W roli franczyzobiorcy występuje spółka IDKFA IDCLIP, w której 90 proc. udziałów ma Fozzy Holdings Limited, a pozostałe 10 proc. należy do Macieja Gawrońskiego - menedżera dawniej przez niemal 20 lat związanego z Jeronimo Martins, w tym z Biedronką, a od 2017 r. pracującego jako szef logistyki i łańcucha dostaw właśnie w Fozzy Group.
Beneficjentem rzeczywistym IDKFA IDCLIP jest Wołodymyr Kostelman - obywatel Ukrainy, który założył Fozzy w 1997 r. w Kijowie i pozostaje właścicielem oraz prezesem grupy, która rozrosła się od tamtej pory tak bardzo, że jest dziś wiceliderem rynku spożywczego w Ukrainie - pod względem przychodów ze sprzedaży (117,9 mld hrywien w 2023 r. według "Forbesa") ustępuje tylko ATB Marketowi.
Kostelman to nie tylko jeden z najbogatszych biznesmenów w Ukrainie, ale też wyjątkowo barwna postać. Znany jest chociażby jako... wokalista zespołu rockowego Remont Vody.
Fozzy Group na koniec ubiegłego roku zarządzała siecią 826 sklepów w Ukrainie. Najważniejszą i najwięcej ważącą w przychodach marką w portfolio tego potentata jest Silpo. Punkty handlowe uruchamiane pod tym logo wyróżniają się wnętrzem - to tzw. sklepy tematyczne, z oryginalnym wystrojem skrojonym pod pojedyncze lokalizacje. Firma wśród wielu oryginalnych placówek uruchomiła sklepy, których wnętrza nawiązują chociażby do Nikoli Tesli, gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R., cyrku czy steampunka.
Właściciel sieci Silpo ma Carrefoura
IDKFA IDCLIP to z kolei spółka zarejestrowana jesienią 2023 r., której podstawową działalność stanowi handel detaliczny. Podmiot ten prowadzi jeden sklep na Starym Mieście w Poznaniu (ul. Skotarska 104). Na placówce tej nie znajdziemy jednak szyldu Silpo, Fora czy Thrash - jest to bowiem... supermarket Carrefour. Spółka IDKFA IDCLIP jest franczyzobiorcą francuskiej sieci - choć trzeba przyznać, że dość nietypowym.
Jak przekazał nam Maciej Gawroński, Silpo jest w tym projekcie głównie inwestorem finansowym. Trudno zatem mówić tu o "prawdziwym" debiucie Fozzy na polskim rynku, jakim byłoby np. otwarcie sklepu Silpo.
Przypomnijmy jednak, że już w marcu 2023 r. ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl, że sieć supermarketów Silpo faktycznie chce wejść do Polski i szuka lokalizacji pod sklepy o powierzchni między 2,5 tys. a 5 tys. mkw. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że ukraińska grupa nadal jest zainteresowana naszym rynkiem.
- W ostatnich miesiącach sieć handlowa Silpo zaczęła eksplorować polski rynek detaliczny - przekazało nam w 2023 r. biuro prasowe Silpo. - Przed rosyjską inwazją na pełną skalę badaliśmy najlepsze praktyki w obszarze handlu detalicznego artykułami spożywczymi w USA, Wielkiej Brytanii, Chinach, Hiszpanii, Francji i innych krajach UE. I kontynuujemy to w Polsce - dodali wówczas przedstawiciele firmy.
Sieć podkreśliła też, że wielu Ukraińców znalazło schronienie w UE, w tym w Polsce, a "kiedy wrócą, ich oczekiwania wobec sklepu spożywczego mogą się zmienić". - Dlatego Silpo powinno ewoluować, aby oferować najlepszą możliwą usługę bez względu na wojnę. Podczas eksploracji polskiego rynku odkryliśmy, że polscy eksperci od handlu detalicznego są zainteresowani dość unikalną propozycją wartości Silpo. Nawiązaliśmy wspaniałe współprace, np. z polskimi browarami, rolnikami czy szefami kuchni. Dlatego też korzystne okazało się podzielenie się naszymi doświadczeniami i zbadanie pewnych wspólnych możliwości rozwoju - dodało wówczas biuro prasowe Silpo.
Polska ciągle czeka na Silpo
Od czasu tamtej publikacji Fozzy weszło w biznesowy mariaż z Maciejem Gawrońskim, którego owocem jest franczyzowy Carrefour działający w Poznaniu. Pomimo sondowania rynku, Silpo nie uruchomiło natomiast na własną rękę żadnych placówek w Polsce pod którymkolwiek z szyldów rozwijanych w Ukrainie.
A jednak, jak wynika z nieoficjalnych informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl, firma w dalszym ciągu bierze taki wariant pod uwagę i szuka optymalnych lokalizacji pod punkty sprzedaży, by - jeśli tylko okoliczności będą sprzyjać - otworzyć pierwszy sklep.
Fozzy Group nie odpowiedziało na przesłane przez nas we wtorek pytania o plany rozwoju spółki IDKFA IDCLIP i możliwość ewentualnego pojawienia się marki Silpo w Polsce. Komentarza nie podesłało również biuro prasowe Carrefour Polska.
Komentarze (1)
Zostaw swoje komentarze