Wrażenie i emocje podczas wybierania miejsca pracy
Jednymi z najważniejszych obecnie narzędzi employer brandingowych, jakimi dysponują pracodawcy są serwisy pracy i popularne job boardy – takie jak Aplikuj.pl Skutecznie wykorzystywane mogą być sposobem na obniżenie kosztów pozyskania pracowników. Ci ostatni zaś – co warto podkreślić – swoją decyzję o przystąpieniu do rekrutacji opierają nie tylko o fakty, ale także o wrażenia i emocje. Portale pracy od lat wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia. Przykładem tego jest Aplikuj.pl, jeden z największych w Polsce portali z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z wielu różnych branż. Na swojej platformie udostępnia poniższe funkcje:
- rozbudowane profile pracodawców,
- spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
- wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.
Odwiedzający Aplikuj.pl znajdą na nim aktualne oferty, jedną z największych baz z poradami dla pracowników i pracodawców, a także nowoczesne narzędzia ułatwiające poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy.
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
Mocna integracja i promocja w social mediach to sposób, w jaki serwis zwiększa efektywność publikacji ofert. Wspomaga także firmy w employer brandingu, dostarczając kandydatom rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy korzystającym z usług Aplikuj.pl. Czy to jedyne funkcje, jakie może zaoferować serwis ogłoszeniowy? Jak sprawić, żeby kandydat czuł się dobrze od pierwszego kontaktu z firmą?
Idealna para: dobre wrażenie i konwersja
„Konwersja” wydaje się nie pasować do rekrutacji, bo przecież mówimy o ludziach i relacjach. Jednak koszty i złożoność procesu rekrutacji sprawiają, że także w tym procesie ustalamy wiele wskaźników. Wymieńmy te najważniejsze: koszty pozyskania CV, retencja pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego lub jakość rekrutacji. Doświadczeni rekruterzy zawsze liczą średni koszt skutecznej rekrutacji z uwzględnieniem źródła ich pozyskania. Ci najlepsi liczą też wskaźniki związane z satysfakcją kandydata z samego procesu rekrutacji.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
Duża skuteczność i dobre wrażenie. Czy da się je powiązać? Zdecydowanie tak, ale wymaga to większego wysiłku zarówno ze strony rekrutera, jak i job boardu. Za czym zatem nie przepadają kandydaci o pracę? Najważniejsze „grzechy”, jakie popełniają rekruterzy i portale ogłoszeniowe:
Za czym zatem nie przepadają kandydaci o pracę? Najważniejsze „grzechy”, jakie popełniają rekruterzy i portale ogłoszeniowe:
Problem/trudność |
Rola rekrutera |
Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl) |
Brak informacji o wynagrodzeniu Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji utrudnia im decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu. |
Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. | Serwis może promować oferty z “widełkami”. |
Złożone procesy rejestracji Niektóre serwisy wymagają skomplikowanych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych. |
Niekiedy rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. | Serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. |
Ograniczone informacje o firmie Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. | Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. | Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji. |
Brak odpowiedzi na aplikacje Kandydaci mogą stracić zaufanie do danego serwisu lub firmy. |
Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. | Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, ułatwiający proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej) |
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety, wiele serwisów tak robi. |
Nie ma wpływu. | Serwis decyduje, co pokazuje kandydatowi i powinien starać się o odpowiednią bazę ogłoszeń oraz rozwijać technologicznie wyszukiwarkę. |
Wszystko o pracodawcy w jednym miejscu?
Punktem, w którym kandydat po raz pierwszy styka się z marką jest często sam... serwis pracy. Bardzo często to właśnie tam dowiaduje się o istnieniu danej firmy. Zwłaszcza nowe pokolenia na rynku pracy cenią sobie informacje i chcą wiedzieć jak najwięcej o miejscu, do którego aplikują. Takie elementy jak kultura organizacyjna, misja czy warunki pracy są dla nich bardzo istotne. Informacji tych szukają oczywiście w Internecie, tym bardziej, że nie wszyscy rekruterzy uzupełniają tę część ogłoszenia.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Za sprawą Aplikuj.pl (źródła zewnętrzne, pracę redaktorów oraz AI) kandydaci mogą sprawdzić kompleksowe informacje o pracodawcy:
- statystyki zawodów / stanowisk jakie poszukuje firma,
- benefity najczęściej oferowane przez firmę (na podstawie historii ogłoszeń),
- linki do strony i mediów społecznościowych firmy,
- mapy dojazdu do siedziby i oddziałów,
- dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
- dane z KRS, GUS, CEIDG,
- opinie z Google,
- archiwalne ogłoszenia.
Firmy dysponujące rozbudowanymi (płatnymi) profilami w Aplikuj.pl mogą do powyższych dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje.
Technologie i narzędzia – wszystko dla kandydatów
Analizując rynkowe trendy, Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował nowe rozwiązania. Jakie to trendy? Dużo większe znaczenie od popularności i efektywności samego serwisu ma dla kandydata fakt, czy otrzyma dopasowaną ofertę, pełną informację o niej i o samym pracodawcy, a także czy proces aplikowania jest wygodny i intuicyjny. Podsumujmy nowe rozwiązania Aplikuj.pl:
- Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów oraz obszarów zawodowych.
- Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
- Kreator CV (wzory do wyboru), czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych bezpośrednio w profilu.
- Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
- Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
- Szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Co ważne, a zazwyczaj pomijane: kandydat często utożsamia jakość procesu aplikowania z atrakcyjnością oferty i samym pracodawcą. Dbanie o ten proces stanowi więc istotny element employer brandingu.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.