07.05.2024 / 13:26
StoryEditor

Nadchodzi ożywienie w handlu i konsumpcji? Sprawdź najnowsze dane!

Konsumpcja w sektorze gospodarstw domowych zwiększyła się o 2 proc. (fot. Canva)
W pierwszym kwartale tego roku konsumpcja w sektorze gospodarstw domowych zwiększyła się o 2 proc., a więc nieco szybciej niż wyniósł szacunek tempa wzrostu PKB – wynika z szacunków Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych (IPAG).

Warto zauważyć, że wzrost konsumpcji następuje po jej spadku w 2023 r. o 1 proc. Jak prognozują analitycy IPAG, w kolejnych kwartałach roku tempo wzrostu spożycia w sektorze gospodarstw domowych będzie się zwiększać, by całorocznie wynieść 3,3 proc., na co wpływ będzie miała znacznie niższa niż w 2023 r. inflacja.

"W 2025 r. tempo to będzie jeszcze wyższe i wyniesie 3,8 proc. W latach 2024-2025 nieco wolniej niż spożycie prywatne wzrastać będzie spożycie ogółem (obejmujące obok konsumpcji także spożycie publiczne, czyli w uproszczeniu – wydatki rządowe i samorządowe). Tempa wzrostu spożycia ogółem w tym okresie wyniosą odpowiednio 2,8 i 3,2 proc" – czytamy w kwartalnym raporcie IPAG.

Wzrost realnych wynagrodzeń

W perspektywie całego 2024 r. zmianom stopy bezrobocia towarzyszyć będzie wzrost przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej.

Wzrost ten będzie stosunkowo niski w pierwszej połowie roku (poniżej 1 proc.), a nieco przyspieszy w drugiej połowie roku. W całym 2024 r. tempo wzrostu przeciętnego zatrudnienia wyniesie 1 proc., a w roku następnym 1,1 proc.

Tempa te będą zatem wyższe niż w 2023 r., ale niższe niż w latach 2021-2022. Korzystną z punktu widzenia pracowników tendencją na rynku pracy będzie przyspieszenie tempa wzrostu wynagrodzeń.

W opinii  IPAG, całoroczne tempo wzrostu przeciętnego realnego wynagrodzenia brutto w 2024 r. wyniesie 5,9 proc., a w roku następnym 3,5 proc.

Wysoka dynamika realnych wynagrodzeń w 2024 r. będzie stanowiła odreagowanie spadku odnotowanego w 2022 r. i stagnacji z 2023 r., kiedy to wysoka stopa inflacji w istotny sposób wpływała na obniżenie realnej dynamiki wynagrodzeń, pomimo wysokich przyrostów w kategoriach nominalnych.

Spadek inflacji

Średnie tempo wzrostu cen dóbr i usług konsumpcyjnych, czyli inflacja, wyniosło w okresie od stycznia do marca 2,8 proc. Był to najniższy kwartalny poziom inflacji od trzech lat. Inflacja na koniec marca wyniosła 2 proc., co było najniższym wynikiem od marca 2019 r.

Według wstępnych danych (tzw. szybkiego szacunku) w kwietniu stopa inflacji wyniosła 2,4 proc.

Oznacza to, że zarówno kwartalny jak i miesięczny wskaźnik inflacji, dzięki spektakularnemu spadkowi, trwającemu od początku 2023 r., zmieścił się w paśmie dopuszczalnych wahań wokół celu inflacyjnego NBP.

Co najbardziej zdrożało?

W pierwszym kwartale 2024 roku najbardziej wzrosły ceny edukacji (o 9,3 proc.), restauracji i hoteli (o 9,0 proc.) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 6,9 proc.). W tym czasie obniżyły się ceny transportu (o 4,0 proc.).

Według prognoz IPAG, powrót stopy inflacji do pasma odchyleń wokół celu inflacyjnego ma charakter przejściowy. Przywrócenie od kwietnia 2024 r. stawek podatku VAT na podstawowe produkty żywnościowe, uwolnienie z początkiem lipca cen za energię elektryczną oraz wiosenne mrozy niszczące uprawy wpłyną na odwrócenie spadkowego trendu wskaźnika inflacji konsumenckiej.

Zmianę tę pokazują już szybkie szacunki tempa inflacji w kwietniu. Wzrostowi tempa inflacji sprzyjać będzie ponadto przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego oraz wzrost realnych wynagrodzeń.

W drugim kwartale poziom inflacji wciąż jeszcze mieścić się będzie w paśmie wahań wokół celu inflacyjnego, jednak w drugiej połowie roku ponownie znajdzie się powyżej tego pasma.

W opinii IPAG, w całym 2024 r. średni poziom inflacji wynosić będzie 4,6 proc., a w grudniu 5,5 proc. W 2025 r. tempo wzrostu cen konsumpcyjnych będzie niższe, nadal jednak powyżej poziomu celu inflacyjnego NBP: inflacja średnioroczna wyniesie 4,3 proc., a grudniowa obniży się do 3,9 proc.

18.07.2024 / 10:42
StoryEditor
Biedronka buduje sieć automatów paczkowych. Czy projekt wstrząśnie rynkiem e-commerce i pomoże dyskonterowi rozwijać biznes online? Jakie są plany rozwoju?
Biedronka i DHL eCommerce Polska będą rozwijać sieć maszyn do odbioru przesyłek, fot. Biedronka
Spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka i firma DHL eCommerce Polska ogłosiły nawiązanie partnerstwa, które otwiera nowe perspektywy w zakresie usług logistycznych i handlowych. W ramach współpracy, obie firmy planują systematyczną rozbudowę sieci automatów paczkowych DHL zlokalizowanych przy sklepach Biedronka w całym kraju.

Współpraca DHL eCommerce Polska oraz Biedronki to istotne wydarzenie na polskim rynku KEP i szerzej e-commerce Klienci, którzy korzystają z usług DHL eCommerce, będą mieli dostę...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11.07.2024 / 10:14
StoryEditor
Biedronka zaskoczyła Słowaków. W ramach akcji SMS zaprasza ich na wakacyjne zakupy do Polski
Biedronka zaskoczyła Słowaków. W ramach akcji SMS zaprasza ich na wakacyjne zakupy do Polski (fot. mat. pras.)
Biedronka, choć pierwszy sklep na Słowacji ma otworzyć dopiero pod koniec roku, to już rozpoczęła komunikację skierowaną do tamtejszych konsumentów. Dyskonter rozesłał wiadomości SMS, w których zachęca Słowaków do odwiedzenia nowych placówek… w Polsce.

Sieć Biedronka planuje uruchomić swoje pierwsze sklepy na Słowacji pod koniec 2024 r. Jednak już teraz zdecydowała się na niekonwencjonalną akcję marketingową – zaczęła wysyłać ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 11:04