02.06.2024 / 12:00
StoryEditor

Coraz więcej firm z branży FMCG wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe. Trend umacnia się też w gastronomii

Coraz więcej firm z branży FMCG wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe (fot. Jakub Kapusnak/Unsplash)
Zdecydowana większość (89 proc.) firm, które zobowiązały się do wycofania jaj klatkowych do 2023 r. lub wcześniej, zakończyła już transformację – wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Koalicję Open Wing Alliance. Wśród marek, które zrezygnowały z "trójek" są m.in. Biedronka, Kaufland, Netto, Makro, Żabka oraz Frisco.pl.

Na całym świecie opublikowano ponad 2,5 tys. deklaracji wycofania z jaj z chowu klatkowego. Spośród tych zobowiązań, 1199 firm z branży spożywczej, w tym restauracji, sprzedawców detalicznych i producentów, z powodzeniem zakończyło proces rezygnacji z "trójek".

Marki z różnych sektorów, które zakończyły przejście na produkcję bezklatkową w 2023 r. to między innymi Hershey, McDonald’s czy Scandic Hotels.

Dlaczego firmy rezygnują z jaj klatkowych?

– Chów klatkowy wiąże się z ogromnym cierpieniem zwierząt. Zwierzęta żyją w stłoczeniu, na powierzchni zbliżonej wielkością do kartki A4. Całe życie spędzają w zamknięciu i nie mogą realizować swoich podstawowych potrzeb. Konsumenci są przeciwni takiemu traktowaniu zwierząt – komentuje Julia Pająk, menadżerka kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

– Na całym świecie firmy reagują na presję społeczną, przechodząc na jaja z chowu bezklatkowego. Podobne zmiany obserwujemy także w Polsce – dodaje.

Które marki mówią "nie" hodowli klatkowej?

Do końca 2023 roku 161 firm działających w Polsce zadeklarowało wycofanie z użycia lub sprzedaży jaja klatkowe. Już prawie 40 proc. z nich wdrożyło zobowiązania w życie.

W tej grupie znajdują się między innymi największe sieci restauracyjne, takie jak KFC, Burger King, McDonald’s, czy MAX Premium Burgers, a także sieci handlowe, w których już teraz nie można nabyć świeżych jaj pochodzących z chowu klatkowego.

Do takich sklepów należą Biedronka, Kaufland, Netto, Makro, Żabka oraz Frisco.pl. W roku 2023 do grona firm rezygnujących z użycia jaj klatkowych dołączyły także takie przedsiębiorstwa jak producent pralin i czekoladek Mieszko, producent ciastek Cukry Nyskie oraz Piekarnie Cukiernie Putka.

Rosnąca presja ze strony konsumentów

W Polsce już 28 proc. kur utrzymywanych jest w systemach bezklatkowych, a jaja od tych kur stanowią już prawie jedną trzecią pakowanych jaj konsumpcyjnych.

Z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z 2024 roku wynika, że prawie 75 proc. Polek i Polaków uważa, że hodowanie kur w klatkach nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków życia.

Co więcej, aż 62,6 proc. respondentów deklaruje, że zapłaciłoby więcej za produkty z jajami z hodowli oferujących kurom lepsze warunki.

10.07.2024 / 15:49
StoryEditor
Żabka oferuje gadżet niczym z azjatyckiego marketplace’u. Piwne nosidełko ma zachęcić do powrotu po kolejne butelki
Żabka oferuje piwne nosidełko (Shutterstock; Żabka)
Na piętnastu stronach z najnowszej gazetki promocyjnej sieci Żabka umieszczono ofertę piwa i licznych promocji związanych z zakupem tego typu napojów. Są wielosztuki i konkursy, ale jedna z ofert wydaje się szczególnie oryginalna. To piwne nosidełko, dostępne pod pewnymi warunkami.

Droga do zdobycia produktu sprzedawanego przez Żabkę jako gadżet do piwa za 1 zł jest dosyć wyboista. Klient kupujący w piwo w tej sieci sklepów otrzymuje kupon na kolejne zakup...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.07.2024 / 16:33
StoryEditor
Vision Express w nowym koncepcie. Jak wyglądają priorytety inwestycyjne i rozwojowe sieci?
Salon Vision Express w warszawskim Westfield Arkadia
Sieć salonów optycznych Vision Express wprowadziła na polski rynek nowy koncept sklepów. Operator zapowiedział w jakich obszarach firma będzie inwestowała w najbliższym czasie.

Historia marki Vision Express w Polsce sięga 1994 roku. Sześć lat później firma miała już 26 salonów w kraju. - Porównując dzisiejsze salony z pierwszymi naszymi punktami widać ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 08:46