04.01.2024 / 12:44
StoryEditor

Konsumenci coraz dokładniej przyglądają się metodom produkcji żywności i napojów

Ewelina Łukasik-Morawska, menedżerka w PwC Polska oraz Kira Kotulska-Kozłowska, starsza konsultantka w PwC Polska  
W ciągu ostatniego stulecia globalna konsumpcja była jedną z głównych sił napędowych wzrostu gospodarczego. Sukces ten wiąże się jednak również ze skutkami społecznymi i środowiskowymi wynikającymi z nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych. Powinien on zatem nieść za sobą moralny imperatyw, zarówno dla konsumentów, jak i firm, zrozumienia tych skutków dla społeczeństwa i planety oraz uwzględnienia ich w ramach decyzji zakupowych i działań związanych z ESG – wskazują Ewelina Łukasik-Morawska, menedżerka w PwC Polska, i Kira Kotulska-Kozłowska, starsza konsultantka, PwC Polska.

Wiele krytycznych wyzwań, przed którymi stoi obecnie świat, pośrednio lub bezpośrednio wpływa na produkcję żywności.

Wobec konfliktów politycznych, rosnących cen surowców i ich niedoborów, zmian klimatycznych, czy wzrostu populacji, sposób, w jaki obecnie produkujemy żywność, stawia pod znakiem zapytania, czy będziemy w stanie wyżywić się w przyszłości. Z tego względu bezpieczeństwo żywności i jej przystępność cenowa powinny być traktowane jako kluczowe czynniki dla globalnego dobrobytu i dobrostanu – podkreśla Ewelina Łukasik-Morawska, menedżerka, PwC Polska.

Zmiana podejścia do produkcji żywności oraz jej dystrybucji wymaga w pierwszej kolejności zmiany sposobu myślenia w tym zakresie i jest zależna od każdego z uczestników rolno-spożywczego łańcucha wartości: producentów, dystrybutorów, sprzedawców detalicznych, ale i samych konsumentów – wymienia.

Zwraca również uwagę, że istotną rolę w całej układance odgrywają również regulacje, których celem jest ochrona interesów wszystkich uczestników rynku, nie wyłączając z tego ekosystemu samej natury.

Strategia od Pola do Stołu

Unijny system rolno-spożywczy zapewnia bezpieczeństwo żywnościowe ponad 400 mln obywateli i jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki UE. Ma on jednak znaczny wpływ na środowisko, co wskazuje w swoim raporcie Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) - około 1/3 światowych emisji gazów cieplarnianych pochodzi z systemów żywnościowych.

Dlatego też UE dąży do przekształcenia sposobu produkcji żywności i jej konsumpcji w Europie, aby ograniczyć ślad środowiskowy sektora rolno-spożywczego, wzmocnić jego odporność na kryzysy wynikające ze zmian klimatycznych, a przy tym zapewnić zdrową i przystępną cenowo żywność. Służyć temu ma przyjęta w 2020 roku unijna strategia Od Pola do Stołu.

Strategia Od Pola do Stołu jest jednym z kluczowych elementów Europejskiego Zielonego Ładu. Uwzględnia ona w kompleksowy sposób wyzwania związane ze zrównoważonymi systemami żywnościowymi i podkreśla znaczenie związków między zdrowiem ludzi, zdrowiem społeczeństwa i zdrowiem planety. Strategia zakłada szereg działań takich jak: redukcja zużycia pestycydów, antybiotyków i nawozów, zwiększenia udziału rolnictwa ekologicznego, przeciwdziałanie fałszowaniu żywności w łańcuchu dostaw i propagowanie bardziej zrównoważonej konsumpcji, co ma prowadzić do ograniczania strat żywności – komentuje Kira Kotulska-Kozłowska, starsza konsultantka, PwC Polska.

Realizacja tych założeń wymagać będzie wielorakich dostosowań technologicznych, głównie o charakterze inwestycyjnym, wymagających szerokiego transferu nowej wiedzy i wykorzystania rozwiązań innowacyjnych. Daje to niepowtarzalną szansę szczególnie młodym rozwijającym się firmom na wprowadzenie na rynek produktów, które będą nie tylko spełniały rosnące wymagania regulacyjne, ale przede wszystkim będą tworzone ze zminimalizowanym wpływem na środowisko. Jednym z przykładów takich działań jest idea rolnictwa regeneratywnego, które może odegrać kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu poprzez stosowanie praktyk rolniczych pomagających wychwytywać dwutlenek węgla z atmosfery i składować go w zrównoważony sposób w glebie lub w biomasie – dodaje.

