25.11.2022 / 10:25
StoryEditor

Dobre praktyki zarządzania przepływami środków pieniężnych. Jak zapobiec ryzyku zatoru płatniczego?

Dobre praktyki zarządzania przepływami środków pieniężnych. Jak zapobiec ryzyku zatoru płatniczego? (materiał partnera)
Czy zdarzyła ci się sytuacja, że straciłeś płynność z powodu braku zapłaty od klienta? Twoja firma nie działa tak szybko, jak byś chciał, bo musi uważać na przepływy środków pieniężnych? Jak zarządzać należnościami, by chronić i maksymalizować przychody oraz jak odblokować potencjał wzrostu twojej firmy? Prawdopodobieństwo braku płatności można zmniejszyć w kilku prostych krokach.

Warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań i podjąć trzy podstawowe kroki, które pozwolą zabezpieczyć twoją firmę przed niespodziewanymi skutkami zaburzenia przepływów pieniężnych.

Po pierwsze należy posiadać i utrzymywać odpowiednie systemy i standardy. Oznacza to konieczność wprowadzenia procedury przypominania o należnościach oraz upewnić się, że wysyła się faktury według odpowiedniego schematu. Na początku współpracy warto stworzyć umowę określającą warunki dostawy produktów lub usług oraz harmonogram płatności. Muszą one zostać zaakceptowane przez odpowiednie osoby. Należy wysyłać regularne powiadomienia o niezapłaconej fakturze. 

Kluczowe jest też sprawdzanie kondycji finansowej kontrahenta. Przed podpisaniem umowy warto sprawdzić, czy regularnie wywiązuje się on ze swoich należności. Allianz Trade oferuje odpowiednie narzędzia, które mogą pomóc sprawdzić wiarygodność danego klienta. Uzyskanie tej informacji pozwoli zachować bezpieczeństwo i poprawić cash flow.

Jeszcze jedna kwestia to ochrona należności. Warto rozważyć ubezpieczenie należności, które ochroni aktywa przed nieoczekiwaną stratą. Ubezpieczyciel – np. Allianz Trade – pozwoli zweryfikować klienta, a później przez cały rok będzie monitorował jego kondycję. Wypłaci też pieniądze w przypadku braku płatności ze strony kontrahenta. 

Kolejnym krokiem jest zmiana dotychczasowej polityki sprzedaży. Aby zminimalizować straty, można korzystać z zaliczek, przedpłat i płatności za poszczególne etapy dostawy. 

Więcej o zarządzaniu płatnościami można usłyszeć w podcaście z cyklu „Biznes w 5 minut”, którego twórcami są specjaliści z Allianz Trade.

* Allianz Trade stanowi znak towarowy służący do oznaczenia zakresu usług świadczonych przez Euler Hermes.

21. listopad 2024 23:28