Michał Kokoszkiewicz, dziennikarz: Wydawnictwo Gospodarcze aktualizuje strategię dla swoich mediów. Jak wyglądają zmiany planowane na 2022 r.?
Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl i magazynu „Wiadomości Handlowe”: Już od dłuższego czasu z niecierpliwością czekamy na to, co wydarzy się w nowym roku. Prace nad projektami i przygotowania do ich wdrożenia trwały przez ostatnich kilka miesięcy, analizowaliśmy rynek i potrzeby firm z sektora FMCG, handlu i dystrybucji, logistyki, usług i technologii. Teraz możemy o tym opowiedzieć. Jesteśmy przekonani, że nasza decyzja jest słuszna i jest jedyną efektywną drogą rozwoju naszego wydawnictwa.
Przygotowaliśmy strategię dopasowaną do warunków rynkowych i otoczenia gospodarczego. Media drukowane i cyfrowe będą znacznie lepiej się uzupełniać, napędzając wzajemnie swój zasięg i zwiększając potencjał sprzedaży. Będziemy rozwijać nie tylko model subskrypcji, ale bardzo mocno inwestować i budować kanały audio i wideo, tak aby „Wiadomości Handlowe” można było nie tylko czytać, ale także słuchać i oglądać.
To po kolei. Największe zmiany dotyczą magazynu?
Łukasz Siemieniec, dyrektor sprzedaży i rozwoju cyfrowego w Wydawnictwie Gospodarczym, wydawcy portalu i magazynu Wiadomości Handlowe: Tak. Miesięcznik – dedykowany dzisiaj sektorowi MŚP, w tym niezależnym sklepom – zostanie przekształcony w wysokiej jakości magazyn biznesowy. Będzie on przeznaczony dla menadżerów wyższego i średniego szczebla firm związanych z handlem detalicznym i hurtowym, a także szeroko pojętym sektorem FMCG oraz jego otoczeniem usługowym, technologicznym, logistycznym i finansowym.
Czytelnikami będą nie tylko prezesi firm, a także dyrektorzy finansowi, szefowie i kierownicy działów marketingu, logistyki, operacji, rozwoju, IT i e-commerce, HR, zakupów, sprzedaży, innowacji, jak również działy category managementu i zarządzania markami. Czyli menadżerowie, którzy realnie odpowiadają za konkretne obszary biznesu. Chcemy, zgodnie z naszym credo, pomagać robić biznes w branży FMCG. Musimy zatem nadążać za zmianami na rynku, a prawda jest taka, że decyzje zakupowe przeniosły się już dawno na poziom zarządców sieci i franczyz, którzy budują asortyment i negocjują ceny w imieniu grupy.
W dzisiejszym świecie dostęp do wiedzy i informacji jest kluczowy, a sama informacja stała się najcenniejszym zasobem. Dlatego dla nas najważniejszy jest Czytelnik i jego potrzeby, a nie nośnik.
Łukasz Stępniak: Magazyn ma być blisko przedsiębiorców i menadżerów reprezentujących nie tylko duże korporacje, ale także właścicieli małych i średniej wielkości sieci detalicznych, lokalnych producentów, dostawców technologii i usług czy start-upów. Ma pokazywać sukcesy przedsiębiorców, ich pomysły na biznes i wizje rozwoju na przyszłość. Ma im pomagać zdobywać wiedzę o rynku, oferując pogłębione analizy i raporty rynkowe, a także zajmować się ich problemami i pomagać w ich rozwiązywaniu. Efektem będzie unikalny na rynku i prestiżowy magazyn.
Uważamy, że specjalizacja i pogłębiona wiedza oraz wartościowe treści są tym, czego oczekują od „Wiadomości Handlowych” nasi odbiorcy.
Łukasz Siemieniec: Chcemy nadal efektywnie łączyć detalistów z dostawcami, którzy nie są w stanie być wszędzie ze swoimi produktami. Wydawnictwo Gospodarcze – dzięki swoim zasięgom i pozycji lidera na rynku branżowych mediów gospodarczych – może im w tym skutecznie pomóc. Dwa doskonale uzupełniające się media – print i online, w połączeniu z kongresami i webinariami, będą pracować na jedną silną markę „Wiadomości Handlowych”.
