05.05.2024 / 10:23
StoryEditor

Drożejące mięso, oleje roślinne i cukier spowodowały wzrost indeksu cen żywności FAO

Mięso drobiowe (fot. ŁR/wiadomoscihandlowe.pl)
Indeks cen żywności FAO wzrósł w kwietniu br. z powodu rosnących cen mięsa i umiarkowanego wzrostu cen olejów roślinnych oraz zbóż. Te drożejące produkty z nawiązką zrekompensowały spadki cen cukru i produktów mlecznych - poinformowała Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

Indeks cen żywności FAO wynosił w kwietniu średnio 119,1 punktu, co oznacza wzrost o 0,3 proc. w stosunku do zrewidowanego poziomu z marca, a jednocześnie spadek o 9,6 proc. w porównaniu z poziomem sprzed roku. Wskaźnik określa miesięczne zmiany międzynarodowych cen produktów żywnościowych będących przedmiotem międzynarodowych transakcji.

Rosną ceny zbóż

Indeks cen zbóż FAO wzrósł o 0,3 proc. w porównaniu z marcem, kończąc trzymiesięczną trajektorię spadkową. Światowe ceny eksportowe pszenicy ustabilizowały się w kwietniu z powodu silnej konkurencji wśród głównych eksporterów. To zrównoważyło obawy o niekorzystne warunki upraw w niektórych częściach Unii Europejskiej, Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych.

Wzrosły ceny eksportowe kukurydzy, na co wpłynął wysoki popyt w obliczu narastających zakłóceń logistycznych w wyniku uszkodzeń infrastruktury na Ukrainie oraz obaw o produkcję w Brazylii przed głównymi zbiorami. Indeks cen ryżu FAO spadł o 1,8 proc.

Indeks cen olejów roślinnych FAO również wzrósł o 0,3 proc. w porównaniu z marcem, osiągając najwyższy poziom od 13 miesięcy. Wyższe notowania oleju słonecznikowego i rzepakowego zrównoważyły nieco niższe ceny oleju palmowego i sojowego.

Drożeje drób, tanieje wieprzowina

Indeks cen mięsa FAO wzrósł w kwietniu o 1,6 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ponieważ wzrosły międzynarodowe ceny mięsa drobiowego, wołowego i owczego. Światowe ceny wieprzowiny nieznacznie spadły, odzwierciedlając słaby popyt wewnętrzny w Europie Zachodniej i utrzymujący się słaby popyt ze strony wiodących importerów, zwłaszcza Chin.

Indeks cen cukru FAO spadł o 4,4 proc. od marca i jest o 14,7 proc. niższy niż w kwietniu 2023 r. Spadek ten był głównie związany z lepszymi perspektywami globalnej podaży, w szczególności ze względu na większą niż wcześniej przewidywano produkcję w Indiach i Tajlandii oraz poprawę warunków pogodowych w Brazylii.

Nieznacznie spadł również indeks cen produktów mlecznych. Obniżył on się o 0,3 proc., kończąc sześć kolejnych miesięcy wzrostów, na czele ze słabym popytem na import spotowy na odtłuszczone mleko w proszku oraz niższymi światowymi cenami sera, na które wpływ miało umocnienie dolara amerykańskiego. Z kolei światowe ceny masła wzrosły przy stałym popycie importowym.

Większy popyt na zboża

FAO opublikowała również nowy raport dotyczący podaży i popytu na zboża, nieznacznie podnosząc prognozę światowej całkowitej produkcji zbóż w 2023 r. do 2 846 mln ton, co stanowi wzrost o 1,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Rewizja odzwierciedla przede wszystkim nowe informacje z Mjanmy i Pakistanu.

Prognoza światowego wykorzystania zbóż została podwyższona do 2 829 mln ton, głównie w związku z wyższym niż wcześniej przewidywano wykorzystaniem paszy kukurydzy i jęczmienia. Organizacja prognozuje, że globalne wykorzystanie kukurydzy wzrośnie o 1,6 proc. w ciągu roku, natomiast w przypadku pszenicy wzrośnie o 1,9 proc., a w przypadku ryżu nieznacznie.

Światowe zapasy zbóż mają zakończyć sezon 2024 na poziomie 890 mln ton, co oznacza wzrost o 2,1 proc. od początku roku.

FAO skorygowała również swoją prognozę dotyczącą światowej produkcji pszenicy w 2024 r., która obecnie wynosi 791 mln ton, mniej niż wcześniej oczekiwano, ale nadal oznacza wzrost o 0,5 proc. w stosunku do 2023 r.

W przypadku upraw gruboziarnistych główny okres zbiorów rozpoczyna się wkrótce w krajach półkuli południowej, a ostatnie niekorzystne warunki pogodowe ograniczyły perspektywy plonów w wiodących krajach produkujących, zwłaszcza w Brazylii i RPA.

23.11.2024 / 08:00
StoryEditor
TOP 10 wiadomości tygodnia: Biedronka, Dino, Żabka, Eurocash, Lidl, Mr. DIY, Polska Grupa Detalistów, dyskonty i foodservice
TOP 10 wiadomości tygodnia w handlu detalicznym i sektorze FMCG

TOP 10 wiadomości tygodnia w handlu detalicznym i sektorze FMCG. Sprawdź co mogłeś przeoczyć.

1. Sklep z napędem gastronomicznym. Placówki handlowe poszerzają ofertę i coraz ostrzej rywalizują o portfel klienta z restauracjami

Polskie sklepy coraz śmielej wprow...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.11.2024 / 12:46
StoryEditor
Henkel podtrzymuje prognozy i zapowiada wyższe zyski. Jakie kategorie napędzały sprzedaż koncernu?
Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel

W III kwartale Grupa Henkel osiągnęła przychody ze sprzedaży blisko 5,5 mld euro, wzrost w ujęciu organicznym wyniósł 3,3 proc. Dobry organiczny wzrost sprzedaży był napędzany głównie przez produkty do pielęgnacji włosów.

Jak wyglądały wyniki Grupy Henkel? W sektorze Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) nastąpił wzrost przychodów ze sprze...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. listopad 2024 03:25