Według przewidywań, na koniec 2026 r. liczba posiadaczy kryptowalut przebije poziom 1 mld użytkowników na całym świecie. W samej Unii Europejskiej liczba użytkowników kryptowalut sięga dziesiątek milionów osób. Za konsumentami i innowatorami idzie także coraz więcej małych oraz średnich europejskich firm sprzedających towary lub usługi online. Sektor MŚP stawia więc na umożliwienie płatności również w kryptowalutach, np. poprzez udostępnianie - znanych z tradycyjnych walut - bramek płatności, tym razem obsługujących kryptowaluty. Jak zatem płatnicza rewolucja wpływa na firmy podążające za oczekiwaniami konsumentów? Poznajcie historie 3 europejskich firm z różnych krajów i sektorów, które łączy jedno: wdrożenie płatności kryptowalutami okazało się dla nich jedną z najlepszych decyzji biznesowych w ostatnim czasie.
Alvadi: krypto na części
- Gdy myślimy o branżach wdrażających kryptowaluty, branża motoryzacyjna prawdopodobnie nie przychodzi od razu na myśl. Jednak przypadek Alvadi pokazuje, że kryptowaluty mają swoje miejsce także poza sektorem gier i luksusu - podkreśla Jewgiejnij Pszenicznikow z Alvadi.
Estońska firma to jeden z regionalnych liderów w sprzedaży części samochodowych, zdobywający rynek w Europie także m.in. w Polsce. Firma ma ponad 300 tys. klientów na całym świecie i oferuje ponad 5 mln części dostępnych online. Każdego dnia, 20 tys. osób szuka części w serwisach Alvadi. Od niedawna płatności w kryptowalutach są także elementem przewagi konkurencyjnej i wyróżnikiem tej marki.
- Wraz z wdrożeniem płatności w kryptowalutach przeprowadziliśmy odważną kampanię marketingową, tak aby pokazać swój wizerunek jako innowacyjnej i otwartej na zmiany marki poprzez promowanie kryptowalut w nieoczekiwanym sektorze - podkreśla przedstawiciel Alvadi, które zdecydowało się na wdrożenie płatności od CryptoProcessing.com by CoinsPad, dostępne także dla firm z Polski.
Co ciekawe, dostawca płatności kryptowalutami wsparł internetową kampanię marketingową Alvadi wokół nowego wdrożenia. W ten sposób tej firmie udało się szybko zwiększyć rozpoznawalność brandu i przyciągnąć nowych użytkowników.
Mirai Flights: lot za bitcoiny
Już po pierwszych trzech miesiącach od wdrożenia opcji kryptopłatności brytyjski Mirai Flights zanotował transakcje krypto o wartości 3 mln euro a kolejnym okresie doświadczył wzrostu przychodów o ponad 30 proc. Okazuje się, że branża luksusowa i jej klienci uwielbiają nowoczesne rozwiązania w sektorze płatności – w przypadku firmy zajmującej się rezerwacjami lotów czarterowych w prywatnych samolotach w Europie i na Bliskim Wschodzie to był strzał w dziesiątkę.
- Według naszych szacunków, do 2025 r. branża dóbr luksusowych osiągnie wartość 1,5 bln USD, z czego milenialsi stanowić będą 50% rynku. Jednocześnie już teraz 75% posiadaczy kryptowalut to milenialsi w wieku 25–40 lat, a niemal połowa z nich przechowuje co najmniej 25% swojego majątku w kryptowalutach - tłumaczy Giorgi Kochiashvili, współzałożyciel Mirai Flights.
Cel wdrożenia był jasny: Mirai Flights chciał, by rezerwacja prywatnego odrzutowca była jak najbardziej płynna, szybka i bezproblemowa dla ich klientów - niezależnie od pory dnia czy kwoty. W
końcu ponad 20% klientów Mirai Flights rezerwuje loty na ten sam lub następny dzień, co wymaga szybkiej akceptacji płatności w ciągu kilku minut.
- Przelewy bankowe są niezawodne, ale często trzeba czekać kilka dni na zakończenie transakcji. W przypadku nagłego zapotrzebowania na międzynarodowy czarter po godzinach pracy banków ta opcja całkowicie odpada - podkreśla współtwórca Mirai Flights, które także postawiło na rozwiązania CryptoProcessing.com by CoinsPad.
Za decyzją Mirai Flight stało dużo więcej twardych argumentów biznesowych. To m.in. oszczędność od 40% do aż 75% na opłatach w porównaniu z tradycyjnymi płatnościami kartą, łatwe wdrożenie niewymagające znajomości technologii i rynku krypto czy fakt, że CryptoProcessing.com natychmiast konwertuje kryptowaluty na standardowe waluty, takie jak USD lub EUR. Do tego dostawca usługi standardowo przejmuje na siebie ryzyko związane z wahaniami cen, chroniąc Mirai Flights jak i inne firmy przed nagłymi zmianami kursów.
Transfromify: freelancerzy lubią to
Już w czasie pandemii część europejskich klientów Transformify (TFY) jak i tych z regionu LATAM wyraziło zainteresowanie płaceniem swoim kontrahentom i freelancerom w kryptowalutach. Transformify (TFY) to bowiem firma z segmentu HRtech, oferująca rozwiązania do zarządzania zasobami ludzkimi, szczególnie dla firm współpracujących z freelancerami, niezależnymi wykonawcami i dostawcami. Do tego automatyzuje ona procesy związane m.in. z rozliczeniami i płatnościami międzynarodowymi.
- COVID-19 i postępująca niestabilność zmusiły wiele osób do przemyślenia swojej sytuacji finansowej. Nagle kryptowaluty zaczęły być postrzegane jako realna alternatywa dla utrzymywania wartości oszczędności w walutach tradycyjnych. Zaskakująco wielu freelancerów i wykonawców, którzy chcą trzymać część swoich zarobków w kryptowalutach, postrzegając kryptowaluty jako inwestycję - mówi Lilia Stoyanov, CEO Transformify (TFY).
Głosowanie portfelami
Transformify (TFY) przeprowadził kompleksowe badania rynku i rygorystyczny proces zapytań ofertowych, tak aby sprostać zapotrzebowaniu na płatności kryptowalutowe za strony klientów. Wygrała propozycja CryptoProcessing.com by CoinsPaid - pierwszy partner Transformify (TFY) do przetwarzania płatności kryptowalutowych wyróżnił się m.in. płynną integracją API i szerokim wachlarzem obsługiwanych kryptowalut.
- Nasza firma znajduje się w fazie wykładniczego wzrostu, mamy bardzo ambitne cele w zakresie przychodów i zysków na ten rok. Rynek jest niestabilny, a każda strategia może ulec zmianie wiele razy, tak jak miało to miejsce w 2023 r. Akceptacja zmian jest naszą mocną stroną, ponieważ nasz elastyczny zdalny zespół może szybko dostosować się do nowych rynków i wymagań klientów - zaznacza Lilia Stoyanov.
Przypadek Transformify (TFY), Mirai Flights czy Alvadi to przykłady na to, że łatwe i płynne wdrożenia płatności kryptowalutami mogą napędzić dynamiczny wzrost biznesu i są mocnym dowodem elastyczność firm oraz ich gotowość do adaptacji wobec rynkowych zmian. A to spotyka się z przychylnością konsumentów i klientów. Ci doceniają takie firmy: po prostu głosują na nie swoimi kryptoportfelami.