23.04.2024 / 15:35
StoryEditor

Sprzedaż detaliczna poniżej oczekiwań. Gospodarstwa domowe ostrożnie zwiększają konsumpcję

Klienci w sklepie (fot. Shutterstock)
Analitycy zakładali, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu była wyższa niż przed rokiem o 6,7 proc. Jednak według danych opublikowanych we wtorek przez GUS tak wyrażona sprzedaż detaliczna wzrosła o 6,1 proc. Odczyt komentuje Jakub Olipra, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w marcu do 6,0 proc. r/r wobec 6,7 proc. w lutym, kształtując się poniżej konsensu rynkowego (7,6 proc.) i prognozy Credit Agricole Bank Polska (7,3 proc.). Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych nie zmieniła się w marcu w porównaniu do lutego i wyniosła 6,1 proc., kształtując się poniżej konsensu rynkowego (6,7 proc.) i naszej prognozy (6,8 proc.).

– Istotnym czynnikiem oddziałującym w kierunku zmniejszenia dynamiki sprzedaży detalicznej pomiędzy lutym a marcem był efekt statystyczny w postaci niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w marcu 2024 r. liczba dni roboczych była o 2 dni niższa niż w marcu 2023 r., podczas gdy w lutym br. liczba ta była o 1 dzień wyższa niż przed rokiem). Niemniej stabilizacja realnej dynamiki sprzedaży detalicznej pomiędzy lutym a marcem stanowi pewne zaskoczenie z uwagi na efekt statystyczny związany z przesunięciem terminu świąt Wielkiejnocy (w 2024 r. data świąt przypadła na marzec, podczas gdy w 2023 r. był to kwiecień), który w tym roku sprzyjał zwiększonym wydatkom w marcu. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmniejszyła się w marcu o 0,2 proc. m/m – komentuje Jakub Olipra, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Ciepły marzec i zakupy świąteczne wsparciem dla sprzedaży detalicznej

W marcu w większości kategorii odnotowano obniżenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej. Realne tempo wzrostu sprzedaży detalicznej zwiększyło się jedynie w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (6,6 proc. r/r w marcu wobec 1,3 proc. w lutym) oraz "tekstylia, odzież, obuwie" (-15,2 proc. wobec -21,5 proc.).

– W przypadku tej pierwszej kategorii w kierunku wzrostu dynamiki sprzedaży oddziaływał wspomniany wyżej efekt przesunięcia terminu świąt Wielkiejnocy, który sprzyjał zwiększonym wydatkom na żywność w marcu. Z kolei wyższa dynamika sprzedaży w kategorii "tekstylia, odzież i obuwie" w znacznym stopniu wynikała z wyjątkowo ciepłego marca, który sprzyjał przyspieszonym zakupom odzieży z kolekcji wiosennych – wylicza ekonomista.

– Choć realna dynamika sprzedaży detalicznej obniżyła się w większości kategorii, to jej tzw. miary bazowe, w szczególności dane o sprzedaży po wyłączeniu żywności i paliw, wskazują na utrzymujące się stopniowe ożywienie popytu konsumpcyjnego. Taka ocena jest spójna z wynikami badań koniunktury konsumenckiej GUS – kontynuuje.

W kwietniu indeks koniunktury konsumenckiej dotyczący "obecnego dokonywania ważnych zakupów" wzrósł w porównaniu z marcem i ukształtował się na poziomie najwyższym od września 2021 r. Zwiększył się również indeks odnoszący się do "przyszłego dokonywania ważnych zakupów", który osiągnął najwyższą wartość od marca 2020 r. i jest już blisko poziomów sprzed wybuchu pandemii.

Gospodarstwa domowe ostrożnie zwiększają konsumpcję

– Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w marcu w połączeniu z opublikowanym wczoraj danymi o zatrudnieniu i przeciętnym wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw sugerują, że gospodarstwa domowe, mimo obserwowanego w ostatnich miesiącach wzrostu siły nabywczej, ostrożnie zwiększają konsumpcję. Może wskazywać to, że odbudowują one w ten sposób bufor oszczędności, który uległ zmniejszeniu w poprzednich kwartałach. Tym samym dane stanowią lekkie ryzyko w dół dla naszej prognozy znaczącego wzrostu dynamiki konsumpcji w I kw. br. (3,0 proc. r/r wobec -0,1 proc. w IV kw.). Nie zmienia to jednak naszej oceny, zgodnie z którą ożywienie popytu konsumpcyjnego będzie głównym czynnikiem wzrostu gospodarczego w I kw. i w całym 2024 r. – podsumowuje analityk CABP.

14.02.2025 / 09:59
StoryEditor
Triumph wprowadza cyfrowe paszporty produktów. Jest to protest przeciwko idei fast-fashion
Triumph wprowadza cyfrowe paszporty produktów (fot. Triumph)

Triumph, marka bieliźniana z niemal 140-letnią tradycją, wyznacza nowe standardy transparentności, wprowadzając Cyfrowe Paszporty Produktów. To innowacyjne rozwiązanie, dostępne w salonach za pomocą skanowalnego kodu QR oraz linku do platformy e-commerce, zapewnia klientom dostęp do pełnej historii produktu, który kupują.

Pierwszymi produktami wyposażonymi w Cyfrowy Paszport Produktu, są kultowe modele biustonoszy Amourette, a w przyszłości planowane jest rozszerzenie tej funkcjonalności na kole...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.02.2025 / 11:58
StoryEditor
Patrycja Nierada, Rebread: Wartość chleba należy odnaleźć na nowo
Patrycja Nierada, Rebread (mat. prasowe)

Rebread, startup mający na sztandarze przywrócenie chlebowi jego świętego statusu wśród produktów spożywczych, wprowadził na rynek nowy, zaskakujący koncept: składnik kosmetyczny pozyskiwany z suszonego chleba. Czy to trawestacja tradycji, która mówi, że niezjedzony chleb należy pochować albo spalić, recyklingowy przebłysk inwencji twórczej, czy po prostu… spokojny akt zdrowego rozsądku?

Nie mogę nie zacząć od rzeczy, która najbardziej mi utkwiła w głowie, kiedy w ogóle dowiedziałam się o Rebread — to znaczy jak to jest spróbować wprowadzić do INCI tak abstrakcy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. luty 2025 12:35