25.04.2024 / 17:03
StoryEditor

Biedronka otarła się o 100 mld zł przychodów. Sieć inwestuje m.in. w sklepy mniejszego formatu, fotowoltaikę, lady mięsne i kasy samoobsługowe

W zeszłym roku Biedronka otarła się o 100 mld zł przychodów (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
W zeszłym roku na polskim rynku sprzedaż detaliczna żywności w cenach stałych spadła o 3,1 proc., podczas gdy Biedronka przez cały rok zwiększała wolumeny, nadal osiągając lepsze wyniki niż rynek i zwiększając swój udział w rynku – informuje Jeronimo Martins w sprawozdaniu z działalności spółki za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.

W Polsce ubiegły rok rozpoczął się od rekordowo wysokiego poziomu inflacji żywności, która stopniowo spadała aż do grudnia, a konsumenci z natury ostrożni, zwracali jeszcze większą uwagę na ceny i promocje.

"Biedronka po raz kolejny utrzymała intensywną dynamikę promocji, przejmując część wymaganych przez swoich dostawców podwyżek cen i utrzymując inflację żywności w swoim koszyku poniżej średniej zarejestrowanej w kraju" – czytamy w sprawozdaniu Jeronimo Martins.

Spółka podaje także, że w walucie lokalnej sprzedaż wzrosła o 15,3 proc. do 98 miliardów, przy wskaźniku LFL na poziomie 14,2 proc. W euro sprzedaż osiągnęła 21,5 mld euro, czyli o 22,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tak Biedronka kształtowała swoją strategię promocyjną

W związku ze spowolnieniem inflacji żywności, głównie w drugiej połowie roku, oraz w celu umocnienia swojej silnej pozycji lidera cenowego w Polsce, Biedronka uruchomiła kilka kampanii promocyjnych związanych z obniżkami regularnych cen produktów codziennego użytku.

Firma połączyła dwa kanały komunikacji – "Do Biedronki Ide" i "Biedronkowe Oszczędności" - aby pokazać, że niskie ceny regularne są dobrym powodem do odwiedzania Biedronki oraz robienia w niej zakupów.

Rok rozpoczął się od mocnej kampanii pod hasłem "Biedronkowe Oszczędności", w ramach której Biedronka wzmocniła swoje pozycjonowanie cenowe. Celem było bycie bardziej skoncentrowanym, przejrzystym, z jedną ujednoliconą platformą oszczędnościową. Kampania trwała przez cały rok i stanowiła potwierdzenie zobowiązania cenowego Biedronki.

Kontynuując swoją strategię komunikacyjną, Biedronka uruchomiła kampanię "Do Biedronki Idę", prezentującą powody, dla których warto codziennie robić zakupy w sklepach Biedronki, która w zamyśle miała być bardziej skoncentrowana na konsumencie, pozwalając klientom określić powody, dla których przychodzą do Biedronki. Głównym celem kampanii było pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów.

Biedronce zależy na lojalności konsumentów

Aby wzmocnić lojalność konsumentów, Biedronka uruchomiła nową inicjatywę marketingową – BiedronkoLoterię, czyli loterię dla członków Mojej Biedronki w celu zwiększenia koszyka i wsparcia sprzedaży w ważnych kategoriach.

W 2023 r. kampania lojalnościowa Biedronki "Gang Mocniaków - Odkryj super moc dobrego jedzenia" prezentowała koncepcję powrotu do korzeni Biedronki, ponieważ koncentrowała się na odżywianiu dzieci i zdrowej żywności.

Kampania miała na celu wspieranie dobrych wyborów żywieniowych, informowanie o tym, na co zwracać uwagę komponując posiłki oraz o korzyściach płynących ze spożywania dobrych produktów.

W tegorocznej kampanii wzięło udział 11 bohaterów (produktów spożywczych) podzielonych na pięć kategorii żywności i podobnie jak w poprzednim roku, zaprezentowano pięć książek, po jednej dla każdej kategorii. W ramach kampanii wydano również książkę z grami i naklejkami dla dzieci z treściami edukacyjnymi na temat ich diety.

