23.12.2024 / 11:04
StoryEditor

Wśród nocnej ciszy [FELIETON]

W tym roku zwierzęta nie przemówią ludzkim głosem (fot. Shutterstock)

Rozczaruje się ten, kto w tegoroczną Noc Wigilijną wyjdzie na dwór, by posłuchać zwierząt przemawiających ludzkim głosem. Tradycja, której korzenie sięgają czasów pogańskich, padła ofiarą... dyskontowej wojny cenowej.

Zwierzęta od dekad są nieodłącznym elementem handlowego krajobrazu w Polsce. Niektóre wyginęły – wystarczy przypomnieć Małpkę – a innym groziła zagłada, lecz wiele z nich dotrwało do dzisiaj, często w świetnej kondycji. Być może to właśnie w zwierzęcej nazwie tkwi tajemnica sukcesów Biedronki, Żabki czy Mrówki. Z kolei Dino udowodniło, że nawet wymarłe wiele milionów lat temu stwory są w stanie odnaleźć się we współczesnym handlu detalicznym.

Doszło już do tego, że nawet sieci handlowe, które nie mają nic wspólnego z fauną, przeistaczają się w zwierzęta – a dzieje się to bez ich zgody. Przykład? Taka Biedronka zaczęła niedawno w komunikatach marketingowych korzystać ze zwierzęcego slangu, gdy mówiła o Lidlu, swoim głównym rywalu, zarzucając mu nadmierne podwyższanie cen żywności. Najpierw twierdziła, że niemiecki detalista to „krowa, która ryczy, ale mało mleka daje”. Potem, korzystając chyba ze zdolności transmutacji, zamieniła Lidla w „pieska, który dużo szczeka, ale nie gryzie”. Finalnie Biedronka przeistoczyła swojego konkurenta w osiołka i oceniła, że jego postawa w zakresie polityki cenowej „zasługuje na oślą ławkę”.

Śmiechom nie było końca, publikacja kolejnych rankingów cenowych – na które ochoczo powoływała się Biedronka – rodziła nowe reklamy z coraz dziwniejszymi porównaniami do zwierząt, aż tu nagle... wszystko ucichło w połowie października – i taki stan utrzymuje się do dziś. Przyczyna była banalna: Lidl z dna zestawienia ASM (najczęściej cytowanego koszyka cenowego) wspiął się na sam szczyt, odbierając Biedronce amunicję. Prawdopodobnie w ten sposób wicelider rynku handlowego w Polsce uchronił nas wszystkich przed koniecznością obcowania z reklamami z żółwiem, strusiem, nosaczem lub innym żyjątkiem.

A jednak może to być rozczarowujące, bo przecież święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami i aż prosi się, by dyskonterzy powyzywali się z tej okazji od zwierząt, które towarzyszyły Jezusowi w stajence. Zamiast tego czeka nas wyjątkowo cicha Noc Wigilijna. Zwierzęta po prostu miały już tego dosyć, skrzyknęły się i solidarnie odmówiły udziału w szopce, jaką jest wojna cenowa dyskontów.

Gdyby jednak potrafiły mówić w Noc Wigilijną, to z pewnością powiedziałyby, że takiej wojny w ogóle nie było. 

***

Powyższy felieton ukazał się w pierwszej kolejności w nr 6/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

***

Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.

18.03.2025 / 18:11
StoryEditor
Pieczywożercy. Ile w każdym domu wydaje się na pieczywo oraz jak często i gdzie się je kupują? [DANE]
Dyskonty odpowiadają za 43 proc. wydatków na pieczywo (fot. Jeronimo Martins/Biedronka)

Pieczywo to produkt, który w Polsce kupuje praktycznie każdy. Produkty z tej kategorii są nabywane przez 99,9 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju – wynika z danych YouGov. W koszykach Polaków królują chleb i bułki, ale do głosu coraz mocniej zaczynają dochodzić inne rodzaje pieczywa.

W 2024 r. Polacy kupili 1,2 mln ton pieczywa, przeznaczając na nie 11,3 mld zł. Każde gospodarstwo domowe dokonało zakupu jakiegoś produktu z tej kategorii ponad 119 razy w r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.03.2025 / 15:12
StoryEditor
Pedro Soares Dos Santos, szef Jeronimo Martins, ujawnia cel: 50 mld euro sprzedaży do 2030 r. Wskazuje jednak na niepewność geopolityczną
Pedro Soares dos Santos (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

- Chcielibyśmy osiągnąć 50 mld sprzedaży do roku 2030 – zapowiada Pedro Soares Dos Santos, szef Jeronimo Martins. Biznesmen nie zdradza szczegółów dotyczących wkładu poszczególnych rynków w rozwój sprzedaży, zapowiada jednak, że obecnie firma pracuje nad planem strategicznym i wskazuje na zagrożenia geopolityczne.

Pedro Soares Dos Santos, CEO Jeronimo Martins wskazuje, że miniony rok był niezwykle trudny, ale ocenia go jako dobry dla grupy i spółek w poszczególnych krajach. – W 2024 roku ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31. marzec 2025 00:54