13.11.2023 / 16:00
StoryEditor

UOKIK będzie walczył z greenwashingiem. Jak zminimalizować ryzyko naruszenia przepisów?

Od lewej: Anna Bryńska i Paulina Komorowska-Mrozik, radcy prawni, PwC Polska (fot. mat. pras.)
Rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty bardziej przyjazne środowisku sprawiło, że rozwinął się również „zielony” marketing. Przedsiębiorcy muszą być jednak ostrożni czy stosowane przez nich publiczne zapewnienia prośrodowiskowe nie wprowadzają w błąd – ostrzegają Anna Bryńska i Paulina Komorowska-Mrozik, radcy prawni PwC Polska.

Nie ma wątpliwości, że przedsiębiorca, który prowadzi swoją działalność w sposób przyjazny dla środowiska, np. poprzez zmniejszenie szkodliwych emisji przy produkcji towarów, używanie opakowań z materiałów ekologicznych itp., może uzyskać przewagę nad swoimi konkurentami, którzy takich prośrodowiskowych działań nie podejmują.

Problem pojawia się w sytuacji, gdy zapewnienia o ekologicznym aspekcie sprzedawanych towarów i usług są niezgodne z prawdą. Działania marketingowe mające na celu błędne przekonanie odbiorców o prowadzeniu działalności przez przedsiębiorcę w sposób przyjazny dla środowiska określane są mianem greenwashingu.

- Greenwashing przekłada się na utratę zaufania nie tylko konsumentów, ale i inwestorów. Komunikaty marketingowe kierowane są bowiem z jednej strony do konsumentów, którzy podejmując decyzje zakupowe coraz częściej zwracają uwagę na aspekty proekologiczne oferowanych im towarów i usług. Z drugiej jednak strony odbiorcami takich komunikatów są często także inwestorzy. Działania podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju to obecnie stały element decyzji inwestycyjnych – jest to czynnik brany pod uwagę przy wycenie przedsiębiorstwa i jego marki – mówi Anna Bryńska, radca prawny PwC Polska.

Dodaje, że publiczne zapewnienia przedsiębiorców o proekologicznych działaniach kierowane są do różnych odbiorców i przybierają różne formy. Jak wskazuje ekspertka, greenwashing stanowią zarówno działania marketingowe w odniesieniu do poszczególnych produktów – zapewnienie o posiadaniu certyfikatów, recyklingu, wykorzystywanie motywów przyrodniczych w reklamach produktów, jak i zapewnienia o podejmowanych ogólnych działaniach prośrodowiskowych (nieweryfikowalne oświadczenia na stronach internetowych o przedsięwzięciach na rzecz zrównoważonego rozwoju, ekologii lub ochrony środowiska).

Greenwashingowi mówimy nie

Walka z nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców toczy się na różnych polach, przede wszystkim na poziomie legislacyjnym – poza licznymi regulacjami w sektorze finansowym, projektowane są m.in. nowelizacja dyrektywy o nieuczciwych praktykach rynkowych oraz dyrektywa w sprawie uzasadniania i przekazywania wyraźnych oświadczeń środowiskowych tzw. Green Claims Directive. Niezależnie, działania podejmują także odpowiednie organy krajowe.

Greenwashing stanowi realne ryzyko z punktu widzenia inwestorów – tak profesjonalnych, jak i indywidualnych. Na tym aspekcie koncentrują się głównie organy finansowe (w Polsce KNF), zwalczając przede wszystkim praktyki greenwashingowe związane z inwestycjami finansowymi, papierami wartościowymi, zielonymi inwestycjami itp.

Z kolei organy zajmujące się ochroną praw konsumentów (w Polsce Prezes UOKiK) są obecnie zaniepokojone działaniami przedsiębiorców polegającymi na publicznych zapewnieniach o przyjazności dla klimatu w celu przyciągnięcia klientów. Działania tych organów skupiają się na branżach, w których konsumenci, podejmując decyzje zakupowe, najczęściej zwracają uwagę na aspekty środowiskowe. Z danych PwC wynika, że to m.in. branża kosmetyczna, odzieżowa, energetyczna, motoryzacyjna, a także finansowa.

- Organy prowadzą rozmowy z przedsiębiorcami, edukują zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, a także wszczynają postępowania. Postępowania te opierają się przede wszystkim na weryfikacji publicznych zapewnień składanych przez przedsiębiorców, w tym na weryfikacji dokumentacji potwierdzającej podstawy do składania takich zapewnień – tłumaczy Paulina Komorowska-Mrozik, radca prawny PwC Polska.

