23.08.2021 / 08:28
StoryEditor

Wzrost cen w sklepach przekłada się na... pogorszenie zdrowia psychicznego Polaków

Klientka w sklepie (fot. Shutterstock)
Aż 37,6 proc. Polaków twierdzi, że ich zdrowie psychiczne ucierpiało w czasie trwania pandemii – wynika z badania UCE Research i Syno Poland dla . Niemal co czwarta osoba z tej grupy (23,3 proc.) wskazuje, że głównym powodem tego stanu był… wzrost cen w sklepach.

Im starsze grono respondentów, tym problem jest bardziej widoczny. Co ciekawe, szczególnie trapi on nie najbiedniejszych Polaków, lecz tych, którzy zarabiają 7-9 tys. zł na rękę. Z kwestii materialnych wiele osób dręczy też obawa o utratę pracy. Mówią o tym najczęściej mieszkańcy woj. świętokrzyskiego, a najrzadziej – podlaskiego.  

Jak zaznacza psycholog Marta Bańkowska, ceny dóbr i usług konsumpcyjnych w Polsce rosną najszybciej w UE. Mamy też najwyższą od wielu lat inflację. I to w zasadzie najbardziej obniżyło poczucie bezpieczeństwa rodaków. 

– Ludzie nie przejmowali się specjalnie wzrostem cen, kiedy czuli się pewnie w kwestii dochodów i pracy. Natomiast w czasie pandemii zaczęli mocniej niepokoić się o zatrudnienie, a jednocześnie bardziej do nich dotarły podwyżki cen towarów i usług. Nałożył się na to jeszcze jeden czynnik. Wiosną ub.r. inflacja była na poziomie ok. 3 proc., a teraz mamy 5 proc. z tendencją raczej rosnącą – komentuje prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce.

Wielu Polaków nie pamięta już, czym jest inflacja, co podkreśla Michał Pajdak z platformy ePsycholodzy.pl i ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Dla osób, które posiadają majątek, a w szczególności gotówkę, to czas nerwowych decyzji. Niskie stopy procentowe odstraszają klientów od bezpiecznych lokat bankowych. Z badania wiemy, że im starsza grupa respondentów, tym częściej wskazuje problem wzrostu cen. Przeważnie mówią o tym rodacy mający 56-80 lat – 30,4 proc. Dalej w zestawieniu są ankietowani w wieku 36-55 lat – 25 proc., 23-35 lat – 20,1 proc. oraz 18-22 lata – 10,5 proc.

– Osoby starsze gorzej znoszą inflację. Są mniej konkurencyjne na rynku pracy. Trudniej jest im wywalczyć podwyżkę lub dodatki do pensji. Niepracujący emeryci i renciści zdani są na rewaloryzację i tzw. dodatkowe emerytury. Wzrosty cen generują takie produkty, jak żywność i napoje bezalkoholowe, a także koszty utrzymania gospodarstwa domowego. Na budżet seniorów wpływają też coraz droższe farmaceutyki – podkreśla Michał Pajdak.

Uwzględniając wielkość miejscowości zamieszkania, problem wzrostu cen w kontekście zdrowia  psychicznego najczęściej pojawia się wśród osób z miast liczących 100-199 tys. mieszkańców – 25,6 proc. Najrzadziej wskazują go badani ze wsi i z miejscowości mających do 5 tys. osób – 20,6 proc. Jak zaznacza ekspert z WSB, latem na terenach wiejskich wzrosty cen są mniej dotkliwe. Wielu mieszkańców korzysta z własnych płodów rolnych, obfitujących w tym okresie i nie zważa na sytuację w sklepach. Natomiast patrząc na miesięczne dochody netto, o wzroście cen najczęściej mówią respondenci uzyskujące 7000-8999 zł – 41,7 proc.