Ekspertka akcentuje, że ten typ rolnictwa obejmuje szereg zadań nawiązujących do rolnictwa precyzyjnego, ekologicznego i integrowanego. Pokazując jednocześnie, że produkcja żywności wysokiej jakości może iść w parze z dbałością o kondycję gleby oraz odpowiedzialnym gospodarowaniem jej zasobami. Praktyki rolnictwa regeneratywnego rozwijane przez kolejne lata, pomogą dbać o bioróżnorodność i stan przyrodniczy w całej Europie.

Branża FMCG ma do odegrania ważną rolę

Wobec nasilających się kontroli dotyczących stosowania procesów przetwórczych w przemyśle spożywczym i napojów oraz intensyfikacji debaty publicznej na temat żywności wysoko, nadmiernie lub ultra przetworzonej (z ang. Ultra-processed food, UPF), konsumenci coraz dokładniej przyglądają się składnikom, wartościom odżywczym i metodom produkcji żywności.

Z tego względu, jasna komunikacja, między innymi w postaci jasnego i skutecznego etykietowania (np. Etykieta interpretacyjna z przodu opakowania, FOP), stanie się niezbędna, aby pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących tego, czy i w jaki sposób przetworzona żywność i napoje wpisują się w ich dietę.

Jak firmy mogą wykorzystać ten trend? – Firmy z sektora dóbr konsumenckich coraz częściej poświęcają czas, uwagę i zasoby na zaszczepianie odpowiedzialności środowiskowej i społecznej w swoich praktykach biznesowych. Na etykietach swoich produktów umieszczają nie tylko informacje na temat  składu produktów, ale również poprzez odpowiednie certyfikaty i oświadczenia chcą podkreślić swoje świadome działania skupiające się na ograniczeniu negatywnego wpływu ich przedsiębiorstw na środowisko – tłumaczy Ewelina Łukasik-Morawska.

Zaznacza przy tym, że nie ma jednej recepty na to jak odpowiedzieć na szybko zmieniające się wymagania regulacyjne i rosnące wymagania rynku oraz oczekiwania konsumentów. Możliwości istnieją na wielu frontach i ważne jest, aby po pierwsze – ustalić priorytety i inwestować w działania związane z ESG, które zapewniają realizację celów strategicznych, zaś po drugie – informować klientów o tych działaniach w sposób klarowny, a zatem nie tylko w raportach zrównoważonego rozwoju, ale głównie poprzez dobrej jakości produkty tworzone bez pogwałcenia praw człowieka i w zgodzie z naturą.

Warto również pamiętać, że to właśnie na etapie projektowania danego produktu należy zwrócić szczególną uwagę na aspekty ESG eliminując składniki, materiały i procesy, które nie wpisują się w założenia zrównoważonego rozwoju.

 

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

18.11.2024 / 09:55
StoryEditor
Biedronka z nowymi zarzutami prezesa UOKiK! Szef urzędu przygląda się też działaniom Lidla i Eurocashu
Biedronka w Lubinie (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Spółka Jeronimo Martins Polska, operator sieci sklepów Biedronka, po raz kolejny znalazła się na celowniku prezesa UOKiK. Tym razem szef urzędu antymonopolowego doszedł do wniosku, że firma obiecywała zwrot wartości produktów promocyjnych na voucher, ale nie informowała o istotnych zasadach i ograniczeniach promocji. Poszło o dwie jednodniowe akcje promocyjne. To jednak nie wszystko.

Jak tłumaczy UOKiK, 31 stycznia i 14 lutego 2024 r. w sklepach sieci Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – Specjalna Środa i Walentynkowa Środa. Klienci byli wówc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 13:49
StoryEditor
Carrefour chce przed świętami zachęcić klientów do co najmniej ośmiokrotnych zakupów za minimum 99 zł
Carrefour (fot. LCV/Shutterstock.com)

Sieć Carrefour we współpracy z Payback zorganizowała akcję lojalnościową, która ma zachęcić klientów do zrobienie do końca roku co najmniej ośmiu zakupów o wartości minimum 99 zł, w celu uzyskania e-bonów i punktów wymienialnych na rabaty.

Carrefour ogłosił akcję lojalnościową, w ramach której wszyscy klienci sieci korzystający z aplikacji mobilnej, w której mają połączone konto Carrefour z kontem Payba...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 13:48