Przychody sieci sklepów Biedronka w pierwszym kwartale 2024 wyniosły 5,75 mld euro, o 18,8, proc. więcej niż w tym samym kwartale rok wcześniej. W złotych sprzedaż wzrosła o 9,3 proc., jednak sieć zawdzięcza część wzrostu otwarciom nowych sklepów. Sprzedaż w bazie sklepów porównywalnych wzrosła w analizowanym okresie o 4,6 proc.
W 2014 r. wkroczyliśmy ze świadomością, że połączenie deflacji żywności i inflacji kosztów jeszcze bardziej zwiększy konkurencję, zwłaszcza w Polsce. W związku z tym niezachwianie skupialiśmy się na przywództwie cenowym, aby nadal zwiększać wolumeny i wzmocnić naszą pozycję konkurencyjną – mówi Pedro Soares Dos Santos, prezes Jeronimo Martins.
I dodaje: - Konsekwentna realizacja tej strategii doprowadziła wszystkie sieci handlowe działające w grupie do osiągnięcia wzrostu sprzedaży LFL wykraczającego poza pozytywny efekt kalendarzowy, pomimo działania z ujemną lub neutralną inflacją w swoich koszykach w pierwszym kwartale roku.
Pedro Soares Dos Santos wskazuje, że wyzwanie, jakim jest radzenie sobie z deflacją żywności i wysoką inflacją kosztową, będzie się utrzymywać. - Dlatego nadal pozostają nasze dwa priorytety niezmienione. Po pierwsze, musimy być pierwszym wyborem konsumentów i rozwijać sprzedaż inwestując w cenę, w ogólną jakość naszej oferty oraz rozbudowę sieci sklepów. Po drugie, należy zwiększyć efektywność na wszystkich frontach.
Zdeterminowani, aby utrzymać pozycję rynkową
„Rok 2024 rozpoczęliśmy z silną pozycją rynkową i jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać konkurencyjność cenową i jakość oferty, gwarantując preferencje konsumentów i zwiększając wolumen sprzedaży. Ta determinacja i konsekwencja były kluczowe w trudnym kontekście, w którym nasze największe marki funkcjonowały w warunkach deflacji koszyka. Otoczenie to znacznie różniło się od pierwszego kwartału 2023 r., kiedy inflacja cen żywności przekroczyła 20 proc.” – czytamy w raporcie spółki Jeronimo Martins, właściciela sieci Biedronka.
Wyniki sprzedaży Biedronki za pierwszy kwartał 2024 roku powinny szczególnie zainteresować konkurentów sieci handlowej. Właśnie w tym okresie marka należąca do Jeronimo Martins prowadziła zaciętą walkę z Lidlem. Można było odnieść wrażenie, że na rynku są tylko dwie sieci handlowe. Równocześnie operator dyskontów mocno stawiał na zwiększenie sprzedaży produktów oferując tzw. wielosztuki czy rabaty przy zakupie kolejnych, takich samych artykułów. Czy to się opłaciło?
W kontekście obrony pozycji rynkowej na pewno tak. Spółka matka podkreśla, że na rynku, który jest bardziej nastawiony na promocje niż kiedykolwiek, i w czasach większego nacisku na komunikację cenową, Biedronka utrzymała pozycję lidera cenowego. „Inflacja koszyka była ujemna w pierwszym kwartale 2024 roku, co podtrzymało znaczną różnicę w stosunku do inflacji żywności w kraju”.
Biedronka poprawia udział w rynku
„Konsumenci zareagowali, preferując możliwości oszczędności oferowane przez Biedronkę, co doprowadziło do solidnego wzrostu wolumenu i większego udziału w rynku” – informuje detalista.
W pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż wzrosła o 9,3 proc. w walucie lokalnej. W euro sprzedaż wyniosła 5,8 mld euro, czyli o 18,8 proc. więcej niż w I kwartale 2023 roku. Wzrostowi w omawianym kwartale sprzyjało również pozytywne dla handlu ułożenie kalendarzowa ze względu na rok przestępny i okres wielkanocny, który w 2023 roku przypadł na drugi kwartał roku.
Biedronka nie będzie obecnie raportować takich wzrostów sprzedaży, jak jeszcze przed rokiem, kiedy sprzedaż porównywalna wzrosła o ponad 24 proc. Tamte wyniki w dużym stopniu sieć zawdzięczała inflacji, a w mniejszym także popytowi konsumenckiemu. Począwszy od drugiego kwartału 2023 roku sprzedaż porównywalna była coraz niższa, a w czwartym kwartale sieć raportowała ten wskaźnik na poziomie 5,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż porównywalna wyniosła 4,6 proc.
192 nowe sklepy w rok
Gorzej sytuacja wygląda, kiedy spojrzymy na zysk spółki. Wzrost sprzedaży częściowo zrównoważył presję związaną z inwestycjami w cenę i znacznym wzrostem kosztów pracy. Marża EBITDA wyniosła 7,7 proc. wobec 8,1 proc. w pierwszym kwartale 2023 roku. EBITDA wyniosła 444 mln euro (390 mln euro rok wcześniej).
Na koniec marca 2024 roku sieć Biedronka miała 3596 sklepów, wobec 3404 w pierwszym kwartale 2023 roku i 3569 na koniec 2023 roku. W pierwszych trzech miesiącach br. sieć otworzyła 28 dyskontów i zamknęła 1, co daje 27 nowych sklepów netto. Remonty przeprowadzono w 62 lokalizacjach.