29.11.2023 / 08:32
StoryEditor

Profil ESG dostawcy ma znaczenie. Jak najlepiej nim zarządzać?

Od lewej: Úna Barrett, partner, PwC Polska i Ewelina Łukasik-Morawska, manager, PwC Polska (fot. mat. pras.)
Aż 80 proc. towarów będących przedmiotem handlu przechodzi przez globalne łańcuchy dostaw. Oznacza to, że przy odpowiednim zarządzaniu mogą się one stać jedną z najważniejszych dźwigni dla firm, pomagając im wywierać pozytywny wpływ na naszą planetę – wskazują Úna Barrett, partner PwC Polska, i Ewelina Łukasik-Morawska, manager PwC Polska.

Łańcuchy dostaw pozostają bardzo podatne na kwestie społeczne i środowiskowe ze względu na kilka czynników, wśród których najważniejsze to: brak wglądu we wszystkie poziomy dostawców, złożona interpretacja wymagań, wewnętrzne i zewnętrzne zależności danych oraz pojawiające się nieprzewidziane ryzyka związane z łańcuchem dostaw.

W życie wchodzą nowe regulacje

Ostatnie miesiące były okazją do zaobserwowania, jak zarówno UE, jak i wybrane państwa członkowskie próbują sprostać tym kluczowym wyzwaniom, przyjmując nowe zasady należytej staranności ograniczające ryzyko środowiskowe i pracownicze w łańcuchach dostaw.

- Wielka Brytania, Francja, Holandia, Norwegia i Austria należą do krajów, w których obowiązują już przepisy regulujące procedury należytej staranności w zakresie praw człowieka. Niemcy, wprowadzając ustawę o łańcuchu dostaw “German Supply Chain Act”, również dążą do zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw w tym zakresie, przyspieszenia zielonej transformacji i ochrony praw człowieka - komentuje Úna Barrett, partner PwC Polska.

Podkreśla ona, że nadchodzą już kolejne istotne zmiany legislacyjne. - Pierwszego czerwca zarządzanie łańcuchem dostaw i związane z nim wyzwania znalazły się w centrum uwagi, kiedy to Członkowie Parlamentu Europejskiego przedstawili swoje ostateczne stanowisko dotyczące unijnej dyrektywy w sprawie należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSDD). Kolejne działania skupiające się na właściwym dopracowaniu zakresu tej dyrektywy stanowią ważny kamień milowy w zapewnieniu, że przedsiębiorstwa będą wdrażać proces należytej staranności w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska w swoich łańcuchach wartości. Jednak treść tego dokumentu jest równie ważna jak sam fakt jego ustanowienia - akcentuje.

Według ekspertki PwC, kluczowe jest jak najściślejsze dostosowanie obowiązków do istniejących międzynarodowych standardów należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju - Wytycznych ONZ ds. Biznesu i Praw Człowieka (UNGPs) oraz Zasad OECD dla Przedsiębiorstw Wielonarodowych (OECD Guidelines for Multinational Enterprises).

Nowa dyrektywa będzie miała zastosowanie nie tylko do  firm z siedzibą główną lub prowadzących działalność w UE. Będzie miała również wpływ na ich partnerów biznesowych i inne firmy w łańcuchach wartości działających na kluczowych rynkach poza UE.

Co muszą wiedzieć przedsiębiorcy i inwestorzy?

Łańcuchy dostaw mogą być bardzo złożone. Często rozciągają się na wiele krajów i obejmują wiele poziomów, które stają się jeszcze bardziej skomplikowane ze względu na outsourcing i offshoring. Firmy w łańcuchu dostaw są jednocześnie niezbędne dla sukcesu prawie wszystkich firm i mogą być znaczącym źródłem tworzenia wartości i innowacji.

Ponieważ łańcuchy dostaw wykraczają poza podstawową działalność firmy, narażają ją na ukryte i niekontrolowane ryzyko, zwykle powodowane przez czynniki ESG, takie jak wyczerpywanie się zasobów naturalnych, łamanie praw człowieka i korupcja.

Jak zaznacza Ewelina Łukasik-Morawska, manager PwC Polska, kwestie te mogą zaszkodzić reputacji, działalności i wynikom finansowym przedsiębiorstw lub aktywów należących do inwestorów, a także renomie samych inwestorów i ich wynikom finansowym. Zgodność z lokalnymi przepisami rzadko wystarcza do spełnienia oczekiwań interesariuszy (niektóre kraje, w których dostawca może prowadzić działalność, mogą mieć mniej rygorystyczne standardy prawne i regulacyjne niż inne).

