Inwestycje branży retail w technologię, oprócz poprawy kluczowych wskaźników biznesowych, sprzyjają również spełnianiu wymogów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jak wskazuje Mariusz Chudy, Partner, Technology Alliances Leader, PwC CEE, wśród kluczowych obszarów należy wymienić: analizę i automatyzację łańcucha dostaw, optymalizację procesów pakowania i redukcji odpadów, inwestycje w inteligentne sklepy oraz magazyny, a także prognozowanie popytu oraz zarządzanie zapasami.
– Wszystkie tego typu inwestycje mogą zwiększać skuteczność realizacji celów zrównoważonego rozwoju i stanowią ważny element sprawozdawczości w tym zakresie, na przykład zgodnie z dyrektywą CSRD, jako potencjalne źródło dobrze ustrukturyzowanych danych – zaznacza ekspert PwC.
Co zmienia dyrektywa CSRD?
Sama dyrektywa CSRD (z ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) wprowadza wiele istotnych zmian. Jedną z nich jest obowiązek weryfikacji danych dotyczących zrównoważonego rozwoju przez podmioty zewnętrzne. Co więcej, przyszłe sprawozdania będą musiały sprostać tym samym standardom, co dane finansowe. To z kolei oznacza, że konieczne będzie dostosowanie systemów i mechanizmów kontroli danych do wysokich standardów obowiązujących w finansach.
W tym celu przedsiębiorstwa mogą wykorzystywać technologię i dostępne na rynku narzędzia. Jak jednak wynika z przeprowadzonego przez PwC Polska w październiku 2023 r. badania, do powszechnego korzystania z nowoczesnych rozwiązań daleka droga. – Tylko 3 proc. przedsiębiorstw posiada zintegrowany system IT dedykowany do gromadzenia danych ESG – Mariusz Chudy. – 47 proc. firm korzysta jedynie z arkuszy kalkulacyjnych Excel – dodaje.
Technologia, Retail, CSRD
Dane ESG stanowią kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego podejścia. Zgodnie z dyrektywą CSRD od 2024 r. obowiązkiem raportowania danych pozafinansowych objętych jest 3,5 tys. polskich spółek. W kolejnych latach liczba ta będzie rosnąć.
Proces integracji danych wymaga spersonalizowanego podejścia, jednak pewne fundamenty architektoniczne pozostają stałe. Przede wszystkim branży retail potrzebne są narzędzia dostosowane do specyfiki tego sektora.
– Większość narzędzi dostępnych na rynku wspiera gromadzenie i raportowanie danych środowiskowych, takich jak emisję CO2, zużycie energii czy wody, zarządzanie odpadami. Naturalnie są to także kluczowe wskaźniki dla branży detalicznej. Jednak specyfika sektora sprawia, że przedsiębiorstwa równie mocno powinny zwrócić uwagę na rozwiązania wspierające kwestie społeczne ze szczególnym uwzględnieniem polityki zatrudnienia oraz analizy konsumentów i partnerów biznesowych – tłumaczy Wiktor Witkowski, Cloud Delivery Senior Manager w PwC Polska.
– Pracodawcy w branży handlu detalicznego stoją obecnie przed wyzwaniem ograniczenia wysokiej rotacji pracowników, szczególnie pierwszej linii. Dobór rozwiązania wspierającego monitorowanie kluczowych wskaźników pracowniczych, takich jak: analiza i monitorowanie struktury zatrudnienia, wynagrodzeń, rotacji czy satysfakcji pracowników, może znacząco zminimalizować powyższe ryzyka – wskazuje.
Ekspert dodaje, że wśród możliwych rozwiązań są np.: Sphera, 1, Enablon czy Microsoft Sustainability Manager.
Zaawansowana platforma danych
Kolejną ważną kwestią są w tym kontekście nowoczesne platformy danych. Są one istotnym narzędziem wspierającym procesy raportowe. W wielu przypadkach wykorzystywane są technologie chmurowe, takie jak Azure, Google Cloud czy AWS, które stają się już standardem.