- Wielu przedsiębiorców spotkało się z reakcją ze strony organów. Najbardziej medialną sprawą ostatnich lat było przyznanie się jednego z producentów samochodów do wyposażania pojazdów w oprogramowanie, które pozwalało na manipulację wynikami pomiarów emisji CO2 z układu wydechowego. W ostatnim czasie prowadzone są działania wobec licznych marek sportowych i odzieżowych (tekstylnych i obuwniczych) – zauważa.

Postępowania przed prezesem UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) w ostatnich miesiącach wszczął postępowania wyjaśniające, które mają na celu zbadanie, czy działania przedsiębiorców używających w swojej komunikacji marketingowej proekologicznych stwierdzeń mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów. – Prezes UOKiK prowadzi obecnie około ośmiu postępowań wyjaśniających dotyczących przedsiębiorców z branży e-commerce, odzieżowej oraz kosmetycznej. Postępowania wyjaśniające nie są prowadzone przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Mają one na celu zebranie i przeanalizowanie informacji i dokumentów – wyjaśnia Paulina Komorowska-Mrozik.

I dodaje: - Postępowania te mogą jednak prowadzić do wszczęcia postępowania przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, a jeśli Prezes UOKiK uzna, że naruszono zbiorowe interesy konsumentów, może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo Prezes UOKiK może nałożyć karę na osobę zarządzającą.

Jak wdrożyć politykę anty-greenwashingową?

Anna Bryńska tłumaczy, że w celu zminimalizowania potencjalnego ryzyka związanego z naruszeniem przepisów, przedsiębiorcy powinni przede wszystkim przeanalizować swoje kampanie marketingowe, wszelkie publicznie dostępne zapewnienia związane z prowadzoną działalnością, nazwy i stwierdzenia umieszczane na sprzedawanych produktach, a także dokumentację wewnętrzną, aby sprawdzić, czy nie występują w nich twierdzenia dotyczące ekologicznego prowadzenia działalności. Tego typu twierdzenia i publiczne zapewnienia powinny być prawdziwe i możliwe do zweryfikowania.

Pomocne będzie także przygotowanie wewnętrznych procedur zapobiegających zjawisku greenwashingu (polityka anty-greenwashingowa) oraz odpowiedniej dokumentacji dla poszczególnych produktów i usług przedsiębiorcy, która nie zawiera ryzykownych stwierdzeń.

- Przedsiębiorcy powinni również zadbać o podniesienie świadomości pracowników poprzez przeprowadzenie szkoleń. Niezbędne mogą okazać się również instrukcje oraz procedury postępowania na wypadek wszczęcia ewentualnego postępowania, w tym kontroli, przez Prezesa UOKiK, tak aby pracownicy i kadra zarządzająca przedsiębiorcy wiedzieli, jak zachować się w takich okolicznościach – podsumowuje Paulina Komorowska-Mrozik.

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

 

19.11.2024 / 09:15
StoryEditor
Intermarche stawia na marki własne. Sieć chce wykonać ambitny plan do 2026 roku
Intermarche stawia na marki własne (fot. Shutterstock)

Francuski detalista Intermarche wprowadza gruntowne zmiany w strategii swoich marek własnych. Firma zapowiada uproszczenie oferty, odświeżenie opakowań oraz ambitny cel, który chce zrealizować do 2026 roku.

Intermarché obecnie oferuje aż 9500 produktów w ramach 32 marek własnych, takich jak Chabrior (ciastka), Paquito (soki), Pâturages (nabiał) czy Pommette (art. higieniczne dla ni...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 12:03
StoryEditor
Żabka testuje różne metody zbiórki opakowań. Sieć sprawdza, jakie formy komunikacji z konsumentami są najskuteczniejsze

Instytut Łukasiewicz – PIT zorganizował panel dyskusyjny "System kaucyjny: wyzwania dla branży i samorządów. Jak pogodzić różne perspektywy?". Polski handel detaliczny reprezentowała sieć Żabka, która od kilku lat testuje różne formy zwrotu opakowań nadających się do recyklingu.

Sieć Żabka od kilku lat aktywnie włącza klientów swoich sklepów w zbiórkę opakowań nadających się do ponownego użytku lub przetworzenia, testując różne formy ich zwrotu. Opróc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 20:39