Co to jest smart working i dlaczego warto go wdrożyć w biurze?
Smart working to koncepcja, która skupia się na efekcie pracy, a nie fizycznej obecności pracownika przy biurku i liczbie przepracowanych godzin. Dzięki zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz zmianie podejścia do organizacji pracy i zarządzania zespołem, możliwe jest wykonywanie zadań nie tylko w biurze, ale również zdalnie.
Wdrożenie smart working przynosi wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Wspiera ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem biura oraz przyczynia się do przyciągnięcia i zatrzymywania talentów, ceniących elastyczny sposób pracy. Pozwala także zwiększyć produktywność pracowników, którzy mogą wykonywać zadania w bardziej komfortowych warunkach, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb i preferencji.
Jakie są różnice pomiędzy smart working a tradycyjnym modelem pracy?
- Smart working nie zależy od konkretnego fizycznego obszaru roboczego ani godzin pracy. Koncentruje się na zadaniu lub celu do wykonania.
- Inteligentne techniki pracy opierają się na zautomatyzowanych procesach i narzędziach. W konsekwencji zespół może skoncentrować swoją uwagę na kreatywnej współpracy lub ważnych zadaniach.
- Członkowie zespołu są odpowiedzialni za osiąganie konkretnych celów. Ta autonomia wymaga umiejętności ustalania priorytetów i utrzymania motywacji.
- Smart working zakłada, że pracownicy będą wykorzystywać elastycznie przestrzenie w swojej pracy.
Jak dostosować biuro do elastycznego trybu pracy?
Wdrożenie nowego stylu pracy nie polega jedynie na wręczeniu zatrudnionemu personelowi narzędzi, takich jak laptop czy telefon. Koncepcja smart working wymaga stworzenia przestrzeni, która będzie dostosowana do potrzeb pracowników wszystkich generacji. Co ważne, firma nie musi przeprowadzać kosztownych remontów, a jedynie w open space wydzielić strefy za pomocą funkcjonalnych i ergonomicznych rozwiązań dostępnych m.in. w ofercie producenta mebli biurowych Mikomax Smart Office. Firma specjalizuje się w produkcji mebli do współczesnych miejsc pracy.
W poszukiwaniu ciszy w biurze
Przestrzeń w biurze powinna sprzyjać efektywnej i samodzielnej pracy, jednak zła akustyka stanowi poważną przeszkodę w realizacji tego celu. W wielu firmach aspekt ten został zaniedbany już na etapie planowania. Brak możliwości przeprowadzenia spokojnej rozmowy telefonicznej czy spotkania się w większym gronie, bez zakłócania pracy innych osób, nie sprzyja efektywności.
W ramach dopasowania biura do koncepcji smart working ważnym elementem jest stworzenie w open space odpowiedniej przestrzeni dla pracy wymagającej skupienia i koncentracji. W tym celu warto rozważyć zaaranżowanie strefy ciszy, wykorzystując systemy mobilnych ścianek akustycznych do biura Soniq. Dzięki tym przenośnym przegrodom na nóżkach albo kółkach, Facility Managerowie zyskują możliwość elastycznych zmian w przestrzeni. To rozwiązania łatwe w montażu i demontażu, dzięki czemu biuro i mini strefy można szybko dostosować do zmieniających się potrzeb organizacji.
Zapewnienie elastyczności przestrzeni
W koncepcji smart working, zapewnienie elastyczności przestrzeni biurowej jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej wydajności i satysfakcji z wykonywanych obowiązków. Pracownicy powinni mieć możliwość łatwego dostosowywania miejsca pracy do różnych zadań. W tym celu warto zastosować modułowe meble, które pozwalają na elastyczne przestawianie i łączenie poszczególnych elementów. Jednym z przykładów takiego rozwiązania jest system modułowych kubików do biura Ligo od Mikomax. Kubiki te, jak klocki, można łączyć ze sobą w różne konfiguracje, tworząc tym samym meble o różnej funkcjonalności. Umożliwiają one szybkie i łatwe przekształcanie przestrzeni biurowej, tworzenie stref pracy zespołowej, indywidualnych kącików czy miejsc do spotkań i relaksu. Ich prosta forma i harmonijne proporcje wpisują się w minimalistyczne trendy w aranżacji firm.
W ramach elastycznego trybu pracy organizacje powinny dążyć do maksymalizacji wykorzystania dostępnej przestrzeni, jednocześnie dbając o komfort i efektywność pracowników.
Pokonać stres, czyli strefy relaksu w nowoczesnym biurze
Strefy chillout w biurze odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz wspieraniu dobrostanu pracowników. W tych przestrzeniach, dających poczucie bezpieczeństwa i komfortu, pracownicy mogą odpocząć, zregenerować siły i nawiązać relacje z kolegami. Ważne jest zastosowanie wygodnych mebli, jak soft seatings, stolików oraz ścianek akustycznych. Inwestując w chillout-roomy, pracodawcy dbają o zdrowie psychiczne i fizyczne swojego personelu, co przekłada się na lepsze wyniki, niższą rotację oraz długoterminowy sukces organizacji.