22.05.2024 / 09:58
StoryEditor

Tempo spadku cen w sklepach wyhamowuje. Eksperci ostrzegają, że wiele produktów może znowu zacząć drożeć

Nabiał, który w kwietniu znalazł się na czwartym miejscu wśród kategorii taniejących, może być jedną z nielicznych grup towarowych, w których ceny będą spadały nadal w kolejnych miesiącach (fot. Shutterstcok)
W kwietniu br. spadek cen rok do roku zanotowano tylko w przypadku pięciu kategorii produktów codziennego użytku, podczas gdy w marcu potaniało aż dziewięć takich grup towarowych – wynika z najnowszego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych". Które produkty kosztowały mniej niż przed rokiem i czy spadek ich cen będziemy obserwować również w kolejnych miesiącach?

Ostatnia analiza cen detalicznych w sklepach, przeprowadzona przez ekspertów z UCE Research i Uniwersytetów USB Merito wykazała, że w kwietniu br. spadek cen rok do roku zanotowano tylko w przypadku pięciu kategorii produktów codziennego użytku spośród 17 monitorowanych. To o ponad połowę gorszy wynik niż zanotowany miesiąc wcześniej, kiedy potaniało dziewięć kategorii. 

– Zmniejszenie liczby spadków spowodowane było w kwietniu br. powrotem stawki VAT na podstawowe produkty. Ponadto rok temu, po rekordowym odczycie inflacji w marcu, kolejne miesiące przyniosły znaczny spadek dynamiki inflacji. Mamy do czynienia z efektem bazy – wyjaśnia dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Tłuszcze teraz tanieją, ale co będzie w drugiej połowie roku?

Listę kategorii, które w kwietniu potaniały najbardziej otwierają artykuły tłuszczowe ze spadkiem o 10,4 proc. rdr. W marcu ich ceny zmalały rdr. o 22,1 proc., w lutym – o 16,7 proc., a w styczniu – o 21,7 proc. Jak zauważa dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, te produkty przez dwa lata znajdowały się na szczycie rankingu wzrostów cen. Mówimy tu bowiem o towarach, których dynamika podwyżek cen przekraczała nawet 100 proc.. Obserwowany od wielu miesięcy trend spadkowy jest efektem stabilizowania sytuacji na rynku. Ekspert przypomina również, że w pewnym momencie art. tłuszczowe stały się narzędziem walki cenowej pomiędzy sieciami handlowymi. To nie pozostaje bez wpływu na poziom cen i dotyczy szczególnie masła.

– Według mnie, spadek cen artykułów tłuszczonych był możliwy dzięki obfitym zapasom rzepaku i słonecznika. Nie dość, że rodzime zbiory były bardzo dobre w 2023 roku, to na rynek napłynęły dużo tańsze surowce zza naszej wschodniej granicy. Zasoby te jednak powoli się kurczą, a ostatnie przymrozki mogą spowodować, że tegoroczne zbiory już nie będą tak dobre, jak poprzednie. Stąd hamowanie spadku cen jest naturalne. W drugiej połowie roku spodziewałabym się odwrócenia trendu i powrotu podwyżek. Wiele zależeć będzie od rozmiaru strat poniesionych z powodu ostatnich warunków atmosferycznych i od ograniczenia przepływu zagranicznych surowców – komentuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma.

Ceny warzyw w dół. W artykułach sypkich ta tendencja nie jest przesądzona

Na drugim miejscu w rankingu obniżek znalazły warzywa ze spadkiem o 8,3 proc. rdr. W marcu potaniały rdr. o 3,1 proc. W lutym zdrożały rdr. o 4,4 proc., a w styczniu – o 10,5 proc. rdr. – Spadkowy trend związany jest z faktem, iż obecnie ceny importowanych warzyw są niższe o kilkanaście procent niż w roku ubiegłym. Co więcej, również krajowe produkty są tańsze. Dodatkowo na rynku pojawiły się już pierwsze zbiory z upraw tunelowych, co wkrótce przełoży się na dalsze spadki cen. Na zwiększoną podaż, a tym samym na niższe ceny, wpłynęły również warunki pogodowe, w szczególności wyjątkowo ciepły luty i marzec. Niemniej kwietniowe przymrozki nieco zakłóciły ten stan – zauważa dr Orpych.

Na trzeciej pozycji znalazły się produkty sypkie, które potniały o 7,5 proc. rdr. W marcu ich ceny spadły rdr. o 6,6 proc., a w lutym – o 4,4 proc. W styczniu zanotowały wzrost o 2,4 proc. rdr. Zdaniem ekspertki z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, produkty sypkie wykazują kontynuację trendów wynikających z presji cenowej ze strony naszych wschodnich sąsiadów i ich towarów napływających na rynek. Co prawda, po protestach rolników, przepływy tych artykułów zostały lekko ograniczone. Jednak w dalszym ciągu presja ta jest bardzo wysoka.

