30.04.2024 / 11:24
StoryEditor

Branża mięsna żąda kontroli skarbowej w dyskontach! Zarzuca sieciom zaniżanie cen produktów

Branża mięsna ma już dość praktyk dyskonterów (fot. Shutterstock/zdjęcie ilustracyjne)
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP uważa, że dyskonty mogą łamać prawo. Prezes organizacji Tomasz Parzybut wystąpił w tej sprawie do szefa KAS oraz dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, prosząc o "rozważenie możliwości" wszczęcia kontroli skarbowej w sieciach dyskontowych. O co poszło?

"Z informacji, jakie docierają do zarządu stowarzyszenia wynika, że część sieci sklepów dyskontowych może stosować nieuczciwą praktykę. W ramach posiadanych powiązań handlowych sieci te nabywają towary (dotyczy to między innymi produktów mięsnych) poniżej cen oferowanych innym podmiotom, by następnie sprzedać je po cenach znacząco niższych od cen ich nabycia" - tłumaczy Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Oskarżenia o sztuczne zaniżanie dochodu

Stowarzyszenie uzasadnia, że "w ocenie podmiotów konkurujących z dyskontami, taka praktyka może nosić znamiona działalności sprzecznej z prawem podatkowym". Podkreśla, że zaniżanie ceny niesie za sobą konsekwencje na wielu płaszczyznach, w tym: ustawy o CIT oraz PIT, ustawy o VAT, ordynacji podatkowej, rozporządzenia dot. cła oraz w skrajnych sytuacjach Kodeksu karnego skarbowego". Organizacja zaznacza, iż "niższa wartość sprzedaży może skutkować zaniżeniem zobowiązania podatkowego m.in. poprzez sztuczne zaniżenie dochodu".

"Warto przypomnieć treść artykułu 14 ust. 3 ustawy o CIT, według którego: >>jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33 proc. od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający<<." - czytamy w stanowisku stowarzyszenia.

W ocenie SRW RP, tego rodzaju praktyki mogą również godzić w treść przepisów zawartych w ustawie o VAT, w szczególności zaś w art. 32 oraz 112 ust. 1 pkt a tej ustawy. "Konsekwencje mogą skutkować ustaleniem podstawy opodatkowania zgodnej z wartością rynkową, co stanowić powinno punkt odniesienia dla wszystkich podmiotów, które operują w badanej branży. Naruszenia przepisów podatkowych mogą mieć konsekwencje między innymi w postaci zwiększonej wysokości odsetek za zwłokę" - uzasadnia SRW RP.

Tomasz Parzybut, prezes SRW RP, tłumaczy, że zadaniem stowarzyszenia "jest zapewnienie podmiotom w nim zrzeszonym, ale także wszystkim innym uczestnikom rynku, którym przychodzi mierzyć się w nierównej konkurencji z sieciami dyskontowymi, tych samych zasad podatkowych oraz wykluczenie przypadków nadużywania przewag posiadanych przez sieci dyskontowe również w dziedzinie podatkowej".

Będzie kontrola dyskontów?

Parzybut zwrócił się w w/w sprawie do dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie oraz do szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Jak tłumaczy, złożył wniosek na podstawie art. 54 ust. 1 oraz 79 ust. 1 i 2 ustawy o KAS, proszą o "rozważenie możliwości wszczęcia kontroli skarbowej". Celem kontroli sieci sklepów dyskontowych miałoby być "sprawdzenie sposobu realizacji przez te podmioty obowiązków, jakie wynikając z prawa podatkowego".

W stanowisku, jakie wpłynęło do redakcji portalu wiadomoscihandlowe.pl od SRW RP, nie padła nazwa żadnej konkretnej sieci handlowej.

11.04.2025 / 17:37
StoryEditor
Marki własne do likwidacji? KZSM wskazuje na Lidla, Aldi, Netto i Biedronkę
KZSM domaga się rozwiązania coraz większej sprzedaży marek własnych sieci handlowych (fot. Canva + KZSM)

Mark własne sieci handlowych niszczą polskiego mleczarstwo – uważa szef KZSM. Dlatego chce zmiany prawa tak, aby ograniczyć, a nawet zlikwidować private labels. Jak miałby brzmieć nowy przepis? Na ile marki własne wpływają na handel?

W artykule przeczytasz o: 

  • Czy marki własne sieci handlowych pogarszają sytuację polskiego mleczarstwa?
  • Prezes KZSM uważa, że sieci handlowe posuwają się do kopiowania marek renomowanych
  • W polskim prawie ograniczenia udziału marek własnych istnieje, ale nie działa 
  • Jaki jest udział marek własnych w segmencie FMCG?
  • Pisarek: należy skutecznie podjąć temat likwidacji marek własnych
  • Jak minister Siekierski odniósł się do apelu spółdzielni mleczarskich?

Czy marki własne sieci handlowych pogarszają sytuację polskiego mleczarstwa?

 – Polskie mleczarstwo znalazło się obecnie w trudnej sytuacji rynkowej. Niewątpliwe jednym z czynników wpływających na tę sytuację jest nierozwiązany od wielu lat problem związany z markami własnymi sieci handlowych – to początek pisma jakie Arkadiusz Pisarek, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich wysłał do Ryszarda Bobera, przewodniczącego senackiej komisji rolnictwa. Pismo trafiło także do Lucjana Zwolaka, wiceprezesa Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, który po części odpowiada z rynek rolny.

W dalszej części listu szef KZSM prosi o pilne unormowania kwestii marek własnych w handlu produktami polskich producentów rolno-spożywczych w sieciach handlowych.

– Należy podjąć temat likwidacji marek własnych lub skutecznego ich ograniczenia do 20% – postuluje Arkadiusz Pisarek.

Prezes KZSM uważa, że sieci handlowe posuwają się do kopiowania marek renomowanych

Dlaczego marki własne sieci handlowych mają być zagrożeniem dla marek tworzonych przez producentów? Arkadiusz Pisarek tak to argumentuje:

– Koncentracja handlu, sugerowanie konsumentom różnicy pomiędzy produktami wyłącznie na poziomie ceny, a nawet podrabianie lub kopiowanie produktów markowych wpływa negatywnie na wyniki osiągane przez przetwórców, przez co nie mogą oni za dostarczony surowiec zaproponować ceny adekwatnej do poniesionych kosztów – tłumaczy szef Związku.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 73% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.04.2025 / 14:46
StoryEditor
Marka Dr. Martens uruchamia w Warszawie pop-up shop i prezentuje dwa premierowe modele obuwia
Marka Dr. Martens uruchamia w Warszawie pop-up shop (Shutterstock)

Marka Dr. Martens po raz kolejny rusza z pop-upem. Sklep tymczasowy będzie funkcjonował od 17 kwietnia do 24 maja w samym sercu Warszawy, w Pasażu Wiecha. Prezentowane będą m.in. dwa premierowe modele – Buzz i Elphie.

Dr. Martens wykorzysta sklep tymczasowy m.in. do zaprezentowania najnowszej kolekcji obuwia i dodatków, w tym dwa premierowe modele – Buzz i Elphie – które mają wyróżniać się de...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 85% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. kwiecień 2025 18:52