- Podczas gdy firma może wdrażać najwyższe standardy ESG we własnej działalności, wielu jej dostawców może nie stosować podobnych praktyk. Badania pokazują, że nawet 90 proc. wpływu firmy na zrównoważony rozwój ma swoje źródło w jej łańcuchu dostaw - mówi Ewelina Łukasik-Morawska.

Co obejmuje profil ESG dostawcy?

Profil ESG dostawcy obejmuje trzy obszary: środowisko, kwestie społeczne i ład zarządczy. W przypadku pierwszej z wymienionych kwestii, chodzi przede wszystkim o zasoby wykorzystywane przez dostawcę, wytwarzane przez niego odpady i wynikające z tego konsekwencje dla naszej planety. Obejmuje to między innymi gospodarkę wodną, emisję gazów cieplarnianych (GHG) czy też zarządzanie niebezpiecznymi chemikaliami.

- Obszar związany z kwestiami społecznymi odnosi się do sposobu, w jaki dostawca zarządza swoimi relacjami z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami. Obejmuje to warunki pracy, szkolenia i edukację pracowników  oraz sposób, w jaki dostawca wspiera relacje ze społecznościami lokalnymi - tłumaczy Úna Barrett.

- Jeśli zaś chodzi o ład zarządczy, mamy tu do czynienia z wewnętrznymi procedurami, praktykami i kontrolami dostawcy. Obejmuje to wewnętrzne procesy wykorzystywane do zarządzania firmą, przestrzegania przepisów, przeprowadzania audytów zewnętrznych i podejmowania decyzji - wymienia.

Firmy gotowe na ESG są lepiej postrzegane

Właściwe przygotowanie firmy w zakresie ESG jest coraz częściej uważane za element jej odporności. Firmy osiągające dobre wyniki w zakresie ESG często mają solidne ramy ładu korporacyjnego, dobrze zarządzają ryzykiem społecznym i środowiskowym oraz mają ściślejsze relacje z dostawcami.

Z drugiej strony, jak przyznaje Ewelina Łukasik-Morawska, słabe wyniki w zakresie ESG mogą wiązać się ze znacznym ryzykiem wizerunkowym i operacyjnym dla firmy. - Priorytetowe traktowanie zrównoważonego rozwoju łańcucha dostaw może zatem zmniejszyć ogólne ryzyko poprzez zminimalizowanie zakłóceń operacyjnych spowodowanych zagrożeniami dla środowiska, ryzykiem regulacyjnym lub zmniejszeniem zagrożenia dla reputacji wynikającego z kwestii pracowniczych - podkreśla manager PwC Polska.

W tym celu należy zwiększyć swoją zdolność do przewidywania ryzyka: planować globalne scenariusze i zwiększyć transparentność dostawców. Narzędzia, które szybko identyfikują dostawców o wyższym lub niższym ryzyku ESG w całym łańcuchu dostaw, takie jak PwC Sustainable Value Chain Checker, mogą pomóc zwiększyć ich przejrzystość.

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

19.12.2024 / 10:02
StoryEditor
To koniec szarej strefy w e-commerce? Ekspertka komentuje zmiany w prawie dotyczącym sprzedaży internetowej
Platformy sprzedaży internetowej przekażą dane sprzedawców urzędom skarobwym (fot. Shutterstock)

Od stycznia platformy e-comerce mają obowiązek przekazywania urzędom skarbowym szczegółowych danych o transakcjach i użytkownikach, którzy ich dokonują. Pierwsze raporty mają dotyczyć całego roku 2023 i 2024. To skutek wejścia w życie nowych przepisów dotyczących raportowania handlu oraz najmu przez Internet, wdrażających tzw. dyrektywę Dac7. „Nieformalnym” przedsiębiorcom mogą grozić surowe konsekwencje.

Nowe regulacje wymierzone są przede wszystkim w osoby sprzedające towary na marketplacach, takich jak Allegro, eBay, Amazon, ale też użytkowników platformy Vinted. Pod lupę traf...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.12.2024 / 11:32
StoryEditor
Hubert Iwanowski odchodzi z zarządu drogerii DM. Jego obowiązki przejmą Barbara Schmehl i Grzegorz Gerus

Hubert Iwanowski dotychczasowy dyrektor obszaru zakupów i marketingu kończy w grudniu br. swoją operacyjną współpracę z siecią drogerii DM. W wyniku zmiany obowiązki związane z tym obszarem przejmują nowi dyrektorzy wyłonieni z wewnętrznych struktur - Barbara Schmehl i Grzegorz Gerus, którzy zadbają o dalszy płynny rozwój i efektywne funkcjonowanie firmy.

Zarząd polskiego oddziału drogerii DM podziękował Hubertowi Iwanowskiemu za wkład w rozwój całej organizacji, a także jego zaangażowanie w budowanie struktur firmy od podstaw or...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 09:08