Co więcej, w aplikacji dodany został quiz na temat zdrowego odżywiania, który pozwalał dzieciom i dorosłym sprawdzić swoją wiedzę na temat dobrej codziennej diety, a także opracowano stronę internetową z artykułami dla rodziców, napisanymi we współpracy z dietetykiem, zawierającymi wskazówki jak dbać o dietę dziecka w zależności od wieku.

Rozwój aplikacji mobilnej Biedronki

W ciągu roku Biedronka kontynuowała rozwój swojej aplikacji mobilnej, liczącej już ponad 10 milionów klientów, usprawniając i udoskonalając kilka funkcjonalności, a mianowicie Shakeomat i sekcję "Just for You", w której użytkownicy mogą sprawdzać oferty specjalne.

Koncentrując się na relacjach z klientami, Biedronka rozpoczęła wysyłkę komunikacji marketingowej i informacyjnej w celu zwiększenia zaangażowania w markę.

Aby wzmocnić innowacyjność marki własnej, spółka kontynuowała inwestycje w rozwój nowych i poszerzanie istniejących linii produktów, takich jak produkty Go Vege i Go Active, promując w obu przypadkach kilka konkursów mających na celu zachęcenie konsumentów do korzystania z tej oferty.

Biedronka inwestuje w lady mięsne i kasy samoobsługowe

W celu zwiększenia atrakcyjności i asortymentu produktów mięsnych i garmażeryjnych, Biedronka kontynuowała inwestycje w instalację lad mięsnych z obsługą dla tych kategorii, kończąc rok z liczbą 1076 sklepów oferujących tę usługę, o 315 więcej niż w roku poprzednim.

Koncentrując się na efektywności operacyjnej i doświadczeniach zakupowych, w ciągu roku Biedronka zainstalowała kasy samoobsługowe w 313 sklepach. Na koniec 2023 r. posiadała 3021 sklepów z tą technologią.

Na ścieżce zrównoważonego rozwoju firma podjęła szereg inicjatyw. Ponieważ zużycie energii jest istotnym czynnikiem wpływającym na poprawę efektywności sieci, na koniec roku Biedronka miała już 1030 sklepów z panelami fotowoltaicznymi, z których ponad 70 proc. już produkuje energię.

Sieć przedłuża umowę sponsorską z PZPN

Biedronka i Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN) przedłużyły istniejącą od 2010 r. umowę sponsorską do 31 lipca 2026 roku. Jako oficjalny sponsor, Biedronka będzie wspierać zarówno reprezentacje Polski kobiet i mężczyzn, jak i drużyny młodzieżowe w wieku od 15 do 21 lat, pozostając jednocześnie oficjalnym dostawcą świeżych warzyw i owoców dla kadry narodowej.

Współpraca marki Go Active z PZPN rozpoczęła się w styczniu 2023 r. i ma na celu stworzenie unikalnych rozwiązań produktowych, które będą służyć promocji aktywnego stylu życia. Oprócz Działu Marki Własnej i Działu Jakości Biedronki, w skład zespołu wchodzą dietetycy PZPN oraz szefowie kuchni kadry narodowej.

W 2023 r. w ramach partnerstwa wprowadzono na rynek osiem produktów (trzy izotoniki, trzy wody witaminowe i dwa żele) z dedykowanym projektem opakowań.

Biedronka rozszerza współpracę z Glovo

Biedronka po raz kolejny wzmocniła swoje zaangażowanie w kanał online rozszerzając współpracę z Glovo na 177 miast (113 w roku 2022), realizując 890 tysięcy zamówień w 2023 roku.

EBITDA wyniosła 6,19 mld zł, co oznacza wzrost o 16,5 proc. w porównaniu do roku 2022. Marża EBITDA utrzymała się na poziomie 6,3 proc. co odzwierciedla decyzję o inwestowaniu w ustalanie cen w warunkach postępującego i znacznego wzrostu kosztów, w szczególności energii elektrycznej i paliw.

