21.09.2023 / 09:19
StoryEditor

W 3,5 roku żywność w Polsce podrożała o prawie 40 procent. Jakie są prognozy?

Ceny żywności spadły w porównaniu z czerwcem (fot. Unsplash.com/Tara Clark)
Analitycy Credit Agricole pokazali analizę, z której wynika, że między styczniem 2020 a czerwcem 2023 ceny żywności w Polsce urosły o 38,9 proc. To ósmy wynik w Unii Europejskiej.

Szybciej niż w Polsce ceny żywności rosły w tym czasie m.in. na Węgrzech (68,5 proc.), na Litwie (48,5 proc.) czy w Estonii (43,9 proc.). To właśnie w tych krajach wzrosty były najwyższe. Na drugim biegunie znalazły się Irlandia (16,2 proc.), Cypr (17 proc.) oraz Luksemburg (20,9 proc.).

Analitycy zwracają uwagę, że wzrost cen żywności był niższy w krajach bardziej zamożnych. To efekt tego, że za cenę finalną produktu w większym stopniu odpowiada tam koszt produkcji, podczas gdy ceny surowców są zbliżone. W efekcie udział surowców rolnych w cenie produktu na rynkach zachodnich jest niższy, a zatem szok na rynku surowców rolnych mniej odczuwalny.

Przedstawiciele banku podkreślali również, że wyższe wzrosty cen żywności zanotowano w tych państwach, które importowały sporą ich część z Rosji i Białorusi. To tłumaczy wyraźny wzrost cen w krajach bałtyckich.

Analitycy zwrócili też uwagę na kwestię kursów walut i podkreślili, że im większa była deprecjacja, tym większy wzrost cen żywności. Jako przykład podali przede wszystkim Węgry.

Za pół roku inflacja poniżej 3,5 procent

Bank podzielił się również swoją prognozą inflacyjną. W grudniu tego roku odczyt inflacji CPI ma sięgnąć 6,3 proc. Ten spadek ma być wspierany zwłaszcza przez niższą dynamikę wzrostu cen żywności i napojów, a także nośników energii. W kwietniu przyszłego roku inflacja ma osiągnąć minimum lokalne na poziomie 3,4 proc., ale to koniec dobrych wiadomości.

Później odczyt ma się zwiększyć i w grudniu osiągnąć poziom 4,8 proc. To efekt m.in. potencjalnego wycofania się przez rząd z darmowego VAT-u na żywność. W konsekwencji inflacja w 2023 roku wyniesie 11,6 proc. a w przyszłym 4,4 proc.

16.12.2024 / 12:26
StoryEditor
Pyszne.pl rozszerza ofertę o kolejną kategorię produktową. Usługa może się spodobać nie tylko zakochanym
Nowa usługa w Pyszne.pl (Shutterstock)

Platforma Pyszne.pl uruchomiła usługę pod nazwą Ekspres Kwiatowy. W ramach partnerstwa z serwisem E-kwiaty.pl będzie dostarczać świeże kwiaty. Usługa jest już dostępna w 16 miastach w Polsce.

Pyszne.pl nawiązało partnerstwo z platformą E-kwiaty.pl i rozszerza swoją ofertę o produkty spoza segmentu spożywczego. W ramach dostępnej od listopada usługi klienci mogą za...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.12.2024 / 12:21
StoryEditor
LPP prognozuje rekordowe przychody i zapowiada ekspansję. Firma otworzy 1500 sklepów w rok!
LPP prognozuje rekordowe przychody i zapowiada ekspansję. Firma opowiada o planach na 2025 rok (Shutterstock)

LPP, polska spółka odzieżowa znana z takich marek jak Reserved, Cropp czy Sinsay, ogłosiła ambitny plan ekspansji na rok obrotowy 2025/2026. Firma zamierza zagęścić sieć do 4,4 tys. sklepów, z czego aż 1500 będzie otwartych w przyszłym roku pod marką Sinsay.

– Powierzchnia handlowa sklepów będzie przyrastać w retail parkach i mniejszych miejscowościach – zapowiedział Marcin Bójko, wiceprezes ds. finansowych. Tym samym spółka skupia ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 07:22