Gośćmi byli Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza oraz Bogdan Łukasik, szef firmy Modern-Expo, specjalizującej się w wyposażaniu i dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań dla sklepów.
- Model franczyzowy jest rozwiązaniem na to, czego potrzebuje rynek w Polsce. W Polsce rozwija się od wielu lat. Dzięki modelowi franczyzowemu można budować alternatywę dla bardzo mocno rozpychających się modeli zorganizowanych, które wokół modelu dyskontowego w Polsce zbudowały już dużą siłę – mówił Lipka.
Dodawał, że franczyza daje wiele możliwości – wiedzę, doświadczenie i kompetencję franczyzodawcy, a także wiedzę, zaangażowanie i desperację franczyzobiorcy w walce o klienta.
- Z roku na rok udział franczyzy w handlu małoformatowym rośnie. Jeszcze w 2017 roku mieliśmy udział na poziomie 35 proc, w 2021 52 proc., a teraz 67 proc. Można by powiedzieć, że dynamika jest imponująca i wszystko jest super, ale to, co boli franczyzę, należy rozpatrywać w trzech perspektywach – mówił z kolei Bogdan Łukasik.
Pierwsza to perspektywa franczyzodawcy, który ma coraz większe problemy z pozyskaniem atrakcyjnych lokalizacji i partnerów do prowadzenia biznesu. Kolejna perspektywa to perspektywa franczyzobiorcy – wybór odpowiedniego partnera, któremu będzie mógł zaufać przez długie lata. Trzecia perspektywa to konsument, który oczekuje, że w każdej placówce będzie miał te same doznania zakupowe. Z tym bywa jednak różnie.
Eksperci dyskutowali również o tym, czy franczyza powinna być utwardzana, czy może franczyzobiorcy powinni mieć swobody. Ponadto dyskutowali o roli samych franczyzobiorców ich wpływie na zarządzanie siecią handlową, a także rozwoju technologicznym sklepów franczyzowych.
Zobacz poniżej najnowszy odcinek programu Liczy się Handel: