27.08.2021 / 10:00
StoryEditor

Sukces marki własnej. Co decyduje o powodzeniu private brands według sieci Auchan, Carrefour, Kaufland, Super-Pharm i Żabka? [RAPORT]

Żappka Store - czyli autonomiczny sklep Żabka (fot. mat. prasowe)
Dobra analiza rynku oraz potrzeb konsumentów i odpowiednia jakość produktu – takie czynniki według przedstawicieli sieci handlowych odpowiadają za powodzenie produktów marki własnej. Tworząc raport „Marki własne. Przegląd rynku i perspektywy rozwoju” we współpracy z firmą badawczą Inquiry, zapytaliśmy przedstawicieli największych sieci handlowych o to, co decyduje o sukcesie private brands.

Otwierając w ekspresowym tempie kolejne sklepy, sieć Netto Polska powiększy jeszcze bardziej rynek marek własnych, bo takie produkty maja większy udział w sprzedaży dyskontów. Już teraz sprzedaż private brands w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym. Dane firmy Nielsen z maja 2020 roku pokazują wzrost sprzedaży marek własnych w kategoriach FMCG na poziomie aż 13 proc. rok do roku.

Marki własne nie są wyłącznie domeną dyskontów. Z powodzeniem rozwijają się również w sieciach supermarketów, convenience czy sklepów specjalistycznych. Dlatego zbierając materiały do raportu „Marki własne. Przegląd rynku i perspektywy rozwoju” o sukces marek własnych zapytaliśmy przedstawicieli właśnie tych segmentów w handlu.

– Tworząc marki własne, nigdy nie zaczynamy od myślenia o konkretnych produktach, lecz od analizy konsumenta, jego zwyczajów i potrzeb. Kluczowe są także trendy, które wytyczają nowe ścieżki żywieniowe i standardy jakościowe. Trendy uwidaczniają też jakiej oferty na rynku brakuje, czego nasz klient poszukuje. W wyniku zderzenia trendów i zwyczajów konsumenckich powstają koncepcje marek własnych, pod które dopasowujemy wraz z partnerami ofertę produktową, jednocześnie określając wytyczne jakościowe oraz całą kreatywno-handlową warstwę marki. Dzięki temu poszczególne marki własne pozycjonowane są precyzyjnie do określonych grup klientów, którzy np. szukają jakościowego lunchu do pracy czy zdrowej przekąski do spożycia w drodze – mówi Joanna Staude-Potocka, dyrektorka marketingu w firmie Żabka Polska.

Radosław Dac, dyrektor produktów Auchan Retail Polska zaznacza, że wprowadzając produkt marki własnej jego sieć sklepów bierze pod uwagę kilka aspektów. - Są to oczekiwania i potrzeby klientów, a także względy biznesowe takie jak potrzeby danej kategorii, czy budowanie wartości marki Auchan.  Proces wprowadzenia jest wymagający zarówno w stosunku do producenta jak i produktu. W każdym przypadku podlega szczegółowej weryfikacji oraz kontroli przez nasz Dział Jakości – dodaje.

– O sukcesie marki własne decyduje przede wszystkim wysoka jakość, skład, pochodzenie oraz cena produktu. Ważne jest aby spełniał on aktualne potrzeby klientów. Klienci oczekują coraz częściej, aby na przykład opakowanie wyprodukowane było z materiałów pochodzących z recyklingu. Stąd niezwykle ważna jest komunikacja i rozwijanie świadomości klientów – uważa dyrektor produktów Auchan Retail Polska.

Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska również zwraca uwagę na odpowiednią ocenę odpowiedniego zapotrzebowania ze strony konsumentów. Przed wprowadzeniem nowego produktu do oferty sieć Kaufland testuje różne produkty, określa wymogi specyfikacji jakościowej i zaprasza dostawców do przetargu. Według Mai Szewczyk o sukcesie produktu decyduje wiele czynników. - Dla nas najważniejsze jest spełnienie obietnicy danej klientowi, polegającej na dostarczaniu produktów najwyższej jakości w bardzo atrakcyjnej cenie – mówi.