Wciąż testujemy nowe formaty i rozwiązania. Stworzyliśmy cykl webinariów WH Fokus; planujemy rozwijać nowe formaty audio i wideo. Inwestujemy w platformę e-commerce WH Market, na której oferujemy raporty przygotowane przez nas i naszych Partnerów. Pracujemy też nad nową formułą dla naszych konferencji biznesowych, takich jak Retail Trends czy Forum Branży Kosmetycznej.
Co nowa strategia oznacza dla działu sprzedaży?
Łukasz Siemieniec: Dla działu handlowego oznacza to możliwość jeszcze bliższej współpracy z naszymi klientami: myślimy o celach naszych klientów, dopasowujemy do nich nasze media i oferujemy im w tej formie znacznie ulepszony i unikalny na polskim rynku mix specjalistycznych kanałów komunikacji.
Dbamy o to, aby każdy z produktów w naszym portfolio spełniał określony cel dla klienta - możliwość szerokiej promocji produktów, ułatwienie rozwoju wartościowych kontaktów biznesowych, podniesienie prestiżu i rozpoznawalności marki. Nasi handlowcy będą współpracować z klientami, aby zoptymalizować ten zestaw narzędzi indywidualnie pod kątem ich celów komunikacyjnych.
Jaki cel mają planowane zmiany?
Łukasz Stępniak: Głównym celem jest dalszy rozwój projektów cyfrowych i drukowanych dla naszych klientów, ale przede wszystkim dalsze umacnianie pozycji wydawnictwa jako lidera rynku mediów dla handlu detalicznego FMCG i jego otoczenia.
Chcemy także mocniej zintegrować środowiska ekspertów i menadżerów związanych bezpośrednio i pośrednio z handlem detalicznym, przemysłem i usługami. Zbudowanie wokół naszych mediów i projektów – portalu, magazynu, strefy premium, kongresów i webinarów – prestiżowej społeczności, która będzie miała realny wpływ na procesy zachodzące w branży i możliwości kreowania najlepszych praktyk w sektorze handlu FMCG.
Chcemy także pomagać firmom z sektora FMCG w realizacji głównych wyzwań, jakie stoją przed nimi w najbliższych latach, takich jak zielona transformacja i transformacja cyfrowa. Chcemy nie tylko kształtować dyskusję dotyczącą tych obszarów, ale także nadawać rytm zachodzącym zmianom, wskazując i doradzając przedsiębiorcom, jak efektywnie wykorzystać kluczowe trendy w biznesie.
Co z małym detalem? Rezygnujecie z tej grupy odbiorców?
Łukasz Siemieniec: Nie, nowa strategia "Wiadomości Handlowych" nie oznacza rezygnacji z projektów dedykowanych małym, niezależnym sklepom, które wciąż są niezwykle istotną częścią polskiego rynku FMCG. W oparciu o naszą bazę adresową, wiedzę i doświadczenie, we współpracy z partnerami opracujemy specjalne rozwiązania, które pozwolą nam nadal docierać do tej grupy odbiorców.
Nie należy zapominać, że pojedyncze sklepy też nie stoją w miejscu. Sieci franczyzowe błyskawicznie rozwijają się systematycznie wzmacniając swoją pozycję rynkową, a także cyfryzują swoje relacje z partnerami, uruchamiając dla niech platformy komunikacyjne, wystarczy wspomnieć Żabkę czy Lewiatana. Traktowanie właścicieli mniejszych sklepów jako osób, dla których media internetowe są całkowicie obce byłoby niesprawiedliwe. Portal wiadomoscihandlowe.pl, to największe medium cyfrowe dla branży retail i każdy przedsiębiorca znajdzie tam treści dla siebie.
Autor: Michał Kokoszkiewicz, redaktor magazynu i portalu Wiadomości Handlowe