- Uruchomiliśmy doraźną pomoc w ramach sektora bankowości spółdzielczej. Są prowadzone odpowiednie zbiórki. W tej sprawie ukaże się stosowny komunikat obu izb: Związku Banków Polskich oraz Krajowego Związku Banków Spółdzielczych – potwierdził dr Tadeusz Białek, prezes Prezes Związku Banków Polskich, w rozmowie z portalem Bank.pl.
Doraźna pomoc oraz moratoria kredytowe dla poszkodowanych przez klęskę żywiołową
Jak podkreślił Białek, obecnie chodzi przede wszystkim o działania nakierowane na bieżącą pomoc dla osób poszkodowanych. Prezes ZBP przedstawił również wstępne propozycje działań, omawianych przez banki.
Rozwiązania te mają obejmować kredytobiorców - zarówno firmy, jak i osoby fizyczne. Wśród rozwiązań brane są pod uwagę moratoria (na zasadzie wakacji pozaustawowych) i odroczenia w spłacie kredytów.
Tadeusz Białek zaznaczył, że w obliczu trwającej klęski żywiołowej chodzi o “podjęcie jednolitego frontu pomocy i środowiskowe skoordynowanie działań” - podobnie, jak miało to miejsce w przypadku moratorium w trakcie pandemii Covid-19. Wówczas rozwiązanie przygotowane w ramach ZBP “zadziałało wyjątkowo skutecznie” - przypomniał prezes, podkreślając, że z moratorium covidowego skorzystało blisko 1,2 mln przedsiębiorstw i osób fizycznych.
Prezes ZBP zaznaczył również, że przygotowywana pomoc dotyczyć będzie powiatów dotkniętych powodzią i osób, które tej pomocy potrzebują.
Banki chcą przywrócić dostęp do bankomatów i bankowości zdalnej w rejonie powodzi
Zarząd Związku Banków Polskich poinformował, że pomoc dla powodzian prowadzona jest obecnie przez banki oraz ich pracowników na terenie całego kraju.
“W wielu bankach komercyjnych i spółdzielczych prowadzone są zbiórki pieniędzy oraz artykułów pierwszej potrzeby. Robimy wszystko, aby jak najszybciej zapewnić naszym klientom dostęp do placówek na terenach powodziowych oraz zapewnić dostęp do gotówki poprzez sieć bankomatów własnych i sieci partnerskich. Jednocześnie staramy się podejmować działania mające na celu ułatwić naszym klientom dostęp do bankowości zdalnej. Musimy to jednak robić z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa, mając jednocześnie świadomość, że wiele osób które straciły często majątek życie straciło również wszelkie dokumenty. Ponadto przygotowywane są specjalne działania związane z uruchomieniem kredytów klęskowych” - podkreślono w komunikacie zarządu ZBP.
“W tej trudniej sytuacji nie pozostawimy naszych klientów bez opieki. Dziękujemy naszym pracownikom z całej Polski za wszelkie inicjatywy pomocowe dyktowane odruchem serca. Pozostajemy w kontakcie z pracownikami banków na terenach objętych powodzią (...). Podobnie jak w wypadku pomocy klientom i firmom podczas epidemii Covid-19 i innych zdarzeń losowych, banki przygotują programy mające na celu wsparcie klientów” - zapowiedział zarząd Związku Banków Polskich.