– W mojej ocenie sukces oraz przyszłość marek własnych związane są z dalszym podwyższaniem ich jakości oraz transparentnością samego procesu produkcji. Już teraz klienci poszukują informacji o tym, jak powstają ich produkty oraz czy używane były do ich wytworzenia środki chemiczne lub konserwanty. Lada dzień będą chcieli wiedzieć kto, kiedy i gdzie je wyprodukował oraz jak szybko trafiły na półkę w sklepie. Na znaczeniu zyskują aspekty środowiskowe, związane z wpływem produkcji na klimat, oraz zdrowotne, co szczególnie pokazały czasy pandemii. Konsumenci częściej zwracają uwagę na produkty rolnictwa zrównoważonego i ekologiczne oraz pozyskane od lokalnych dostawców, które dzięki krótkim łańcuchom dostaw, są wyższej jakości i mają mniejszy impakt środowiskowy – podkreśla Marek Lipka, dyrektor handlowy Carrefour Polska.

Malwina Gorczak-Mudrak, private label & emerging market manager w Super-Pharm jest kolejną osobą, która zwraca uwagę na prognozowanie trendów rynkowych, jak również umiejętność szybkiego reagowania poprzez dopasowanie oferty do ewoluujących potrzeb naszych klientów. – Wiarygodność marki, jakość, atrakcyjna cena i design stanowi tzw. bazowy must four w procesie tworzenia nowego produktu.  Ważnym czynnikiem jest właściwe oszacowanie potencjału sprzedażowego i dostępność produktów do sprzedaży. Istotna jest właściwa komunikacja, prezentacja produktu w ramach kampanii marketingowej, okraszona sesją image’ową – wymienia.

Na jakie trendy w takim razie detaliści patrzą obecnie? Joanna Staude-Potocka mówi, że Żabka Polska dwa z nich traktuje jako nasze kluczowe, długotrwałe zobowiązania. – Pierwszym jest ekologia, a dokładnie odpowiedzialność za wpływ naszych marek na środowisko. To właśnie ta odpowiedzialność sprawia, że napoje naszych marek własnych oferujemy w butelkach z materiałów pochodzących w 100 proc. z recyclingu, a z opakowań innych produktów eliminujemy zbędne dodatki. Drugim jest zrównoważone żywienie. Wiedząc, że nasi klienci coraz częściej jedzą poza domem, chcemy oferować im pełnowartościowe produkty najwyższej jakości, po które mogą sięgać regularnie. Stąd innowacyjne techniki produkcji czy produkty o krótkim terminie ważności – zaznacza dyrektorka marketingu w firmie Żabka Polska.

 
17.12.2024 / 10:41
StoryEditor
Grupa Orbico i Authentic Brands Group łączą siły. Czy Champion zyska nowy impet w Europie?
Sklep marki Champion (fot. Shutterstock)

11 grudnia 2024 roku Grupa Orbico oraz Authentic Brands Group ogłosiły podpisanie długoterminowego partnerstwa, które otwiera nowy rozdział dla rozwoju marki Champion w regionie EMEA. Jak wpłynie to na rozwój marki?

Umowa obejmuje 10-letnią licencję (z opcją przedłużenia) na prowadzenie działalności Champion, a także przejęcie przez Orbico podmiotów prawnych i sklepów detalicznych marki w E...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.12.2024 / 13:10
StoryEditor
Uwaga na wątpliwej jakości kalendarze adwentowe z Lidla! Sieć wycofała część z nich ze sprzedaży
6 grudnia Lidl wycofał ze sprzedaży część kalendarzy adwentowych wyprodukowanych dla sieci przez jeden z zakładów firmy Milano (fot. Shutterstock)

Sieć Lidl wycofała ze sprzedaży część kalendarzy adwentowych, wyprodukowanych dla niej przez zakład produkcyjny KDC Pomorzanka, należący do firmy Milano. Powodem tego ruchu był "nieprawidłowy smak i zapach umieszczonych" w nich czekoladek.

11 grudnia br. Główny Inspektor Sanitarny wydał komunikat, w którym ostrzega konsumentów przed zmianami organoleptycznymi czekoladek umieszczonych w niektórych partiach kalen...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 08:30