Ján Bilinský wskazał, że spodziewa się, że Biedronka zawita na Słowację pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Co jego zdaniem w związku z tym zmieni się na rynku? „Obawiam się, że biorąc pod uwagę, ze Biedronka oferuje głownie polskie produkty to sieć ta będzie wywierać jeszcze większą presję na słowackich producentów żywności.”
„Mówiąc o niższych, konsumenckich cenach żywności w Polsce, co w oczach wielu symbolizuje wspomniana sieć dyskontowa, warto zwrócić uwagę na rolę podatku VAT. W Polsce jest on nadal niższy niż na Słowacji. Dokonując zakupów, klienci nie mają do czynienia ze stawkami podatku VAT w tym czy innym kraju. Po prostu widzą cenę na ladzie.” – mówił Ján Bilinský.
Prezes zarządu COOP Jednota zapytany, co oznacza, że wraz z pojawieniem się Biedronki wzrośnie presja nie tylko na sieci handlowe, ale także na słowackich rolników i producentów żywności wskazał, że przedstawiciele sieci z polski już kontaktują się, ze słowackimi dostawcami żywności.
Zdaniem szefa COOP Jednota pojawienie się nowego konkurenta detalicznego będzie miało wpływ na cały łańcuch spożywczy, czyli zarówno produkcję rolną, jak i spożywczą. Wierzymy w słowacką produkcję, jej jakość i wartość, jaką oferujemy klientom. „Trzymamy się strategicznego kierunku naszej polityki biznesowej, jakim jest wspieranie Słowacji. Naszym sposobem nie jest kupowanie tańszych zagranicznych alternatyw. Konsumenci stopniowo uczą się postrzegać produkt nie tylko przez pryzmat ceny, ale przede wszystkim jakości, świeżości i bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli chodzi o żywność. Słowaccy konsumenci ufają domowej żywności, uważają ją za bezpieczną, a my chcemy nadal oferować ją klientom” – podkreślał Ján Bilinský.
I dodał, że słowackość jest w modzie. Nawet w sytuacji gdy kluczowym czynnikiem przy zakupie towaru jest cena. „Klienci połowę swojej żywności kupują w promocjach. Siła nabywcza często zmusza do dodania do koszyka tańszych towarów, ale z drugiej strony słowacki klient rośnie i odzwierciedla pochodzenie produktu. Chciałbym podkreślić, że dużą rolę odgrywają pozytywne doświadczenia ludzi z jakością, bezpieczeństwem i zdrowotnością żywności.”
Prezes COOP Jednota, że na Słowacji miało miejsce wiele skandali związanych z żywnością niepochodzącą z krajowego rynku, a z zagranicy dlatego konsumenci bardziej ufają słowackiej produkcji i uważają, że żywność produkowana na Słowacji jest „smaczna, świeża, wysokiej jakości, bezpieczna i zrównoważona.”
Udział słowackich produktów spożywczych w sprzedaży COOP Jednota wynosi ponad 70 proc., co jest najwyższym wynikiem wśród wszystkich sieci handlowych działających na słowackim rynku.