Kontynuując plan inwestycyjny, Biedronka otworzyła w ciągu roku 203 sklepy (+174 otwarć netto), osiągając liczbę 3569 sklepów odnowiła 375 lokalizacji inwestując 2,533 mln złotych.

Inwestycje w sklepy mniejszego formatu

W ramach swojej strategii ekspansji spółka kontynuowała inwestycje w sklepy mniejszego formatu, otwierając w 2023 roku 98 lokalizacji, a obecnie posiada łącznie 303 sklepów w okolicach o mniejszej gęstości zaludnienia.

W roku finansowym 2023 Spółka odnotowała przychody operacyjne na poziomie 98.089.144.559 zł, w tym pozostałe przychody operacyjne w wysokości 66.217.005 zł. Jednocześnie koszty operacyjne wyniosły 93.206.973.603 zł, w tym pozostałe koszty operacyjne w wysokości 2.639.478.416 zł, co przełożyło się na zysk operacyjny na poziomie 4.882.170.956 zł.

Biorąc pod uwagę koszty finansowe poniesione przez spółkę w kwocie 42.997.605 zł, przychody finansowe na poziomie 281.977.139 zł oraz podatek dochodowy wynoszący 993.392.755 zł, Spółka wypracowała zysk netto w kwocie 4.127.757.735 zł.

Spółka finansuje działalność bieżącą głównie ze środków własnych. Nie przewiduje ona istotnych zmian w działalności finansowej w kolejnym okresie rozliczeniowym.

Czego obawia się Biedronka?

Ze względu na charakter działalności, podstawowe rodzaje ryzyka finansowego są ograniczone, można jednak wyróżnić cztery główne typy, na które spółka może być narażona: ryzyko kursowe; ryzyko kredytowe; ryzyko stopy procentowej i ryzyko zmiany ceny energii.

"Spółka narażona jest na ryzyko rynkowe obejmujące przede wszystkim ryzyko kursów wymiany walut, którym zarządza za pomocą instrumentów pochodnych i innych instrumentów finansowych" – czytamy w sprawozdaniu Jeronimo Martins.

"Spółka stara się negocjować warunki zabezpieczających instrumentów pochodnych w taki sposób, by odpowiadały one warunkom zabezpieczanej pozycji i zapewniały dzięki temu maksymalną skuteczność zabezpieczenia" – czytamy dalej.

Na koniec 2023 roku zatrudnienie w spółce przekroczyło 80 tys. osób.

22.08.2024 / 21:00
StoryEditor
Dino ze spadkiem zysku netto w drugim kwartale! Jak wypadła polska sieć na tle Biedronki?
Sklep sieci Dino Polska (Shutterstock)

Sprzedaż porównywalna Dino (tzw. LfL) w drugim kwartale br. wzrosła o 1,8 proc. Polskiej sieci udało się uniknąć spadków sprzedaży LfL, podczas gdy zadaniu temu nie podołała Biedronka. A jak wypadło Dino w całym minionym półroczu, jeśli chodzi o przychody oraz zysk netto?

W pierwszym półroczu 2024 r. przychody ze sprzedaży Dino wyniosły 13,91 mld zł. Oznacza to wzrost o 15,1 proc. rok do roku (w samym drugim kwartale wzrost sięgnął 10,6 proc. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.08.2024 / 15:10
StoryEditor
Delikatesy Centrum z Grupy Eurocash walczą o rentowność
Sklep Delikatesy Centrum w nowym koncepcie wdrażanym w 2024 roku (linkedin.com)

Przychody spółki Delikatesy Centrum prowadzącej około 400 sklepów własnych wzrosły w 2023 roku jedynie o 0,24 proc. z 2,21 mld zł do 2,22 mld zł. Nieco zmalała strata firmy. Na koniec ub. roku wyniosła ona 185,45 mln zł, natomiast rok wcześniej było to 192,12 mln zł.

Firma odpowiedzialna za prowadzenie sklepów własnych w ramach Grupy Eurocash koncentruje się na poprawie rentowności, zgodnie ze strategią na lata 2023-2025, ogłoszoną 20 sierpn...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. sierpień 2024 13:26