30.04.2024 / 11:24
StoryEditor

Branża mięsna żąda kontroli skarbowej w dyskontach! Zarzuca sieciom zaniżanie cen produktów

Branża mięsna ma już dość praktyk dyskonterów (fot. Shutterstock/zdjęcie ilustracyjne)
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP uważa, że dyskonty mogą łamać prawo. Prezes organizacji Tomasz Parzybut wystąpił w tej sprawie do szefa KAS oraz dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, prosząc o "rozważenie możliwości" wszczęcia kontroli skarbowej w sieciach dyskontowych. O co poszło?

"Z informacji, jakie docierają do zarządu stowarzyszenia wynika, że część sieci sklepów dyskontowych może stosować nieuczciwą praktykę. W ramach posiadanych powiązań handlowych sieci te nabywają towary (dotyczy to między innymi produktów mięsnych) poniżej cen oferowanych innym podmiotom, by następnie sprzedać je po cenach znacząco niższych od cen ich nabycia" - tłumaczy Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Oskarżenia o sztuczne zaniżanie dochodu

Stowarzyszenie uzasadnia, że "w ocenie podmiotów konkurujących z dyskontami, taka praktyka może nosić znamiona działalności sprzecznej z prawem podatkowym". Podkreśla, że zaniżanie ceny niesie za sobą konsekwencje na wielu płaszczyznach, w tym: ustawy o CIT oraz PIT, ustawy o VAT, ordynacji podatkowej, rozporządzenia dot. cła oraz w skrajnych sytuacjach Kodeksu karnego skarbowego". Organizacja zaznacza, iż "niższa wartość sprzedaży może skutkować zaniżeniem zobowiązania podatkowego m.in. poprzez sztuczne zaniżenie dochodu".

"Warto przypomnieć treść artykułu 14 ust. 3 ustawy o CIT, według którego: >>jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33 proc. od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający<<." - czytamy w stanowisku stowarzyszenia.

W ocenie SRW RP, tego rodzaju praktyki mogą również godzić w treść przepisów zawartych w ustawie o VAT, w szczególności zaś w art. 32 oraz 112 ust. 1 pkt a tej ustawy. "Konsekwencje mogą skutkować ustaleniem podstawy opodatkowania zgodnej z wartością rynkową, co stanowić powinno punkt odniesienia dla wszystkich podmiotów, które operują w badanej branży. Naruszenia przepisów podatkowych mogą mieć konsekwencje między innymi w postaci zwiększonej wysokości odsetek za zwłokę" - uzasadnia SRW RP.

Tomasz Parzybut, prezes SRW RP, tłumaczy, że zadaniem stowarzyszenia "jest zapewnienie podmiotom w nim zrzeszonym, ale także wszystkim innym uczestnikom rynku, którym przychodzi mierzyć się w nierównej konkurencji z sieciami dyskontowymi, tych samych zasad podatkowych oraz wykluczenie przypadków nadużywania przewag posiadanych przez sieci dyskontowe również w dziedzinie podatkowej".

Będzie kontrola dyskontów?

Parzybut zwrócił się w w/w sprawie do dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie oraz do szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Jak tłumaczy, złożył wniosek na podstawie art. 54 ust. 1 oraz 79 ust. 1 i 2 ustawy o KAS, proszą o "rozważenie możliwości wszczęcia kontroli skarbowej". Celem kontroli sieci sklepów dyskontowych miałoby być "sprawdzenie sposobu realizacji przez te podmioty obowiązków, jakie wynikając z prawa podatkowego".

W stanowisku, jakie wpłynęło do redakcji portalu wiadomoscihandlowe.pl od SRW RP, nie padła nazwa żadnej konkretnej sieci handlowej.

20.12.2024 / 13:50
StoryEditor
Kumulacja w handlu! Jakie kategorie napędzały sprzedaż w sklepach małoformatowych? [NAJNOWSZE DANE]
(fot. Shutterstock)

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 4,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, ale liczba transakcji spadła o niemal 6 proc. w porównaniu z październikiem 2023 r.

Według ekspertów CMR najlepszy pod kątem obrotów był tydzień tuż po długim weekendzie z piątkowym dniem Wszystkich Świętych, kończący się kolejnym przedłużonym weekendem (z poni...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.12.2024 / 10:03
StoryEditor
Lisek planuje przegonić Frisco. Chce być codziennym sklepem spożywczym
Michał Krowiński, współzałożyciel Lisek.App (fot. Łukasz Rawa)

Właściciele Liska przewidują w tym roku wzrost przychodów o 50-60 proc., do 100 mln zł. Za pięć lat chcą dojść do 1 mld zł. Firma nie chce być już kojarzona wyłącznie z błyskawicznymi zakupami dostarczanymi w 15-30 minut. Celuje w zakupy codzienne.

To już druga próba rozwinięcia skrzydeł przez Liska. Firma rozpoczęła działalność pod koniec 2018 r. jako sklep oferujący produkty z kategorii ultraconvenience, z asortymentem o...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 07:02