em w Polsce

Jeśli chodzi o SPAR Polska, to spółka ta spełnia kryteria pozwalające zakwalifikować ją do działalności zaniechanej i nie uwzględniać w wynikach finansowych. Zarząd SPAR Group omawiając je, zapewnił, że proces wyjścia z polskiego rynku przebiega zgodnie z harmonogramem, który zakłada, że nastąpi to do września 2024 r. Podał również, że strata operacyjna SPAR Polska wynosi 721,1 mln randów i obejmuje utratę wartości aktywów przeznaczonych do sprzedaży. 

W raporcie omawiającym najnowsze wyniki finansowe znaleźliśmy też informację, że a koniec marca 2024 r. Grupa miała w Polsce 194 sklepy (dla porównania w Południowej Afryce było ich 2550, w Irlandii i Wielkiej Brytanii – 1475, a w Szwajcarii – 358).

Przypomnijmy też, że 12 czerwca, a więc dniu publikacji wyników Grupa poinformowała, że osiągnęła "znaczący kamień milowy" na drodze do zbycia akcji SPAR Polska, a jej zarząd dokonał "akceptacji wiążącej oferty w odniesieniu do interesów Grupy w SPAR Polska".

 

07.01.2025 / 09:13
StoryEditor
Grupa InPost chwali się przekroczeniem liczby miliarda przesyłek dostarczonych w 2024 r.
Paczkomat InPost (mat. partnera)

Grupa InPost podaje, że podczas świątecznego szczytu handlowego obsłużyła blisko 14 milionów paczek podczas jednego dnia. W całym 2024 roku po raz pierwszy w historii przekroczyła wolumen miliarda obsłużonych przesyłek – osiągając ponad 1 mld 91 mln paczek, co stanowi wzrost o 22 proc. rok do roku.

– Ubiegły rok był rekordowy dla Grupy InPost pod każdym względem. Po raz pierwszy w historii dostarczyliśmy ponad 1 miliard przesyłek, zainstalowaliśmy ponad 11 500 Paczkoma...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.01.2025 / 12:15
StoryEditor
MediaMarkt Polska inwestuje we wszystkie kanały dystrybucji, aby dotrzeć do większej liczby osób. Hitem są usługa dostawy w 90 minut i aplikacja
Daniel Mikołajczyk, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży MediaMarkt Polska (fot. MediaMarkt Polska)

MediaMarkt Polska zmierzył się w 2024 roku, podobnie jak cała branża, z wieloma wyzwaniami. Inflacja i rosnące koszty życia sprawiły, że konsumenci stali się bardziej świadomi cen i oszczędni. Konkurencja na rynku nasiliła się, a sklepy internetowe i platformy e-commerce oferowały coraz więcej okazji i promocji. Jak więc sobie radził?

Mimo wielu przeciwności MediaMarkt Polska pracował nad ulepszaniem oferty i dostosowywaniem się do zmieniających się potrzeb klientów. Firma inwestuje we wszystkie kanały dystry...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. styczeń 2025 13:23