03.01.2022 / 09:36
StoryEditor

Zmiany w koszcie zleceniodawcy oraz pracodawcy. Zarobki personelu oraz pracowników w roku 2022

Jak przyzwyczaił nas ustawodawca, tak i w 2022 roku wzrośnie stawka minimalna obowiązująca na terenie Polski. W nadchodzącym roku wyniesie 3 100 zł brutto, co przekłada się na stawkę godzinową na poziomie 19,70 zł. To z kolei wpłynie bezpośrednio na wzrost kosztów zatrudnienia. Jakie zmiany przyniesie przyszły rok?

Stawka, którą otrzyma pracownik, nie wzrośnie jednak bezpośrednio o 1,40 zł (z 18,30 zł do 19,70 zł). Wzrośnie „do ręki” o około 1,00 – 1,10 zł w zależności od liczby godzin. W przypadku etatu z kolei, o około 147,89 zł jak podaje portal PIT.PL. Oznacza to, że pracownicy na podstawie umów cywilnoprawnych zarobią więcej, ale też więcej przyjdzie zapłacić pracodawcy/zleceniodawcy. Wzrost kosztów pracy przełoży się zaś na wzrost cen produktów i usług.

Zatwierdzona rozporządzeniem Rady Ministrów podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej wejdzie w życie od 1 stycznia 2022. Pracodawcy przyniesie to wzrost na poziomie 1,70 zł za godzinę lub około 255 zł przy zatrudnieniu na etacie (opracowanie ASM Sales Force Agency oraz za Wynagrodzenia.pl).  Jak łatwo policzyć same składki ZUS pracodawcy wzrosną o około 37 złotych.

Niestety nie zawsze pracodawcy zdają sobie z tego sprawę, że dla nich zmiana wynagrodzenia minimalnego to koszt o 0,30 zł wyższy niż przy porównaniu wartości brutto zgodnie z dziennikiem ustaw. Posiłkując się znanym powiedzeniem, każdy kij ma dwa końce. Z jednej strony kolejne wzrosty pensji i wynagrodzeń minimalnych wydają się czymś pozytywnym. Dotykają wszak szeregu pracowników i osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Tych pierwszych jest w Polsce 2,4 miliona osób.

Handel jest branżą, gdzie wciąż bardzo duży udział w kosztach ma właśnie praca. W 2020 roku sekcja PKD "handel; naprawa pojazdów samochodowych" stanowiła trzecią, największą sekcję pod względem liczby osób zatrudnionych. Wśród nich wiele otrzymujących właśnie wynagrodzenia minimalne. Te osoby w 2022 roku będą miały zwiększone wynagrodzenia, a to oznacza dla ich pracodawców zwiększenie kosztów. Część strat będą rekompensować sobie podniesieniem cen produktów, niestety także na półkach sklepowych. 

Są jednak inne metody, które pozwalają ograniczyć koszty działań HR.

To kolejny raz, kiedy koszt prowadzenia działań HR rośnie. Podwyżki cen sprzętu elektronicznego, kosztów eksploatacji (woda, gaz, prąd, paliwa), a teraz także zatrudnienia minimalnego. Pracodawcy coraz częściej mają problem z utrzymaniem płynności finansowej. Warto pamiętać, że większość kosztów „zaplecza” można całkowicie wyeliminować za pomocą usługi payroll’u. Skupia się ona na całkowitym przeniesieniu kosztów około zatrudnieniowych od prawnych, przez koszty utrzymania zespołu, licencji, sprzętu, operacji aż po przechowywanie dokumentacji pracowniczej. W ostatnich miesiącach notujemy nadzwyczajny wzrost zainteresowania takimi usługami w ASM Sales Force Agency - mówi Piotr Modliński, Personel Outsourcing Division Director ASM Sales Force Agency.

Nowy rok zbliża się coraz szybciej i to już ostatnie chwile na przygotowanie się do zmian prawnych, które przyniesie. W 2022 właściciele firm będą musieli zmierzyć się nie tylko z wyzwaniami tworzonymi przez Polski Ład, ale również z corocznym wzrostem poziomu wynagrodzeń, który w handlu jest szczególnie odczuwalny. Warto poznać wszystkie dostępne na rynku opcje i zdecydować się, która z nich najlepiej odpowiada profilowi naszej działalności. 

 

15.07.2024 / 14:32
StoryEditor
Rebranding w Herbapolu. Firma rezygnuje z jednej ze swoich marek
Kosmetyki Herbapolu w nowej szacie graficznej, już bez nazwy Polana
Herbapol ogłasza strategiczną zmianę w swojej linii kosmetyków. Firma postanowiła skupić się na eksponowaniu marki Herbapol i zrezygnować z submarki Polana. Takie rozwiązanie to efekt badań rynkowych.

Jak podkreśla sama firma, konsumentki darzą kosmetyki Herbapol dużym kredytem zaufania, ceniąc je za ich jakość i wiarygodność. Zapadłą więc decyzja o zmianie logotypu, który ma...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.07.2024 / 10:11
StoryEditor
Będą podwyżki akcyzy na papierosy i alkohol. I to wyższe od planowanych!
Ministerstwo Finansów zapowiedziało dodatkową podwyżkę akcyzy na wyroby tytoniowe; podwyżka najprawdopodoniej nie ominie też alkoholi (fot. Shutterstock)
9 lipca w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie, w trakcie którego dyskutowana była kwestia akcyzy na wyroby tytoniowe. Z doniesień Łukasza Kozłowskiego, głównego ekonomisty Federacji Przedsiębiorców Polskich wynika, że w przypadku tej grupy produktów, rząd planuje podnieść ten podatek znacznie bardziej, niż zakładała to tzw. akcyzowa mapa drogowa. Już teraz zaplanowano kolejne spotkanie, tym razem z branżą alkoholową.

Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich poinformował w mediach społecznościowych, że rząd planuje dodatkową podwyżkę akcyzy na wyroby tytoniowe ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 09:00