– Atmosfera rosnącej niepewności materialnej może oddziaływać bardzo silnie na tę grupę stanowiącą wyższą klasę średnią. Dla niej dotychczasowe dochody były wystarczające na pokrycie wydatków i zobowiązań. Dawały też poczucie spokoju i komfortu życia na spodziewanym poziomie, do którego się przyzwyczaiła. Zmiany cen drastycznie zmniejszają poziom bezpieczeństwa i stabilizacji finansowej. Pojawia się obawa przed tym, że wydatki przewyższą przychody – tłumaczy psycholog Bańkowska.

Wśród wymienianych przyczyn jest również obawa o utratę pracy lub zajęcia zawodowego – 14,4 proc. Jak zaznacza prof. Orłowski, w Polsce póki co udało się uniknąć nadmiernego wzrostu bezrobocia w okresie pandemii. Pod tym względem jest lepiej niż na wielu zagranicznych rynkach pracy, ale to cena ogromnego wzrostu zadłużenia państwa.

– Sądzę, że choć można się było spodziewać większego wyniku niż 14,4 proc., to różne czynniki korzystnie wpłynęły na odczucia Polaków związane ze zdrowiem psychicznym w kontekście ryzyka utraty pracy. Od maja br. trwa luzowanie obostrzeń i stopniowe odmrażanie gospodarki. Ponadto na rynku jest więcej ofert zatrudnienia niż przed pandemią – analizuje Marta Bańkowska.

O obawach dot. utraty pracy lub zajęcia zawodowego najczęściej mówią mieszkańcy woj. świętokrzyskiego – 30 proc., a także lubuskiego – 20 proc. Na drugim końcu mamy respondentów z województwa podlaskiego – 7,7 proc., a także warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego – po 8,3 proc.

– Badanie zostało przeprowadzone w okresie letnim. Województwa zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie są beneficjentami wzrostu wydatków na turystykę krajową, w szczególności, kiedy większość z nas decyduje się na spędzenie urlopu w kraju. Większe obawy mają mniej industrialne, słabiej skomunikowane ośrodki, również mało konkurencyjne w obszarze pracy – województwa świętokrzyskie i lubuskie – podsumowuje Michał Pajdak z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.

Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie sierpnia br. metodą CAWI (wywiad internetowy) przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla platformy ePsycholodzy.pl wśród 1037 dorosłych Polaków. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia i regionu.

źródło: MondayNews

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

17.03.2025 / 12:18
StoryEditor
Lidl w Polsce buduje wizerunek dyskontu z mocną lokalną ofertą

Dla miłośników tradycji i smaków związanych z różnymi regionami, Lidl Polska przygotował specjalną ofertę. Z okazji Tygodnia Regionalnego, od poniedziałku, 17 marca, w sklepach sieci dostępne są produkty marki Regionalne Szlaki i Regionalne Polskie Szlaki.

Jak smakuje Polska? Odpowiedź na to z pozoru proste pytanie wcale nie jest taka oczywista. Dzięki Tygodniowi Regionalnemu w sklepach sieci Lidl Polska można skosztować typowych dań dla różnych regionów. Od poniedziałku, 17 marca, do środy, 19 marca, Lidl Polska zachęca do skorzystania z atrakcyjnej promocji w aplikacji Lidl Plus – wszystkie produkty marek Regionalne Szlaki i Regionalne Polskie Szlaki klienci dostaną 20 proc.

Regionalne produkty w Lidlu

Fani serów z pewnością docenią kulinarną podróż przez różne regiony Polski. W ofercie sieci znajdziemy m.in. twarogi i sery, takie jak: twaróg z Lubelszczyzny, klinek Regionalne Szlaki (5,19 zł/250 g/1 opak.), roladę ustrzycką w plastrach Regionalne Szlaki (7,32 zł/250 g/1 opak.), wędzone przysmaki z Podhala Regionalne Szlaki (7,03 zł/160 g/1 opak.) czy twaróg wędzony z Wielkopolski Regionalne Szlaki (5,03 zł/275 g/1 opak.). 

image
Rozpoczął się Tydzień Regionalny w sklepach sieci Lidl Polska. przez kilka dni dostępne będą lokalne specjały (fot. mat.pras.)
FOTO: fot. Mat.pras.

