14.10.2024 / 08:36
StoryEditor

Indeks cen detalicznych pokazuje prawie 5-proc. wzrost rok do roku. Zdrożało 15 na 17 kategorii produktowych

Inflacja nie odpuszcza (Envato Elements)

Już o blisko 5 proc. rdr. podrożały codzienne zakupy. Tak pokazuje ostatnia analiza rynkowa prawie 79 tys. cen detalicznych. We wrześniu br. na 17 monitorowanych kategorii 15 miało dodatnie wyniki. Wśród nich były 2 dwucyfrowe wzrosty. Przy tym tylko 2 segmenty potaniały. A najbardziej zdrożały warzywa, czyli o prawie 11 proc. rdr. Ceny owoców też mocno poszły w górę, tj. rdr. o ponad 10 proc., a napojów bezalkoholowych – o niemal 10 proc. Koszt zakupu słodyczy i deserów wzrósł o blisko 9 proc., a pieczywa – o niespełna 6 proc. Natomiast potaniały rdr. tylko dodatki spożywcze i art. sypkie – odpowiednio o 0,1 proc. i prawie 4 proc.

Dynamika wzrostów cen rośnie stale już od kilku dobrych miesięcy. Pokazują to kolejne raporty z cyklu „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych”. W zeszłym miesiącu codzienne zakupy, ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.04.2025 / 15:39
StoryEditor
Koniunktura w handlu na minusie. Oto 4 największe bariery w rozwoju branży
Koniunktura w handlu detalicznym i hurtowym na minusie

W aż 13 województwach firmy z branży handlu detalicznego negatywnie oceniają koniunkturę w biznesie. Również w handlu hurtowym przeważają pesymistyczne nastroje. Tak wynika z nowego raportu GUS. A jakie czynniki najbardziej blokują rozwój przedsiębiorstw handlowych?

Główny Urząd Statystyczny 7 kwietnia 2025 roku opublikował dane na temat koniunktury gospodarczej w poszczególnych województwach z podziałem na różne branże. W swoim raporcie GUS zajął się także handlem detalicznym i hurtowym.

Koniunktura w handlu detalicznym nieco lepsza niż przed miesiącem

Choć przedstawiciele handlu detalicznego w wielu regionach deklarują, że jest nieco lepiej niż w lutym, to wciąż większość z nich raczej pesymistycznie patrzy w przyszłość.

– W marcu 2025 r. opinie przedsiębiorców prowadzących działalność w handlu detalicznym poprawiły się w porównaniu z lutym br. w większości województw. Najbardziej widoczne było to w województwie łódzkim (wzrost wartości wskaźnika R-BCI o 7,4 pkt). Pogorszenie nastrojów gospodarczych zaobserwowano jedynie w województwie podkarpackim (spadek R-BCI o 2,0 pkt) i pomorskim (spadek wartości wskaźnika o 1,1 pkt) – można przeczytać w „Koniunktura gospodarcza. Raport wojewódzki 2025” opracowanym przez GUS.

Również w ujęciu rocznym przedstawiciele handlu detalicznego w 8 regionach nieco lepiej oceniają koniunkturę w porównaniu do marca 2024 roku. Największy wzrost wartości wskaźnika R-BCI odnotowano w woj. opolskim, zachodniopomorskim i podlaskim.

Tylko w trzech województwach koniunktura w handlu detalicznym oceniana pozytywnie

Chociaż nastroje w branży nieco się poprawiły, to jednak daleko im do optymizmu. Jak podaje GUS, w większości województw w kraju negatywne oceny koniunktury w handlu detaliczny nadal przeważały nad pozytywnymi. Optymistycznie w przyszłość branży patrzą przedsiębiorcy z woj. wielkopolskiego, łódzkiego i zachodniopomorskiego.

Natomiast najbardziej negatywnie koniunkturę w handlu detalicznym oceniają podmioty z województwa: 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 79% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.04.2025 / 18:21
StoryEditor
Rząd stworzy sieć sklepów? Kołodziejczak chce, by KGS przejmowała markety
Czy powstanie państwowa sieć handlowa? Michał Kołodziejczak chce, aby KGS przejmowała istniejące markety i zakłady przetwórcze. (fot. Canva i MRiRW)

Michał Kołodziejczak, wiceminister rolnictwa uważa, że Krajowa Grupa Spożywcza może stać się potentatem na rynku przetwórczym i handlowym. W jego opinii, KGS mogłaby przejąć kilka sieci handlowych. - Rozmawiałem z właścicielem jednej z takich sieci - dodaje Kołodziejczak.

O czym przeczytasz w aetykule? 

  • KGS może przejmować inne sieci handlowe
  • Kołodziejczak: „Rozmawiałem z właścicielem sieci Twój Market”
  • KGS ma odpowiedni kapitał i kadrę do rozwoju polskiej sieci handlowej
  • Czy nadzór nad KGS powinien mieć resort rolnictwa?
  • KGS powinna być budowana ponad partyjnymi podziałami
  • Bułgaria już zamierza stworzyć państwową sieć handlową

W środę rano 9 kwietnia 2025 r. Michał Kołodziejczak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas konferencji prasowej przedstawił własny pomysł na stworzenie polskiej państwowej sieci sklepów. Wiceminister rolnictwa uważa, że nowa sieć powinna opierać się o Krajową Grupę Spożywczą.

Kołodziejczak: KGS może przejmować inne sieci handlowe

– Przedstawiam konkretną, realną wizję jak w ciągu kilku lat KGS może stać się potentatem na rynku przetwórczym, spożywczym i handlowym. Mamy wizje w jaki sposób Krajowa Grupa Spożywcza może prowadzić stopniową akwizycję niektórych podmiotów, które łącząc się będą mogły stanowić odpowiednią siłę na rynku – mówił Michał Kołodziejczak.

Jego zdaniem przejęcie już istniejących sieci handlowych jest jak najbardziej realnym scenariuszem.

– Trzeba do tego dążyć, aby budować równowagę na rynku, która będzie gwarantem normalnych, przystępnych cen produktów o dobrej jakości. Będzie to też gwarancja handlu pozbawionego patologii – mówił Kołodziejczak. – To co zostało zniszczone w latach 90-tych, mogłoby być teraz odbudowane na bazie spółek wchodzących w skład KGS. Wówczas nasze państwo zawiodło, a nasz majątek narodowy został rozdany. Dlatego teraz trzeba mocno nacisnąć pedał gazu i zacząć to wszystko odbudowywać – dodał wiceminister.

„Rozmawiałem z właścicielem sieci Twój Market”

W jego opinii, obecnie w Polsce jest kilka sieci handlowych z polskim kapitałem, które choć są silne, to nie są w stanie konkurować ceną z największymi sieciami.  

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 70% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. kwiecień 2025 10:51