Kaufland co prawda tłumaczy nowe inwestycje m.in. "promocją proekologicznych rozwiązań", ale trzeba podkreślić, że zgodnie z ustawą o elektromobilności najpóźniej do końca 2024 r. każdy właściciel i zarządca budynku niemieszkalnego w Polsce z ponad 20 miejscami parkingowymi musi stworzyć przynajmniej jeden punkt ładowania aut elektrycznych (w przypadku nowych obiektów lub przebudowy parkingów - jeden punkt na 10 miejsc postojowych). To dlatego rozmaici detaliści, w tym Biedronka, Lidl czy Stokrotka, ogłosili już plany inwestycji w stacje ładowania pojazdów. Wszyscy to robią, gdyż nie mają wyboru.
Pierwsze stacje już działają
W przypadku Kauflandu, na parkingach przy sklepach sieci już teraz znaleźć można 31 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. - Rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych jest dla nas jednym z kluczowych elementów realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Chcemy wspierać rozwiązania służące redukcji emisji CO2, zapewniając naszym klientom wygodę i dostęp do nowoczesnych urządzeń - mówi Paweł Zaremba, ekspert ds. projektów budowlanych w Pionie Budowy i Rozwoju Nieruchomości sieci Kaufland.
I dodaje: - Rozwój elektromobilności w Polsce w ostatnich latach nabiera tempa – rośnie świadomość konsumentów, liczba aut elektrycznych oraz stacji ładowania. Jako firma odpowiedzialna społecznie i środowiskowo chcemy i musimy mieć w tym swój udział, dlatego intensyfikujemy nasze działania w tym obszarze. Do końca tego roku planujemy uruchomić 191 dwustanowiskowych stacji.
W zależności od lokalizacji i konfiguracji, stacje Kauflandu dysponować będą dwoma złączami do ładowania prądem stałym DC o mocy do 50kW oraz jednym złączem do ładowania prądem zmiennym AC o mocy do 22kW lub 43kW. Z ładowarek można skorzystać tymczasowo bezpłatnie. Są one jednak dostępne dla klientów wyłącznie w godzinach funkcjonowania poszczególnych sklepów.
Kaufland inwestuje w fotowoltaikę
Kaufland mocniej niż dotychczas stawia również na fotowoltaikę. W tej chwili tego typu instalacje obecne są w 19 marketach sieci (Gnieźnie, Jaśle, Kędzierzynie Koźlu, Stalowej Woli, Namysłowie, Turku, Knurowie, Skawinie, Malborku, Wieluniu, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Głogowie, Opolu, Olsztynie, Radomiu, Szczecinie i Żywcu). W planach jest powiększenie tej listy o kolejnych 19 lokalizacji (uruchamianie instalacji fotowoltaicznych już się w nich rozpoczęło).
- Montaż rozwiązań wykorzystujących OZE to kolejny krok w kierunku zwiększenia naszej efektywności energetycznej i realizacji zobowiązań klimatycznych. Panele fotowoltaiczne na dachach naszych sklepów pokrywają nawet do 20 proc. zapotrzebowania danej placówki na energię elektryczną. Dzięki temu nie tylko zmniejszamy nasze zużycie energii, ale również przyczyniamy się do ochrony środowiska. Naszym długoterminowym celem jest instalacja paneli fotowoltaicznych na wszystkich istniejących obiektach posiadających odpowiednią konstrukcję dachową, a także w nowo wybudowanych sklepach – deklaruje Michał Maciejczak, dyrektor Pionu Budowy i Rozwoju Nieruchomości w Kaufland.
Niemiecka sieć przypomina, że w 2022 r. podpisała umowę z dostawcami na pokrycie wolumenu energii zużywanej we wszystkich placówkach, tj. centrali, sklepach oraz centrach dystrybucyjnych, w 100 proc. zieloną energią. Oprócz tego Kaufland zrealizował wartą 5,5 mln zł inwestycję w instalacje oświetlenia LED we wszystkich marketach w Polsce. Sieć modernizuje swoje sklepy w naszym kraju, wyposażając je w nowe urządzenia chłodnicze oraz system odzysku ciepła odpadowego, który umożliwia ogrzewanie i chłodzenie marketów bez użycia paliw kopalnych.