Dostępne są także charakterystyczne dla kuchni północy świeże ryby, np. sum, filet ze skórą (5,49 zł/100 g), śledź bałtycki, tusza (2,49 zł/100 g) czy leszcz, filet ze skórą (3,49 zł/100 g), a także pstrąg z Pomorza, wędzony na gorąco Regionalne Szlaki (3,59 zł/100 g) oraz ryba w sosie Regionalne Polskie Szlaki (6,39 zł/170 g/1 opak.).

Regionalne smaki to również powrót do dzieciństwa i zapachu dobrze nam znajomych potraw. W babcinej kuchni nigdy nie brakowało swojskiej kiełbasy. Do środy, 19 marca, w sklepach Lidl Polska klienci dostaną ponadto kiełbasę myśliwską Regionalne Szlaki (9,22 zł/250 g/1 opak.) oraz frankfurterki z jagnięciną Regionalne Szlaki (7,99 zł/300 g/1 opak.).

To jednak nie koniec kulinarnej podróży w przeszłość. Przez cały tydzień na lidlowych półkach czekają przysmaki, które przywołają wspomnienia domowej spiżarni. Wśród nich ogórki Urbanek (7,49 zł/680 g/1 opak.), kapusta zasmażana ze śliwką lub z koperkiem czy ogórki kartuskie Runoland (6,99 zł/540 ml, 670 ml/1 opak.), a także konfitury lub powidła ze Spiżarni Anny Walczyńskiej (5,99 zł/200 g/1 opak.). Warto także sięgnąć po produkty, których oryginalne pochodzenie potwierdza symbol Chronionego Oznaczenia Geograficznego, takie jak polskie jabłka grójeckie, luzem dostępne 33 proc. taniej, w cenie 3,99 zł/1 kg czy śliwki bez pestki suszone tradycyjnie Suska Sechlońska w supercenie 9,99 zł/250 g/1 opak.

Nagrodzone produkty w Lidlu

Od poniedziałku, 17 marca, w sklepach Lidl Polska znajdziemy również produkty wyróżnione nagrodą Targów Smaki Regionów 2024. To “hołd” dla lokalnych producentów dbających o dziedzictwo kulinarne swoich regionów i polską tradycję. Przyznawana jest unikatowym produktom, które wyróżniają się jakością i autentycznością w oparciu o tradycyjne receptury. 

image
W Lidlu pojawiły się w czasowej ofercie polskie produkty lokalne (fot. mat.pras.)
FOTO: fot. Mat.pras.

W ofercie sieci pojawią się m.in. olej rzepakowy tłoczony na zimno (6,99 zł/250 ml/1 opak.), wrzesiński serek śmietankowy (7,99 zł/250 g/1 opak.), twaróg naturalny Mazury Smak Natury (1,99 zł/100 g), ser smażony Frąckowiak (6,99 zł/200 ml/1 opak.), szynka z Zagrody (4,99 zł/100 g) czy pstrąg złocisty wędzony na gorąco z Tradycyjnej Wędzarni Warmińskiej (6,49 zł/100 g).

Ile sklepów ma Lidl Polska?

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach istnieje ponad 12 000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 950.

 

 

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

26.03.2025 / 10:15
StoryEditor
Benefity w sektorze MŚP to nie tylko sposób na zwiększenie motywacji kadr. Budują też wizerunek pracodawcy
Benefity pozapłacowe przyczyniają się do redukcji stresu (fot. Shutterstock)

Dla niemal połowy pracodawców z sektora MŚP benefity to sposób na zwiększenie motywacji i efektywności zespołów - wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie VanityStyle. Jakie jeszcze korzyści z oferowanFlagsia pracownikom świadczeń pozapłacowych dostrzegają mikro, mali i średni przedsiębiorcy?

Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, już 92 proc. firm z sektora MŚP oferuje benefity. Główną korzyścią wynikającą z przyznawania świadczeń pozapłacowych, któr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

30. marzec 2025 05:35