– W mojej opinii, na ceny w tej kategorii wpływa w znacznej mierze wzrost kosztów produkcji, a w szczególności zwiększenie płacy minimalnej. Do tego dochodzi presja na podwyżki wynagrodzeń. Z pewnością warto obserwować tę kategorię i kształtowanie się cen w kolejnych miesiącach – dodaje dr Robert Orpych.

Dobre informacje dla amatorów nabiału, gorsze dla posiadaczy zwierząt

Czwartą pozycję w rankingu spadków ma nabiał z obniżką o 3,8 proc. rdr. W marcu staniał o 2,4 proc. rdr. W lutym obniżył swoją cenę rdr. o 0,4 proc., a w styczniu – o 5,1 proc. Jak przypomina dr inż. Anna Motylska-Kuźma, w przypadku tej kategorii znaczenie mają głównie ceny mleka w skupie. W ostatnim czasie ze względu na osłabienie jego eksportu, silną złotówkę oraz spadek cen produktów mleczarskich na giełdach światowych, również w naszych sklepach możemy zauważyć zmniejszenie wzrostu cen nabiału.

– Niskie ceny mleka w skupach i ograniczenie popytu przez Chiny to główne determinanty kształtowania się cen nabiału na półkach sklepowych. O ile dla producentów nie są to optymistyczne wiadomości, to dla konsumentów znaczą wręcz odwrotnie. Smakosze nabiału mogą spodziewać się obniżek cen swoich ulubionych produktów w kolejnych miesiącach – uzupełnia ekspert z WSB Merito.

Na najmniejszym minusie spośród pięciu taniejących kategorii znalazły się karmy dla zwierząt ze średnim spadkiem o 2,1 proc. rdr. W marcu potaniały o 1,5 proc. rdr. Za to w lutym zanotowały wzrost rdr. o 2,9 proc., a w styczniu spadek o 9,4 proc. rdr. – Właśnie ze względu na fakt, że rok temu ceny karmy dla pupili biły kolejne rekordy, obecnie widzimy realne wyhamowanie wzrostu w porównaniu z obserwacjami z ostatniego roku. Jednak tę względną stabilność mogą zachwiać już w lipcu zmiany cen energii – ostrzega dr inż. Anna Motylska-Kuźma.

Na czym bazowała analiza?

W najnowszej edycji badania "Indeks cen w sklepach detalicznych", realizowanego cyklicznie od prawie siedmiu lat, porównano ze sobą ceny detaliczne z kwietnia 2024 r. i analogicznego miesiąca 2023 r. Dotyczyło to 17 kategorii i 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 66 tys. cen detalicznych z ponad 30,5 tys. sklepów, należących do 54 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie działające na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz hale cash & carry, docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

12.07.2024 / 11:51
StoryEditor
Potężna strata Barbory w ostatnim pełnym roku działalności w Polsce
Kurier sklepu Barbora.pl (fot. mat. prasowe)
Barbora w 2023 roku, czyli ostatnim pełnym roku, w którym sklep dostarczał zakupy spożywcze dla polskich klientów, odnotowała ogromną stratę finansową. Wyniosła ona aż 60,7 mln zł przy przychodach równych 115,7 mln zł.

Internetowy sklep z żywnością Barbora tylko nieznacznie poprawił swoją sprzedaż w Polsce w 2023 roku. Przychody wzrosły z 95,5 mln zł w 2022 roku do 115,7 mln zł w ub. roku, czy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.07.2024 / 16:04
StoryEditor
Nowy gang w Biedronce. Jakie maskotki szykuje dyskontowa sieć w 2024 roku i kiedy trafią one do sklepów?
W sierpniu 2024 roku do sklepów Biedronka trafią maskotki z nowego gangu (fot. Shutterstock)
Biedronka jest już gotowa do kolejnej odsłony swojej kampanii lojalnościowej. Po gangach: świeżaków, słodziaków, fajniaków, swojaków, bystrzaków i mocniaków, do sklepów prawdopodobnie z końcem sierpnia trafią nowe maskotki. Sieć handlowa wybrała już nazwę dla nowej kampanii.

Sieć sklepów Biedronka konsekwentnie co roku, od ośmiu lat, w drugiej połowie sierpnia startuje z kampanią, w ramach której za zdobyte naklejki można odebrać zaprojektowane sp...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 08:45