23.04.2024 / 15:35
StoryEditor

Sprzedaż detaliczna poniżej oczekiwań. Gospodarstwa domowe ostrożnie zwiększają konsumpcję

Klienci w sklepie (fot. Shutterstock)
Analitycy zakładali, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu była wyższa niż przed rokiem o 6,7 proc. Jednak według danych opublikowanych we wtorek przez GUS tak wyrażona sprzedaż detaliczna wzrosła o 6,1 proc. Odczyt komentuje Jakub Olipra, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w marcu do 6,0 proc. r/r wobec 6,7 proc. w lutym, kształtując się poniżej konsensu rynkowego (7,6 proc.) i prognozy Credit Agricole Bank Polska (7,3 proc.). Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych nie zmieniła się w marcu w porównaniu do lutego i wyniosła 6,1 proc., kształtując się poniżej konsensu rynkowego (6,7 proc.) i naszej prognozy (6,8 proc.).

– Istotnym czynnikiem oddziałującym w kierunku zmniejszenia dynamiki sprzedaży detalicznej pomiędzy lutym a marcem był efekt statystyczny w postaci niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w marcu 2024 r. liczba dni roboczych była o 2 dni niższa niż w marcu 2023 r., podczas gdy w lutym br. liczba ta była o 1 dzień wyższa niż przed rokiem). Niemniej stabilizacja realnej dynamiki sprzedaży detalicznej pomiędzy lutym a marcem stanowi pewne zaskoczenie z uwagi na efekt statystyczny związany z przesunięciem terminu świąt Wielkiejnocy (w 2024 r. data świąt przypadła na marzec, podczas gdy w 2023 r. był to kwiecień), który w tym roku sprzyjał zwiększonym wydatkom w marcu. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmniejszyła się w marcu o 0,2 proc. m/m – komentuje Jakub Olipra, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Ciepły marzec i zakupy świąteczne wsparciem dla sprzedaży detalicznej

W marcu w większości kategorii odnotowano obniżenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej. Realne tempo wzrostu sprzedaży detalicznej zwiększyło się jedynie w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (6,6 proc. r/r w marcu wobec 1,3 proc. w lutym) oraz "tekstylia, odzież, obuwie" (-15,2 proc. wobec -21,5 proc.).

– W przypadku tej pierwszej kategorii w kierunku wzrostu dynamiki sprzedaży oddziaływał wspomniany wyżej efekt przesunięcia terminu świąt Wielkiejnocy, który sprzyjał zwiększonym wydatkom na żywność w marcu. Z kolei wyższa dynamika sprzedaży w kategorii "tekstylia, odzież i obuwie" w znacznym stopniu wynikała z wyjątkowo ciepłego marca, który sprzyjał przyspieszonym zakupom odzieży z kolekcji wiosennych – wylicza ekonomista.

– Choć realna dynamika sprzedaży detalicznej obniżyła się w większości kategorii, to jej tzw. miary bazowe, w szczególności dane o sprzedaży po wyłączeniu żywności i paliw, wskazują na utrzymujące się stopniowe ożywienie popytu konsumpcyjnego. Taka ocena jest spójna z wynikami badań koniunktury konsumenckiej GUS – kontynuuje.

W kwietniu indeks koniunktury konsumenckiej dotyczący "obecnego dokonywania ważnych zakupów" wzrósł w porównaniu z marcem i ukształtował się na poziomie najwyższym od września 2021 r. Zwiększył się również indeks odnoszący się do "przyszłego dokonywania ważnych zakupów", który osiągnął najwyższą wartość od marca 2020 r. i jest już blisko poziomów sprzed wybuchu pandemii.

Gospodarstwa domowe ostrożnie zwiększają konsumpcję

– Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w marcu w połączeniu z opublikowanym wczoraj danymi o zatrudnieniu i przeciętnym wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw sugerują, że gospodarstwa domowe, mimo obserwowanego w ostatnich miesiącach wzrostu siły nabywczej, ostrożnie zwiększają konsumpcję. Może wskazywać to, że odbudowują one w ten sposób bufor oszczędności, który uległ zmniejszeniu w poprzednich kwartałach. Tym samym dane stanowią lekkie ryzyko w dół dla naszej prognozy znaczącego wzrostu dynamiki konsumpcji w I kw. br. (3,0 proc. r/r wobec -0,1 proc. w IV kw.). Nie zmienia to jednak naszej oceny, zgodnie z którą ożywienie popytu konsumpcyjnego będzie głównym czynnikiem wzrostu gospodarczego w I kw. i w całym 2024 r. – podsumowuje analityk CABP.

11.12.2024 / 12:54
StoryEditor
Zalando i About You łączą siły. Chcą zdominować europejski rynek mody
Zalando i About You łączą siły (fot. mat.pras.)

Zalando zamierza złożyć wezwanie publiczne na nabycie do 100% kapitału zakładowego About You, a zarząd i rada nadzorcza About You zamierzają rekomendować akcjonariuszom przyjęcie oferty.

Trzej założyciele i członkowie zarządu About You, Sebastian Betz, Tarek Müller i Hannes Wiese, zobowiązali się przyjąć ofertę Zalando i kontynuować pracę na swoich obecnych...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.12.2024 / 18:36
StoryEditor
Carrefour rozszerza w Polsce ofertę marki własnej w segmencie premium i nie tylko. Ta inwestycja pokazuje dużą zmianę w zachowaniach konsumentów
Carrefour Polska wprowadza nową gamę mięs segmentu premium pod marką własną, fot. Carrefour Polska

Carrefour Polska wprowadza przed Świętami Bożego Narodzenia nową gamę mięs segmentu premium. Do oferty trafiło dziewięć rodzajów mięs wolnogotowanych dostępnych w ramach marki własnej Carrefour Extra w specjalnych świątecznych opakowaniach. Nowe produkty dostępne są już we wszystkich hiper- i supermarketach sieci w Polsce.

Jak wskazuje Carrefour „Polacy coraz częściej przekonują się do zakupu dań gotowych i wstępnie przygotowanych, bo pozwalają one zaoszczędzić im czas na sporządzaniu posiłków w d...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 11:53