Jak wynika z danych zgromadzonych przez PwC w ramach US Cloud Business Survey (czerwiec 2021 r.), firmy detaliczne coraz częściej wykorzystują usługi chmurowe do wspierania strategii zrównoważonego rozwoju. Badania pokazują, że 60 proc. dyrektorów wykonawczych z listy Fortune1000 planuje lub już wykorzystuje chmurę do raportowania ESG, a 59 proc. do poprawy strategii ESG.
Ze względu na charakter branży detalicznej (zróżnicowany łańcuch dostaw i różnorodność dostawców) kluczowym elementem jest możliwość scentralizowanego gromadzenia i integracja danych z wielu źródeł. Wśród pozostałych cech zaawansowanych platform danych należy wymienić:
- Elastyczność i skalowalność zasobów (w tym przechowywanie dużych ilości danych) w zależności od potrzeb i zakresu raportowania;
- Zaawansowaną analitykę z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji i analizy predykcyjnej;
- Śledzenie kluczowych wskaźników wydajności związanych z zrównoważonym rozwojem;
- Wielowymiarową ochronę danych i bezpieczeństwo;
- Zautomatyzowanie procesów raportowania eliminujące ryzyko błędów ludzkich.
Jak sobie poradzić z wyzwaniami raportowania?
Jeśli chodzi o raportowanie, przedsiębiorstwa powinny skupić się na dwóch kluczowych obszarach: rozwiązaniach klasy Business Intelligence oraz dedykowanych rozwiązaniach do raportowania niefinansowego.
– Narzędzia Business Intelligence umożliwiają firmom wewnętrzne monitorowanie i wizualizację danych oraz śledzenie postępów w realizacji celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Interaktywne kokpity mogą być wykorzystywane zarówno przez kadrę menedżerską, jak i udostępniane zewnętrznym interesariuszom – podkreśla Mariusz Chudy.
Zwraca też uwagę, że rynek oferuje wiele rozwiązań w tym zakresie, a ich wybór powinien być uzależniony od indywidualnych potrzeb oraz istniejącego krajobrazu architektonicznego. Wśród kluczowych narzędzi można wymienić: Tableau, Power BI (Microsoft), Qlik, QuickSight (AWS) i SAP BusinessObjects.
Dedykowane rozwiązania do raportowania niefinansowego będą niezbędnym elementem wspierającym firmy przy przygotowaniu spójnego i zgodnego z regulacjami wkładu do sprawozdań niefinansowych.
– Podobnie jak przy narzędziach Business Intelligence wybór konkretnego rozwiązania zależny jest od potrzeb i specyfikacji danej firmy - warto więc przeprowadzić analizę przed podjęciem decyzji. Z pewnością warto zwrócić uwagę na Workiva czy specjalistyczne moduły oferowane przez Spherę – akcentuje Wiktor Witkowski.
Nowe obowiązki dla branży detalicznej
W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD branżę detaliczną czeka wiele wyzwań.
Firmy zobligowane do ujawnienia rozszerzonych danych dotyczących zagadnień związanych ze środowiskiem, społeczeństwem, pracownikami oraz różnymi aspektami zarządczymi będą wymagały od swoich partnerów dodatkowych informacji.
– Obserwując podejście naszych klientów do kwestii ESG widzimy, że rola technologii nabiera kluczowego znaczenia. Tendencja ta z pewnością będzie rosnąć ze względu na liczne wyzwania dla biznesu, takie jak gromadzenie dużych ilości danych i ocena ich jakości. Zbieranie i analiza takich informacji ma znaczenie nie tylko pod kątem wymogów związanych z raportowaniem, ale również w działaniach mających na celu poprawę efektywności procesów biznesowych – dodaje Tomasz Barańczyk, lider inicjatyw ESG w Polsce, partner PwC Polska.
– Bez nowych inwestycji oraz odpowiedniego zaplecza technologicznego integracja danych będzie niezwykle trudna. Nie ma jednak wątpliwości, że branża detaliczna potrafi dostosowywać się do nowych warunków – podsumowuje Mariusz Chudy.
Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!