Zwykłe wytrzymałość świec zapłonowych pozwala na przejechanie około 50 000 km. Może jednak ona zależeć od sposobu prowadzenia samochodu i typu użytej świecy zapłonowej.
Nie tak ważne są pora roku i zewnętrzna temperature, w jakiej pracują świece zapłonowe. Z kolei jest to jednak ważne dla wszystkich płynów eksploatacyjnych samochodu i jego silnika. Nawet łagodna zima sprawia, że ich temperatura jest dłużej utrzymywana.
Czy warto wybierać świece zapłonowe o niższej liczbie zacisku niż zalecana przez producenta? Problem zwiększonego tworzenia się sadzy podczas rozgrzewania silnika można rzeczywiście rozwiązać, ale jednocześnie nieuchronnie pojawi się nowy. Przy wysokich prędkościach obrotowych silnika istnieje ryzyko, że "gorętsza" niż to konieczne świeca zapłonowa ulegnie uszkodzeniu.
Zewnętrzne oznaki uszkodzenia świecy zapłonowej
Sprawna świeca zapłonowa to taka, która nie ma płytki na elektrodach ani przebarwień. Dodatkowo jednolite osady koloru kawowego lub szaro-brązowego na ceramicznej części elektrody środkowej nie sygnalizują awarii.Pojawienie się osadów popiołu, sadzy, lakieru lub oleju, a także zmiany koloru elektrody są oznakami, że świece wymagają wymiany.
Jak wymienić świecę zapłonową?
Najpierw znajdź przewód podłączony do świecy zapłonowej lub cewki zapłonowej. Po odłączeniu przewodu lub cewki wykręć świecę zapłonową za pomocą klucza dynamometrycznego z głowicą świecy zapłonowej. Następnie umieść głowicę na świecy zapłonowej i obróć ją w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Świeca zapłonowa powinna łatwo odkręcić się. Pamiętaj o sprawdzeniu gwinta w silniku. Jeśli jest zabrudzony, wyczyść go za pomocą specjalnego narzędzia. Po wykonaniu tej czynności zainstaluj nową świecę zapłonową obracając ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara o co najmniej dwa pełne obroty przy wykorzystaniu klucza dynamometrycznego z końcówką i głowicą do świec zapłonowych. Ostrożnie! Nie należy zbyt mocno dokręcać świecy zapłonowej, ponieważ może to spowodować zerwanie gwintu w głowicy cylindra. Na koniec należy założyć nasadkę przewodu świecy zapłonowej lub cewki zapłonowej oraz zacisk łączący. Należy pamiętać, że gumowa zaślepka może wymagać pokrycia od wewnątrz smarem dielektrycznym, aby następnym razem można ją było łatwo zdjąć.
Stała konserwacja samochodu i terminowa wymiana świec zapłonowych własnymi rękami przyczynia się do długiej pracy silnika, przedłużając jego żywotność. Świecę zapłonowe należy wymieniać w miarę ich zużywania się lub co 30 000 km.