18.05.2022 / 14:44
StoryEditor

Jak wspólne działania kobiet i mężczyzn mogą przełożyć się na nowoczesne rozwiązania w sektorze rolno-spożywczym?

Management (fot. EIT Food)
Biorąc pod uwagę, że sondaże raz po raz identyfikują kobiety jako głównych nabywców w handlu detalicznym w rodzinach, to pozostaje zagadką, że sektor ten zdecydowanie rzadziej zatrudnia kobiety na stanowiskach kierowniczych. Potwierdza to Institute for Women‘s Policy Research wskazując, że 29 proc. kobiet utrzymuje wyższe stanowiska zarządzające w handlu, a 12 proc. stanowiska dyrektorskie.

Sytuacja jest podobna w przypadku kobiet w roli założycielek startupów. Chociaż wyniki badań Boston Consulting Group wskazują, że firmy założone przez kobiety ostatecznie przynoszą wyższe dochody niż te założone przez mężczyzn, co sprawia, że firmy będące własnością kobiet są lepszymi inwestycjami dla sponsorów finansowych to nadal kobiece firmy stanowią zdecydowaną mniejszość, również w branży rolno-spożywczej. Czy posiadanie w zespole większej liczby członków grupy docelowej informujących, wpływających i kierujących rozwojem produktów detalicznych, decyzjami biznesowymi i marketingowymi mogłoby pomóc firmom w rozwoju? EIT Food uważa, że tak.

EIT Food to największa na świecie i najbardziej dynamiczna społeczność wspierająca innowacje dla rynku rolno-spożywczego, pracująca nad budowaniem systemu żywnościowego dostosowanego do przyszłości, ma na celu przezwyciężenie wyzwań związanych z brakiem różnorodności w sektorze rolno-spożywczym. Innowacja, która umożliwia zaangażowanie wszystkich osób bez względu na płeć, jest niezbędna dla osiągnięcia i utrzymania silnego systemu rolno-spożywczego, który przyniesie najwięcej korzyści. EIT Food jest niezależnym organem Unii Europejskiej, wspieranym przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT).

Według Christine Lagarde, prezeski Europejskiego Banku Centralnego, lepsze decyzje podejmowane są wtedy, gdy kobiety i mężczyźni spotykają się przy jednym stole. Według Lagarde „poszerza to horyzonty”. Jej słowa dobrze współgrają z wypowiedzią Diliana Popova, dyrektora ds. edukacji w Bulgarian Entrepreneurship Centre i współzałożycielka SmartVarna NGO, który pojawił się wśród prelegentów podczas EWA Networking Online Event zorganizowanego przez EIT Food w grudniu 2021 r. „Obserwujemy różnice między kobietami i mężczyznami w prezentacji pomysłów inwestorskich. Kobiety mają bardziej realistyczne budżety, […]. Mają doskonały plan na najbliższe dwa lata, który pomaga im zapanować nad sytuacją. Jednak to może powodować, że ​​sprawiają wrażenie mniej dynamicznych. Mężczyźni działają inaczej. Mają pomysły i chcą je po prostu sprzedać. Działają bardziej impulsywnie, plan przychodzi później. Myślę, że najlepszym lekarstwem dla obydwu stron byłaby współpraca. Mężczyźni mogliby wtedy naciskać na szybsze decyzje, reagując natychmiast a kobiety odgrywałyby rolę adwokatek decyzji bardziej strategicznych, mających szerszy horyzont czasowy.” – powiedział.

Tymczasem Marja Liisa Meurice, dyrektorka oddziału EIT Food CLC NE, podkreśliła, że ​​istnieje niezaprzeczalna potrzeba na więcej przedsiębiorczyń, które wzmocniłyby działania innowacyjne na rynku żywnościowym. „Kobiety mają zdolność patrzenia z szerszej perspektywy i dbają o dobro całego społeczeństwa. Dlatego ważne jest to, aby zrównoważyć udział wszystkich płci w biznesie i wzmocnić wpływ kobiet na sektor spożywczy” – dodała.

Wyniki EIT Food Female Entrepreneurship survey prezentują podobne wnioski na temat równość płci w obszarze przedsiębiorczości. Jednym z kluczowych jest to, że kobiety mają mieszane uczucia co do programów dedykowanych tylko do kobiet. Respondentki uważają, że programy działają dobrze, gdy zakładają różnorodność i nikt nie wyróżnia się jako specjalna grupa. Ważne jest, aby nie wykluczać mężczyzn z podobnych inicjatyw, ponieważ ich zaangażowanie i wkład są równie ważne. „Mężczyźni mogą być mentorami dla kobiet i przekazać im sporą wiedzę, w tym jak budować zaufanie i wiarygodność wśród inwestorów” – stwierdziła jedna z uczestniczek badania.

EIT Food odpowiada na powyższe wyzwania w programie Empowering Women in Agrifood (EWA), którego celem jest zapewnienie kompleksowego wsparcia kobietom na wczesnym etapie kariery zawodowej w wykorzystaniu ich potencjału poprzez zapewnienie im odpowiedniej wiedzy i dostępu do szerokiej sieci kontaktów, aby mogły pomyślnie założyć i rozwinąć zrównoważony biznes w branży rolno-spożywczej. Przez ostatnie dwa lata program wsparł już 130 przedsiębiorczyń w dziewięciu krajach europejskich. Przez ponad pięć miesięcy uczestniczki programu EWA uczestniczyły w wydarzeniach i dedykowanych warsztatach, rozwijając przy tym pomysły pod indywidualnym okiem profesjonalnej Mentorki lub Mentora. To stworzyło z kolei wyjątkową okazję do edukacji i ograniczenia negatywnych uprzedzeń ze względu na płeć.

Program EWA stale się rozwija i jest kontynuowany w 2022 roku. Kraje wybrane do trzeciej edycji projektu to Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Hiszpania i Turcja. Dziesięć kobiet z każdego kraju otrzyma szansę odbycia niesamowitej biznesowej podróży i wpłynięcia na zmianę w branży rolno-spożywczej. Rejestracja dla kandydatek z wymienionych krajów jest otwarta do 13 czerwca.

50% wszystkich respondentek, które wzięły udział w EIT Food Female Entrepreneurship survey twierdzi, że programy EIT Food wzmocniły ich pewność siebie w świecie biznesu. Większa pewność siebie oznacza łatwość doceniania własnej pracy, co z kolei przekłada się nie tylko na życie zawodowe, ale też i prywatne. Jeśli identyfikujesz się jako kobieta i chcesz założyć własny biznes w obszarze związanym z żywnością, dołączenie do takiego programu jak EWA to idealna okazja, aby rozwinąć się przy wsparciu doświadczonych mentorów i mentorek, wykwalifikowanych trenerek/ów i grupy innych kobiet, które chcą zmienić nasz system żywnościowy na lepszy!

EIT Food jest Partnerem tegorocznej edycji Retail Trends 2022.

22. listopad 2024 07:18