29.05.2024 / 10:03
StoryEditor

Inflacja w maju znacznie poniżej oczekiwań ekonomistów! GUS podał szybki szacunek. Co z cenami żywności?

Poznaliśmy najnowszy odczyt inflacji (fot. Shutterstock)
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju były o 2,5 proc. wyższe niż rok wcześniej - wynika z podanego w środę przez Główny Urząd Statystyczny tzw. szybkiego szacunku inflacji. W stosunku do kwietnia br. ceny wzrosły tylko o 0,1 proc.

Konsensus analityków zakładał, że inflacja CPI w maju wyniesie zauważalnie więcej, bo 2,8 proc.

Według GUS w ujęciu rocznym ceny żywności i napojów bezalkoholowych podskoczyły w maju o 1,6 proc. W ujęciu miesięcznym wzrost cen wyniósł 0,3 proc.

W maju potaniały natomiast nośniki energii. Ich ceny były o 1,8 proc. niższe niż rok temu, a o 0,2 proc. niższe niż w kwietniu. Natomiast paliwa do prywatnych środków transportu podrożały o 3,6 proc. rok do roku, taniejąc jednak o 0,3 proc. miesiąc do miesiąca.

Przypomnijmy, że poprzedni odczyt inflacji CPI w Polsce, za kwiecień, wynosił 2,4 proc. W marcu inflacja konsumencka kształtowała się na poziomie 2,0 proc., a w lutym - 2,8 proc.

Analitycy komentują najnowszy odczyt

"Inflacja w maju tylko z niewielkim wzrostem. (...) Bez szczegółów trudno wypowiadać się o tym, co działo się z dalszymi dostosowaniami do VAT na żywności" - komentują na gorąco analitycy mBank Research. Jak dodają, inflacja bazowa spadła z 4,1 proc. do 3,8 proc.

Polski Instytut Ekonomiczny podkreśla, że tempo wzrostu cen w Polsce jest zbliżone do pozostałych państw regionu. "Inflacja lekko wzrosła w maju do 2,5 proc. Cen żywności podniosły się nieznacznie mimo wyższej stawką VAT. (...) Czerwiec będzie ostatnim miesiącem, kiedy inflacja pozostanie w granicach celu NBP. W lipcu inflacja prawdopodobnie znajdzie się w przedziale 4,0-4,5 proc. z uwagi na odmrożenie cen energii. Możemy zobaczyć też pierwsze wzrosty inflacji bazowej z uwagi na presję płacową" - prognozuje PIE.

Zdaniem ekspertów PIE, druga połowa roku również przyniesie wyższą inflację. "Szybszy wzrost cen wciąż dotyczy dużej gamy produktów i usług. Odsetek wydatków, których ceny rosną w tempie mniejszym niż 5 proc. rocznie, wynosi obecnie 60 proc. Przed pandemią wartości oscylowały bliżej 80 proc. Najbliższe miesiące powinny przynieść niewielką poprawę ze względu na szybki wzrost cen usług" - czytamy.

Z kolei analitycy Pekao napisali, że "prognozy 6-7 proc. inflacji na koniec roku znowu przeżywają cięższe chwile...". Dodają też, że nawet najwięksi optymiści spodziewali się wyższego odczytu inflacji w maju (Pekao prognozowało 2,6 proc. rdr).

image
Inflacja CPI w Polsce (źródło: GUS)
FOTO: fot. Gus
17.03.2025 / 11:26
StoryEditor
Intermarché wprowadza nową markę własną – Top Budget
Produkty marki Top Budget są dostępne we wszystkich sklepach Intermarché od 10 marca 2025 roku (fot. mat.pras.)

Top Budget to uzupełnienie dla strategicznej i podstawowej marki parasolowej Intermarché, czyli O la la!. Ma być także istotnym narzędziem przyciągającym nowych klientów, dla których cena odgrywa kluczową rolę w decyzjach zakupowych.

W ostatnim czasie w Polsce zauważalna jest wyraźna zmiana nawyków zakupowych. Według badań NielsenIQ Retail Measurement Service MAT aż 95 proc. konsumentów zmodyfikowało sw...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.03.2025 / 10:46
StoryEditor
Biedronka chce więcej ugrać w kategorii słodyczy. Sieć zaczęła intensywnie promować nową markę Meltié. Co dalej z brandem Magnetic?
Wszystkie marki własne odpowiadają za ponad 40 proc. wartości sprzedaży w Biedronce (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Marki własne sieci handlowych nie mają jeszcze w słodyczach tak silnej pozycji jak w innych kategoriach, a już z całą pewnością nie zapisały się w świadomości Polaków. Biedronka postanowiła to zmienić.

W ostatnim czasie Biedronka zaczęła intensywnie promować swój najmłodszy słodki brand, Meltié, którego reklamy pojawiły się w telewizji. Dyskonter oddał też produktom pod...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. marzec 2025 05:46