Według danych GUS w IV kw. 2023 r. dynamika konsumpcji zmniejszyła się do ok. -0,1 proc. r/r z 0,8 proc. w III kw. Spadek konsumpcji był spójny ze słabymi danymi o sprzedaży detalicznej za listopad-grudzień 2023 r. W grudniu ub. roku. dynamika sprzedaży detalicznej (w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób) obniżyła się do 0,5 proc. r/r wobec 2,6 proc. w listopadzie, kształtując się znacząco poniżej konsensu rynkowego (4,6 proc.)
Zdaniem ekspertów banku Credit Agricole w warunkach przyspieszenia tempa wzrostu realnego funduszu płac dane sygnalizują wyraźny wzrost skłonności gospodarstw domowych do oszczędzania w IV kw.
Jak działa nowa promocja Biedronki?
Przedstawicele firmy Biedronka wskazują, że spółka jako pierwsza w roku 2024 obniżyła regularne ceny 60 produktów. Dodatkowo na koniec lutego br. obniżyła ceny 360 popularnych produktów.
Jednocześnie Biedronka wspiera obniżki akcją voucherpową, która ma skłonić klientów do kolejnej wizyty w sklepach sieci i zwiększenia koszyka zakupowego. Jak tłumaczą przedstawicele firmy Biedronka jeżeli klient w środę (31 stycznia) zrobił dowolne zakupy w sklepie Biedronka to otrzymywał voucher o wartości 30 zł. Żeby z niego skorzystać, od czwartku do soboty, trzeba wydać na zakupy w sieci 399 zł – jednorazowo lub na zakupy dzielone. Zakupy za 799 zł od czwartku do soboty podwoją wysokość rabatu, czyli klient otrzyma kolejne 30 zł.
Przy dokonaniu zakupów z kartą Moja Biedronka lub aplikacją Biedronka klienci otrzymają voucher o wartości 30 zł do wykorzystania podczas kolejnych zakupów w dniach 01–03.02.2024 r. w sklepach stacjonarnych Biedronka. Voucher zapisywany jest automatycznie na karcie Moja Biedronka.
Jeżeli jednak klient nie poszedł w ostatnią środę na zakupy w Biedronce (31.01), to jak wskazją przedstawicele sieci nadal może zyskać. Przy zakupach za 299 zł w piątek i sobotę otrzyma 15 zł upustu na te zakupy, a jeśli w tych dniach zrobi zakupy łącznie za 799 zł, dostanie dodatkowy rabat 45 zł – czyli łącznie zyskamy 60 zł. Szczegółowe informacje na temat akcji promocyjnych można uzyskać na stronie firmy internetowej firmy Biedronka.
Na jakie produkty Biedronka obniża ceny?
Grzegorz Pytko, dyrektor handlowy w sieci Biedronka chwali się, że operator od 31 stycznia obniżył ceny m.in. na takie produkty jak:
- Pomidory malinowe układane są dostępne za 13,99 zł,
- Pomarańcze deserowe na wagę za 2,99 zł (z aplikacją),
- Kiwi za 0,89 zł za sztukę,
- Kawa rozpuszczalna MK Cafe Gold 175 g za 12,88 zł 1+1 gratis (z kartą MB lub aplikacją),
- Majonez Winiary 500 ml za 7,49 zł (z kartą MB lub aplikacją),
Na koniec tygodnia w sklepach Biedronka klienci będą mogli skorzystać z obniżonych cen na 360 produktówm, w tym m.in., takich jak:
- Parówki z indyka Głodniaki 140 g (teraz za 4,19 zł),
- Kluski na parze Nasze Smaki 400 g (za 4,09 zł),
- Świeże tortellini z serem ricotta i szpinakiem 250 g (za 7,99 zł),
- Kawa ziarnistej Cafe D’Or 500 g (za 25,99 zł),
- Sok jabłkowy Riviva 1 l za 2,95 zł,
- Odplamiacz do tkanin w proszku Oxy 730 g (za 9,39 zł),
Dodatkowo, jeśli w środę 31 stycznia klienci kupili kilka produktów z listy specjalnie przygotowanej na ten dzień przez sieć (mięso mielone z łopatki 500 g, parówki Berlinki Classic 300 g, ręcznik kuchenny Queen Milla, szampon Head&Shoulders), to dostaną voucher równy ich wartości, który mogą wykorzystać aż do soboty przy spełnieniu określonych warunków z kartą Moja Biedronka lub aplikacją.
Ile sklepów ma Biedronka?
Biedronka to największy operator detaliczny w kraju. Firma zarządza siecią niemal 3600 sklepów (na koniec 2023 r. miała ich 3569).
W 2023 roku sprzedaż Biedronki wyniosła 21,5 mld euro, co oznacza wzrost o 22,3 proc., przeliczając w euro oraz 18,2 proc. w złotym. Sprzedaż like-for-like zwiększyła się w tym czasie o 14,2 proc.
W samym tylko IV kw. ub. roku Biedronka miała 5,6 mld euro sprzedaży netto, co oznacza wzrost odpowiednio 17,2 proc. (w euro) i 9,4 proc. w lokalnej walucie. Wzrost sprzedaży lfl sięgnął 5,1 proc.
Zauważalny jest jednak spadek tempa wzrostu sprzedaży lfl w 2023 roku w Biedronce. O ile w pierwszym kwartale wyniósł on 24,5 proc., w następnych stopniowo spadał, by w IV kw. ub. roku uplasować się na poziomie 5,1 proc.
W swoim raporcie rocznym przedstawiciele Jeronimo Martins, właściciela sieci, zwracają uwagę, że w ciągu roku inflacja w Polsce sukcesywnie spadała, jednak przez cały rok konsumenci wykazywali wysoką wrażliwość cenową i często sięgali po produkty w promocji.