Na dzień 31 grudnia 2023 r. pod skrzydłami Polska Sieć Handlowa Lewiatan, której organizatorem jest spółka Lewiatan Holding, było dokładnie 3229 sklepów o łącznej powierzchni 626,7 tys. mkw. Oznacza to, że względem minionego roku przybyło ich 189.
Ponad jedna czwarta tej liczby przypadała na placówki w formacie convenience, działające obecnie pod szyldem Lewiatan Express – w 2023 r. ruszyło ich 47. Dodatkowo 16 sklepów zostało zmodernizowanych zgodnie z obowiązującym obecnie w PSH Lewiatan standardem małego sklepu typu convenience.
Walczą dyskonty, obrywają wszystkie sklepy
Robert Rękas, prezes spółki Lewiatan Holding, która jest organizatorem sieci Lewiatan, przyznaje, że priorytety jej działań zostały wyznaczone przez wyzwania, które przyniósł miniony rok. – Za nami pełen wyzwań rok 2023, który upłynął pod znakiem spowolnienia gospodarczego oraz trudnej sytuacji geopolitycznej. Powyższe czynniki nie tylko wybrzmiewały w mediach, ale również wpłynęły na pogorszenie nastrojów konsumenckich i obniżyły skłonność przedsiębiorców do inwestycji. Rosnące ceny żywności i koszty życia sprawiły, że Polacy ograniczyli zakupy, inaczej zarządzają domowym budżetem – podkreśla Robert Rękas.
Jak zaznacza, odpowiedzią największych graczy rynkowych na zmianę nastrojów konsumenckich było rozpoczęcie silnej rywalizacji o klientów, wykorzystującej presję cenową. Rywalizacja ta wpłynęła na rentowność sklepów detalicznych, w tym również sklepów sieci Lewiatan. – Dlatego priorytetem dla nas jako franczyzodawcy było podjęcie działań chroniących naszych przedsiębiorców, takich jak poprawa efektywności energetycznej sklepów czy wzmocnienie oferty marki własnej – wyjaśnia prezes Lewiatana Holding.
Ile marki własne ważą w obrotach PSH Lewiatan?
Marki własne przyniosły sieci Lewiatan w 2023 r. sprzedaż o wartości 1 mld zł, co oznacza, że miały one 6 proc. udziału w całościowym obrocie detalicznym.
PSH Lewiatan informuje, że obecnie oferuje klientom ponad 560 produktów sygnowanych markami własnymi. Reprezentują one 25 kategorii, zarówno spożywczych, jak i chemicznych czy higienicznych.
Sieć systematycznie rozwija też ich portfolio. Poza marką Lewiatan, która w 2022 r. została poddana szerokiej analizie strategicznej, ich gama obejmuje takie brandy jak: Ale dobre!, Baila! oraz Vegelogy. W ramach tych trzech ostatnich marek klienci dostali już do wyboru 87 nowych produktów.