19.05.2024 / 09:56
StoryEditor

Dlaczego centrum handlowe Marywilska 44 spłonęło? Szef MSWiA zabiera głos w sprawie

Tomasz Siemoniak, minister spraw wewnętrznych i administracji oraz koordynator służb specjalnych wypowiedział się w sprawie przyczyn pożaru centrum handlowego Marywilska 44 (fot. materiały prasowe)
Podpalenie o charakterze kryminalnym to jedna z głównych hipotez w śledztwie, które ma wyjaśnić przyczyny pożaru centrum handlowego Marywilska 44 w Warszawie. Służby nie wykluczają jednak także innych – w tym sabotażu.

Równo tydzień temu, w nocy z 11 na 12 maja doszło do pożaru centrum handlowego Marywilska 44, zlokalizowanego w stołecznej dzielnicy Białołęka. W efekcie tego zdarzenia zniszczeniu uległo około 90 proc. kompleksu.

Co było przyczyną pożaru?

Na to pytanie ma odpowiedzieć śledztwo z udziałem biegłym. Jednym z wątków branych w nim pod uwagę będzie działanie na zlecenie Rosji, przyznał 15 maja w Sejmie Tomasz Siemoniak, szef MSWiA, minister koordynator służb specjalnych.

"Zadajemy sobie pytanie na tym etapie, czy w grę wchodzi jakieś działanie zewnętrzne, nie tylko podpalenie o charakterze kryminalnym, które jest oczywiście jedną z głównych wersji śledczych, ale czy sytuacja, w jakiej Polska się znajduje – państwa pomagającego Ukrainie, państwa zagrożonego rozmaitymi zdarzeniami – może być powiązana z tym, co się działo w ostatnich dniach" – powiedział Siemoniak cytowany przez Rzeczpospolitą.

Szef MSWiA dodał, że w tej chwili nie ma żadnych przesłanek do tego, żeby informacje o pożarach z ostatnich dni wiązać z działaniami obcych służb. Zaznaczył jednocześnie, że ten wątek musi być w śledztwie brany pod uwagę, zwłaszcza że "w układzie sojuszniczym przekazano rozmaite ostrzeżenia co do możliwości tego rodzaju sytuacji w różnych państwach NATO i UE”. Tomasz Siemoniak podkreślił także, że każdy przypadek z serii pożarów, do których doszło w Polsce w ostatnim czasie, trzeba przeanalizować i wyjaśnić, sprawdzając, czy te zdarzenia w jakikolwiek sposób się ze sobą łączą.

Obiekty handlowe na celowniku podpalaczy?

Przypomnijmy, że do owej serii pożarów, poza centrum handlowym Marywilska 44 zaliczają się płonące składowisko odpadów niebezpiecznych w Siemianowicach Śląskich, a także pożary w zajezdni w Bytomiu i w szkole w Grodzisku Mazowieckim.

W tym kontekście należy też wspomnieć, że na początku maja doszło do pożaru w innym podwarszawskim centrum handlowym – Designer Outlet (dawniej Factory Outlet) w Piasecznie.

Sam Tomasz Siemoniak, przedstawiając informację o ostatnich pożarach, wspomniał też o przypadku zatrzymanego w końcu stycznia przez ABW Ukraińca, który szykował podpalenie centrum handlowego we Wrocławiu. Z ustaleń Rzeczpospolitej wynika, że chodziło o market budowlany zlokalizowany obok stacji benzynowej.

Wracając do przyczyn pożaru centrum handlowego Marywilska 44, to obecnie najbardziej prawdopodobna jest  hipoteza zakładająca podpalenie o charakterze kryminalnym. Wskazuje na nią przede wszystkim dynamika rozwoju wypadków.

"Ogień bardzo szybko się rozprzestrzeniał, w jego pierwszej fazie było około siedmiu–ośmiu zarzewi pożaru oddalonych od siebie, co może wskazywać na to, że powstał równolegle w kilku miejscach na terenie hali" – powiedział Rzeczpospolitej gen. Ryszard Grosset, były zastępca komendanta głównego PSP, ekspert ds. pożarnictwa.

Zwrócił on uwagę na to, że w hali były tzw. tryskacze, które po pojawieniu się ognia powinny się uruchomić. W obiekcie nie w pełni zadziałał też zabezpieczenia, mające ograniczyć pożar do jednego sektora, którymi zwykle w takich przypadkach są ściany, które się przesuwają, lub klapy, które się zamykają, żeby ogień nie mógł się rozprzestrzenić.

Co dalej z kupcami z Marywilskiej?

Dodajmy, że centrum handlowe Marywilska 44 było jednym z największych kompleksów tego typu w Warszawie. Obiekt liczył 1348 lokali handlowych o powierzchni od 20 mkw do 1170 mkw. W budynku dominowali najemcy z branży modowej, ale swoje placówki mieli w nim także przedstawiciele branży spożywczej w tym sieci Żabka oraz Biedronka.

Kompleks liczył około 62 tys. powierzchni i należał do Grupy Kapitałowej Mirbud, która wydała na tę inwestycję ponad 135 mln zł. Obecnie ambicją Mirbudu jest jak najszybsza odbudowa obiektu. Zanim to nastąpi kupcy z Marywilskiej mają prowadzić działalność w tymczasowej hali, która może ruszyć nawet w ciągu miesiąca.

14.11.2024 / 09:33
StoryEditor
Wyniki Grupy Eurocash za III kw. 2024 r. nie zachwycają. Spadają przychody, zysk netto na poziomie jednej trzeciej ubiegłorocznego
Wyniki Grupy Eurocash za III kw. 2024 r. nie zachwycają (fot. Rafał Oleksiewicz)

Grupa Eurocash odnotowała w trzecim kwartale spadek najważniejszych wskaźników finansowych. Zarząd tłumaczy to trudną sytuacją gospodarczą, spadkiem dynamiki sprzedaży żywności oraz zmiennością warunków ekonomicznych i inflacyjnych.

Od lipca do września 2024 r. Grupa Eurocash zanotowała blisko 8,5 mld zł przychodu, wobec niemal 8,6 mld zł w III kw. 2023 r. Zysk EBITDA wyniósł 244 mln zł, wobec 305 mln zł r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 13:49
StoryEditor
Carrefour chce przed świętami zachęcić klientów do co najmniej ośmiokrotnych zakupów za minimum 99 zł
Carrefour (fot. LCV/Shutterstock.com)

Sieć Carrefour we współpracy z Payback zorganizowała akcję lojalnościową, która ma zachęcić klientów do zrobienie do końca roku co najmniej ośmiu zakupów o wartości minimum 99 zł, w celu uzyskania e-bonów i punktów wymienialnych na rabaty.

Carrefour ogłosił akcję lojalnościową, w ramach której wszyscy klienci sieci korzystający z aplikacji mobilnej, w której mają połączone konto Carrefour z kontem Payba...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. listopad 2024 07:23