Otwierając w ekspresowym tempie kolejne sklepy, sieć Netto Polska powiększy jeszcze bardziej rynek marek własnych, bo takie produkty maja większy udział w sprzedaży dyskontów. Już teraz sprzedaż private brands w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym. Dane firmy Nielsen z maja 2020 roku pokazują wzrost sprzedaży marek własnych w kategoriach FMCG na poziomie aż 13 proc. rok do roku.
Marki własne nie są wyłącznie domeną dyskontów. Z powodzeniem rozwijają się również w sieciach supermarketów, convenience czy sklepów specjalistycznych. Dlatego zbierając materiały do raportu „Marki własne. Przegląd rynku i perspektywy rozwoju” o sukces marek własnych zapytaliśmy przedstawicieli właśnie tych segmentów w handlu.
– Tworząc marki własne, nigdy nie zaczynamy od myślenia o konkretnych produktach, lecz od analizy konsumenta, jego zwyczajów i potrzeb. Kluczowe są także trendy, które wytyczają nowe ścieżki żywieniowe i standardy jakościowe. Trendy uwidaczniają też jakiej oferty na rynku brakuje, czego nasz klient poszukuje. W wyniku zderzenia trendów i zwyczajów konsumenckich powstają koncepcje marek własnych, pod które dopasowujemy wraz z partnerami ofertę produktową, jednocześnie określając wytyczne jakościowe oraz całą kreatywno-handlową warstwę marki. Dzięki temu poszczególne marki własne pozycjonowane są precyzyjnie do określonych grup klientów, którzy np. szukają jakościowego lunchu do pracy czy zdrowej przekąski do spożycia w drodze – mówi Joanna Staude-Potocka, dyrektorka marketingu w firmie Żabka Polska.
Radosław Dac, dyrektor produktów Auchan Retail Polska zaznacza, że wprowadzając produkt marki własnej jego sieć sklepów bierze pod uwagę kilka aspektów. - Są to oczekiwania i potrzeby klientów, a także względy biznesowe takie jak potrzeby danej kategorii, czy budowanie wartości marki Auchan. Proces wprowadzenia jest wymagający zarówno w stosunku do producenta jak i produktu. W każdym przypadku podlega szczegółowej weryfikacji oraz kontroli przez nasz Dział Jakości – dodaje.
– O sukcesie marki własne decyduje przede wszystkim wysoka jakość, skład, pochodzenie oraz cena produktu. Ważne jest aby spełniał on aktualne potrzeby klientów. Klienci oczekują coraz częściej, aby na przykład opakowanie wyprodukowane było z materiałów pochodzących z recyklingu. Stąd niezwykle ważna jest komunikacja i rozwijanie świadomości klientów – uważa dyrektor produktów Auchan Retail Polska.
Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska również zwraca uwagę na odpowiednią ocenę odpowiedniego zapotrzebowania ze strony konsumentów. Przed wprowadzeniem nowego produktu do oferty sieć Kaufland testuje różne produkty, określa wymogi specyfikacji jakościowej i zaprasza dostawców do przetargu. Według Mai Szewczyk o sukcesie produktu decyduje wiele czynników. - Dla nas najważniejsze jest spełnienie obietnicy danej klientowi, polegającej na dostarczaniu produktów najwyższej jakości w bardzo atrakcyjnej cenie – mówi.
– W mojej ocenie sukces oraz przyszłość marek własnych związane są z dalszym podwyższaniem ich jakości oraz transparentnością samego procesu produkcji. Już teraz klienci poszukują informacji o tym, jak powstają ich produkty oraz czy używane były do ich wytworzenia środki chemiczne lub konserwanty. Lada dzień będą chcieli wiedzieć kto, kiedy i gdzie je wyprodukował oraz jak szybko trafiły na półkę w sklepie. Na znaczeniu zyskują aspekty środowiskowe, związane z wpływem produkcji na klimat, oraz zdrowotne, co szczególnie pokazały czasy pandemii. Konsumenci częściej zwracają uwagę na produkty rolnictwa zrównoważonego i ekologiczne oraz pozyskane od lokalnych dostawców, które dzięki krótkim łańcuchom dostaw, są wyższej jakości i mają mniejszy impakt środowiskowy – podkreśla Marek Lipka, dyrektor handlowy Carrefour Polska.
Malwina Gorczak-Mudrak, private label & emerging market manager w Super-Pharm jest kolejną osobą, która zwraca uwagę na prognozowanie trendów rynkowych, jak również umiejętność szybkiego reagowania poprzez dopasowanie oferty do ewoluujących potrzeb naszych klientów. – Wiarygodność marki, jakość, atrakcyjna cena i design stanowi tzw. bazowy must four w procesie tworzenia nowego produktu. Ważnym czynnikiem jest właściwe oszacowanie potencjału sprzedażowego i dostępność produktów do sprzedaży. Istotna jest właściwa komunikacja, prezentacja produktu w ramach kampanii marketingowej, okraszona sesją image’ową – wymienia.
Na jakie trendy w takim razie detaliści patrzą obecnie? Joanna Staude-Potocka mówi, że Żabka Polska dwa z nich traktuje jako nasze kluczowe, długotrwałe zobowiązania. – Pierwszym jest ekologia, a dokładnie odpowiedzialność za wpływ naszych marek na środowisko. To właśnie ta odpowiedzialność sprawia, że napoje naszych marek własnych oferujemy w butelkach z materiałów pochodzących w 100 proc. z recyclingu, a z opakowań innych produktów eliminujemy zbędne dodatki. Drugim jest zrównoważone żywienie. Wiedząc, że nasi klienci coraz częściej jedzą poza domem, chcemy oferować im pełnowartościowe produkty najwyższej jakości, po które mogą sięgać regularnie. Stąd innowacyjne techniki produkcji czy produkty o krótkim terminie ważności – zaznacza dyrektorka marketingu w firmie Żabka Polska.