02.06.2024 / 12:00
StoryEditor

Coraz więcej firm z branży FMCG wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe. Trend umacnia się też w gastronomii

Coraz więcej firm z branży FMCG wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe (fot. Jakub Kapusnak/Unsplash)
Zdecydowana większość (89 proc.) firm, które zobowiązały się do wycofania jaj klatkowych do 2023 r. lub wcześniej, zakończyła już transformację – wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Koalicję Open Wing Alliance. Wśród marek, które zrezygnowały z "trójek" są m.in. Biedronka, Kaufland, Netto, Makro, Żabka oraz Frisco.pl.

Na całym świecie opublikowano ponad 2,5 tys. deklaracji wycofania z jaj z chowu klatkowego. Spośród tych zobowiązań, 1199 firm z branży spożywczej, w tym restauracji, sprzedawców detalicznych i producentów, z powodzeniem zakończyło proces rezygnacji z "trójek".

Marki z różnych sektorów, które zakończyły przejście na produkcję bezklatkową w 2023 r. to między innymi Hershey, McDonald’s czy Scandic Hotels.

Dlaczego firmy rezygnują z jaj klatkowych?

– Chów klatkowy wiąże się z ogromnym cierpieniem zwierząt. Zwierzęta żyją w stłoczeniu, na powierzchni zbliżonej wielkością do kartki A4. Całe życie spędzają w zamknięciu i nie mogą realizować swoich podstawowych potrzeb. Konsumenci są przeciwni takiemu traktowaniu zwierząt – komentuje Julia Pająk, menadżerka kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

– Na całym świecie firmy reagują na presję społeczną, przechodząc na jaja z chowu bezklatkowego. Podobne zmiany obserwujemy także w Polsce – dodaje.

Które marki mówią "nie" hodowli klatkowej?

Do końca 2023 roku 161 firm działających w Polsce zadeklarowało wycofanie z użycia lub sprzedaży jaja klatkowe. Już prawie 40 proc. z nich wdrożyło zobowiązania w życie.

W tej grupie znajdują się między innymi największe sieci restauracyjne, takie jak KFC, Burger King, McDonald’s, czy MAX Premium Burgers, a także sieci handlowe, w których już teraz nie można nabyć świeżych jaj pochodzących z chowu klatkowego.

Do takich sklepów należą Biedronka, Kaufland, Netto, Makro, Żabka oraz Frisco.pl. W roku 2023 do grona firm rezygnujących z użycia jaj klatkowych dołączyły także takie przedsiębiorstwa jak producent pralin i czekoladek Mieszko, producent ciastek Cukry Nyskie oraz Piekarnie Cukiernie Putka.

Rosnąca presja ze strony konsumentów

W Polsce już 28 proc. kur utrzymywanych jest w systemach bezklatkowych, a jaja od tych kur stanowią już prawie jedną trzecią pakowanych jaj konsumpcyjnych.

Z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z 2024 roku wynika, że prawie 75 proc. Polek i Polaków uważa, że hodowanie kur w klatkach nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków życia.

Co więcej, aż 62,6 proc. respondentów deklaruje, że zapłaciłoby więcej za produkty z jajami z hodowli oferujących kurom lepsze warunki.

21.03.2025 / 12:14
StoryEditor
Lidl wkracza na WhatsAppa! Co zyskają na tym klienci dyskontera?
Lidl wkracza na WhatsAppa! Co zyskają na tym klienci dyskontera? (fot. Sebastian Rennack)

Lidl Polska wprowadza nowe rozwiązanie w zakresie komunikacji z klientami. Jak tłumaczy sieć, to odpowiedź sieci na rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące wygody i dostępu do informacji zakupowych. Co to oznacza dla klientów?

Od teraz użytkownicy mogą otrzymywać najnowsze gazetki promocyjne bezpośrednio na WhatsAppie. Dzięki tej funkcjonalności klienci mogą w każdej chwili sprawdzić aktualne oferty, ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.03.2025 / 16:56
StoryEditor
Carrefour wymyślił broń na dyskonty i magnes na klientów sklepów internetowych. Sieć rozwija unikalny koncept z produktami z najdalszych zakątków świata
Carrefour rozwija w sklepach w Polsce koncept C4ndyland, w którym można znaleźć oryginalne wyroby, m.in. z Emiratów Arabskich, Japonii, USA czy Tajlandii, w tym wiele nowości i produktów wykorzystywanych w internetowych wyzwaniach kulinarnych

Carrefour Polska rozwija koncept C4ndyland, który dostępny jest już w ponad 130 sklepach stacjonarnych sieci i do tej pory przyciągnął ponad milion konsumentów. C4ndyland to oferta skierowana do klientów poszukujących unikalnych smaków, w której można znaleźć oryginalne wyroby, m.in. z Emiratów Arabskich, Japonii, USA czy Tajlandii, w tym wiele nowości i produktów wykorzystywanych w internetowych wyzwaniach kulinarnych. Takie produkty trudno znaleźć w dyskontach, a unikalność oferty może przyciągnąć nowe grupy klientów.

W kwietniu 2024 roku Carrefour otworzył pierwszą w Polsce strefę C4ndyland w warszawskim Centrum Handlowym Westfield Arkadia. Obecnie sieć rozwinęła ten popularny koncept już na...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26. marzec 2025 01:31